Är sugen på ett Ajax till vårt "nya" hus som i dagsläget är larm-löst.
Har planer på att införskaffa Unifi Protect-kameror från Ubitquiti då jag använder deras "vanliga" Unifi nätverk. Om jag förstått allting korrekt så stödjer deras kameror RTSP så de ska gå att "para" med Ajax. Kan någon bekräfta?
Jag vill även ha ett "Smart Lock" till ytterdörren. Har i dagsläget ett Glue i lägenheten men har även tittat på Yale Doorman. Hur ser integrationsmöjligheterna ut här med Ajax? Vore skönt om larmet gick att aktivera via låset (som man kan om man har Verisure t.ex.).
Vidare undrar jag om det finns något som helst stöd för hemautomation? Typ Home Assistant, HomeKit osv?
Har ett gäng Unifi-kameror som jag ska dra igång så snart Unifi-switchen går att beställa (16-portars Lite) så har du inte fått svar redan kan jag berätta då, men utgår från att det ska fungera.
Smart-lås finns inget stöd för idag men det finns lite rykten om att det ska vara på väg någon slags integration.
Jag har kopplat ihop larmet till Home Assistant, det är enkelt och tillförlitligt men du kan bara läsa statusen på larmet, inte larma av/på (vilket jag tycker känns tryggt). Jag använder det till att se om det är larmat, tänder lampor om larmet går mm. Obs att integrationen inte är officiell men SIA-protokollet används vilket är stabilt och byggt fr att integrera larm med larmcentralen.
Har ett gäng Unifi-kameror som jag ska dra igång så snart Unifi-switchen går att beställa (16-portars Lite) så har du inte fått svar redan kan jag berätta då, men utgår från att det ska fungera.
Härligt! Vad har du för kameror?
Har precis beställt en Dream Machine Pro som jag jag sen (troligtvis) tänkte komplettera med den rackmonterade 16 portars PoE+ switchen.
LLund skrev:
Smart-lås finns inget stöd för idag men det finns lite rykten om att det ska vara på väg någon slags integration.
Ok, intressant. Har som sagt redan ett Glue, så det är ingen brådska med att hitta ett alternativ.
LLund skrev:
Jag har kopplat ihop larmet till Home Assistant, det är enkelt och tillförlitligt men du kan bara läsa statusen på larmet, inte larma av/på (vilket jag tycker känns tryggt). Jag använder det till att se om det är larmat, tänder lampor om larmet går mm. Obs att integrationen inte är officiell men SIA-protokollet används vilket är stabilt och byggt fr att integrera larm med larmcentralen.
Ja, jag såg det efter att jag gjort inlägget. Men precis som du säger så verkar det enbart vara envägskommunikation (events som skickas från Ajax), även om SIA är ett tvåvägs-protokoll.
Har precis beställt en Dream Machine Pro som jag jag sen (troligtvis) tänkte komplettera med den rackmonterade 16 portars PoE+ switchen.
Ok, intressant. Har som sagt redan ett Glue, så det är ingen brådska med att hitta ett alternativ.
Ja, jag såg det efter att jag gjort inlägget. Men precis som du säger så verkar det enbart vara envägskommunikation (events som skickas från Ajax), även om SIA är ett tvåvägs-protokoll.
Jag har köpt två G4-kameror och 2 G3 Flex-kameror, en Dream Machine Pro samt AC 6 Lite-accesspunkt, så det ska bli kul att testa.
Saknar inte att kunna styra larmet via Home Assistant faktiskt, Ajax känns extremt tryggt och stabilt och det vill jag inte äventyra. Men ett officiellt API för att i alla fall kunna larma på hade ju varit trevligt
Jag har fortfarande inte löst hur jag ska göra med sirenen och pipa för nedräkning tillsammans med nattläget. Jag vill ju inte att sirenen ska pipa i 20 sekunder när jag aktiverar nattläget, men jag vill ju att den ska pipa för andra nedräkningar.
Hur har ni gjort det?
Jag har fortfarande inte löst hur jag ska göra med sirenen och pipa för nedräkning tillsammans med nattläget. Jag vill ju inte att sirenen ska pipa i 20 sekunder när jag aktiverar nattläget, men jag vill ju att den ska pipa för andra nedräkningar.
Hur har ni gjort det?
Tagit bort fördröjningen på nattläget. Enda lösningen tyvärr vad jag vet. Medför också att larmet går direkt när man missar att larma av Att man inte kan stänga av pipet vid pålarmning av nattläget är rätt dåligt.
Japp jag har stängt av piper vid nedräkningen oxå pga nattläget, men var nära på att sätta igång larmet precis då jag släppte in barnen och gick vidare till garaget (kom på halvvägs att det var ju larmat) . Hade ju varit trevligt med någon signal som säger att nu är larmet triggat.
Jag har köpt två G4-kameror och 2 G3 Flex-kameror, en Dream Machine Pro samt AC 6 Lite-accesspunkt, så det ska bli kul att testa.
Saknar inte att kunna styra larmet via Home Assistant faktiskt, Ajax känns extremt tryggt och stabilt och det vill jag inte äventyra. Men ett officiellt API för att i alla fall kunna larma på hade ju varit trevligt
Ok, låter väldigt likt det jag har tänkt skaffa.
Precis, just det att koppla ihop t.ex. en Yale Doorman och larmet hade varit skönt.
Funderar nu på att investera i ett larm från Ajax mera exakt https://wingbladteknik.se/larm-och-sakerhet/ajax-larmpaket/ajax-villapaket-vit med en Hub 2. Jag vill också lägga med två extra Fire Protect men blev då fundersam. Hur resonerar andra i valet mellan Plus och Standard. För vilka enheter är Plus ett måste och för vilka är det mindre viktigt? Jag har svårt att sätta ett värde på Plus för de flesta enheter. Men kanske är det så enkelt att jag inte vet vad jag saknar?
Jag tror inte Fire Protect Plus ger mycket extra i de flesta hem. Jag valde själv bort den, men jag minns inte varför... Sen är min upplevelse av Fire Protect inte den bästa, t ex så gick den första sönder efter ett par dagar. Den som jag har nu (sedan något år) reagerar sämre än våra vanliga brandlarm. De ligger ca 2 meter från varandra och när vi lagar mat och det råkar bli rökigt så har bara Fire Protect larmat vid ett tillfälle (och då vart det rökigt!) medan de vanliga larmar varje gång... Det kan bero på att de inte ligger på samma ställe, men jag har inte testat det noggrannare.
Hur är era upplevelser av Fire Protect? Ersätter det era vanliga eller kompletterar dem, i vårt hem är det senare.
Tänkte kolla med er så jag tänker rätt.
Har en hörman port (med promatic motor) som jag vill styra från Ajax. Detta för att kunna larma av och öppna garaget med samma app. Tänkte styra med Ajax Relay.
Har tittat i instruktioner för båda och tänker att jag bör koppla enligt nedan. Några synpunkter rätt/fel?
[bild]
Jag kopplade in min på en Teckentrup portmotor här men jag hade bara 24VAC ut ur motorn så jag fick sätta en liten likriktare mellan. Nu får jag 24VDC till Relay men jag kan inte för mitt liv få den att få kontakt med Hub.
Kopplar jag den till ett 12V batteri så får den kontakt med Hub och full mottagning samt jag kan köra öppning från telefon.
Skruvar isär och ansluter till fast installation så får den inte kontakt och inget går att göra.
Hur är era upplevelser av Fire Protect? Ersätter det era vanliga eller kompletterar dem, i vårt hem är det senare.
Samma som du, de kompletterar så att jag får veta om det brinner. Jag har tre Fire Protect - en centralt på varje våning. Sedan tre vanliga också på lite annan plats på varje våning och sedan en i varje av de tre sovrummen. Så nio totalt.
Ingen av dessa brukar någonsin larma, så vet inte om Ajax är annorlunda gällande känslighet. Hade förut en gammal precis utanför köksdörren som larmade varje gång vi rostade bröd. Nu utbytt till en ny vanlig optisk. Den har inte larmat på två år...
Hej,
Någon som vet hur (om det går) att ändra ordningen på enheter i appen?
Jag vill ha mitt relä högre upp i listan så jag inte behöver scrolla ner när jag skall öppna garageporten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativt om nån vet hur Ajax appen sorterar och man kan lura appen att få upp relät (ser inte ut att vara i bokstavsordning iaf och inte heller i tillägsordning).