Vi ska ta reducera antalet kök i vårt hus. Från två till ett. Köken ligger ovanför varandra och vi ska ta bort det övre. Problem direkt naturligtvis.

Varmvattnet till det övre köket kommer från det undre och förgreningen är inne i väggen och dessutom bakom ett avloppsrör. Se bild. På andra sidan väggen är alltså det undre köket och den vägghängda äldre blandaren.

Så, några tips eller råd?
Hur sjutton sågar jag av avloppsröret på nåt smidigt sätt?

• Avloppsrör i en vägg markerat med en gul cirkel, bakom rör och konstruktion vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Knacka bort puts/betong/murbruk som finns vänster om avloppsröret, man ser en koppling i bruket.

Avloppsröret i gjutjärn sågas oftast av med tigersåg med bra metallblad, gjutjärnet brukar vara hårt och tär på bladen.

Går avloppsröret vidare från övervåningen upp till avluftningen eller var finns avluftningen?

Den synliga kopplingen i bruket är kallvattnet, därav min slutsats att varmvattenkopplingen borde vara 16cm till höger dvs bakom avloppsröret.

Avluftning, just det, hade inte tänkt på det. Letade på vinden och där var den förstås.

Attans, då kan jag väl knappast kapa röret utan får bila upp köket/kaklet istället.

Tack!

Längst ner i bild lite till vänster om mitten, ser det ut att vara två kopparrör över varandra å den koppling man ser en bit upp ser ut att bara vara en vinkelkoppling så förgreningen verkar vara någon annan stans.
Låt det synliga röret få rumstemperatur och spola sedan (kall)vatten i den kran du vill ta bort, kontrollera om det synliga röret blir kallt.

Nere i bild precis intill vänsterkanten av avloppsrören ser det ut som att det går ett rör också.

Avloppsrör i gjutjärn kan man väl spräcka med en slägga? Helst ovan kopplingen

Vill du ta bort båda vattenledningarna på övervåning eller vad är det du är ute efter? Går det inte att plugga dom från nedervåningen annars ?

Av någon okänd anledning är det bara varmvattnet som går upp. Kallvattnet tas från angränsande badrum på ovanvåningen.

Men ja, jag vill bli av med allt vatten.

Bra tips om spolandet, men det känns som jag inte kommer undan bilande av kakel i köket för att blottlägga röreländet. Tack för alla svar!

Nu är eländet loss. En gammal rostig och korroderad vattenledningsrör med beslag demonterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.