På tomten till stugan jag köpte för ett par år sedan finns ett brunnslock som jag inte vet vad det är (det finns två andra för WC-tank och slamavskiljare för BDT-avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kan det vara en grävd vattenbrunn? Huset har vatten från en gemensam borrad brunn i samfälligheten som så vitt jag vet funnits sedan området uppfördes sent 70-tal. Däremot är vattentillgången begränsad och det är ajabaja att t.ex. vattna med samfällighetens vatten. Några stugor har därför just egna grävda brunnar för bevattning.
Eller är det en del av en äldre avloppsanläggning? Nuvarande tillstånd för avloppen är från 90-talet, så gissningsvis har avloppslösningen gjorts om då.
Brunnen är (åtminstone nu vintertid) vattenfylld nästan ända upp, så jag kan inte se hur den ser ut på insidan. Men jag har känt mig fram med en käpp och konstaterat att den inte är helt cylindrisk utan ena sidan buktar ut (se skiss).
Logga in
Skapa konto
Den verkar också vara sammansatt av flera cementringar och jag känner inget annat längs kanterna ned till 160-180 cm djup, inga in/utlopp från sidorna som det borde vara om det var en avloppsbrunn? Under detta djup känns det bitvis som en hård botten, i andra delar kan jag trycka ned käppen ytterligare i vad som känns som lera (och ser ut som grå lera på käppen då jag drar upp den). Jag kan inte avgöra om det hårda är någon struktur av cement, det skulle helt enkelt kunna vara stenar. Därmed inte sagt att det inte finns en solid botten, det kan ju vara lera och stenar som ligger på botten.
Om du kollar i brunnen när det är mörkt med en lampa nersänkt så kan du se bättre i brunnen.
Är där inga anslutningar alls till den så är det nog en vattenbrunn, har du nån liknande avloppsrör till den så är det något annat.
Med tanke på att ringarna ser ganska fräscha ut tror jag inte det är rester från en avloppsanläggning. Avloppsvatten är ganska styggt mot betongen som vittrar med åren. Men, som sagt, dina ringar ser släta och fina ut. Luktar det något?
Köp en pump och töm brunnen på vatten, lyckas du inte med det, kan du använda den för att vattna trädgården. Lyckas du med det, men är brunnen ändå fullt med vatten på sommaren, kan du använda brunnen för att vattna gräsmattan (men kanske inte köksträdgården. Om et år tar du ett vattenprover, så du vet om du kan dricka vattnet
Testade med en lampa igår, men vattnet var för grumligt (jag hade varit och bokat runt rätt bra i botten bara en timme innan).
Brunnen finns inte på SGUs kartor, men det gör knappast någon av många grävda brunnar i området. Endast de borrade verkar finnas med.
Hursomhelst så tog jag hink, rep och jävlar anamma och tömde brunnen. Det sipprade in rätt bra mellan ringarna när jag kom ner en bit så jag jobbade i motvind men kom ner till botten.
Logga in
Skapa konto
Sicksackmönstret på betongen är från när jag kände mig fram med käpp för att leta inkommande/utgående rör. Men det verkar rätt klart att det är en grävd brunn och inte något avlopp.