Byggahus.se
Hej någon som monterat denna huv?
Dem två bottenplåtar som ska monteras i råsponten har ett enkelvik på en sida var och för undrar det är dem som ska överlappas? Men det blir så knöligt då eller om den ena är felvikt och egentligen ska hakas ihop med den andra?
Röd ventilationstakhuven ABC-VHS Combi med synliga enkelvik på bottenplåtar för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationshuv med bottenplåtar och anslutningsrör i en kartong, placerad på sidan.
Skapa konto
Närbild på huvens bottenplåtar med enkelvik som kan överlappa eller hakas ihop.
Skapa konto

Jag monterade en sådan för några år sedan men minns inte att det var några uppvik på underbeslagen.
Skar upp pappen och sköt in plåtarna uppåt och limmade med asfaltsklister sen när de skruvats mot råsponten, sedan håltagning för kanalerna in till vinden i de runda hålen.
Jag kan såklart minnas fel, det var 3år sedan eller nått liknande men det var en ABC-kombihuv med 200-rör så den ersatte 8st betongpannor.

P petererlandsson1194 skrev:
Jag monterade en sådan för några år sedan men minns inte att det var några uppvik på underbeslagen.
Skar upp pappen och sköt in plåtarna uppåt och limmade med asfaltsklister sen när de skruvats mot råsponten, sedan håltagning för kanalerna in till vinden i de runda hålen.
Jag kan såklart minnas fel, det var 3år sedan eller nått liknande men det var en ABC-kombihuv med 200-rör så den ersatte 8st betongpannor.
Exakt så står i monteringsanvisningen. Men verkar så skumt att viken hamnar på varandra och inte att dem hakar i varandra

allexx allexx skrev:
Exakt så står i monteringsanvisningen. Men verkar så skumt att viken hamnar på varandra och inte att dem hakar i varandra
Jag tvivlar på att viken ska vara mot varandra, uppåt eller neråt gissar jag, monteringsanvisningen lämnar ju lite att önska i tydlighet...
Har svårt att se vad dessa uppvik skulle fylla för funktion alls faktiskt.

Jag tvivlar på att viken ska vara mot varandra, uppåt eller neråt gissar jag, monteringsanvisningen lämnar ju lite att önska i tydlighet...
Har svårt att se vad dessa uppvik skulle fylla för funktion alls faktiskt.
Det är ju lätt att klippa bort. Och vrider man på plåtarna så bygger dem så mkt att dem går över kanalernas öppning! Lätt fixat med plåtsax! Men man vill ju ändå veta hur det är tänkt att vara eller om det är så enkelt att ett viket på plåten är fel

allexx allexx skrev:
Det är ju lätt att klippa bort. Och vrider man på plåtarna så bygger dem så mkt att dem går över kanalernas öppning! Lätt fixat med plåtsax! Men man vill ju ändå veta hur det är tänkt att vara eller om det är så enkelt att ett viket på plåten är fel
Jag skulle kolla med ABC typ imorgon innan jag började klippa i plåtarna.

• Gilla
allexx
  • Laddar…
Jag skulle kolla med ABC typ imorgon innan jag började klippa i plåtarna.
Har skrivit ett mail redan. Men ivrig som man är så vill man hitta info/svar direkt

Har fått svar nu! Och tydligen ska det överlappas på detta sätt. Verkar ju helt konstigt.
Överlappande vita plåtpaneler med en metallrörskant som ser fel ut.
Skapa konto

allexx allexx skrev:
Har fått svar nu! Och tydligen ska det överlappas på detta sätt. Verkar ju helt konstigt.
[bild]
Haken Är en form av vattenlås, om det skulle komma in vatten så är meningen att det inte ska kunna rinna över kanten //plåtslagaren

plåtrickard plåtrickard skrev:
Haken Är en form av vattenlås, om det skulle komma in vatten så är meningen att det inte ska kunna rinna över kanten //plåtslagaren
Hej. Plåtarna på
Hej. Så här ska plåtarna ligga enligt manualen. Och när jag kontaktade tillverkare med bild så fick jag svaret att det ska ligga så här. Jag har jobbat som svetsare och hade dotterbolag som var plåtslagaren så man monterade en del åt dem. Men detta fattar jag inte du det ska bli tätt? Det ena viket enligt.mig är fel och blr vara bockad åt andra hållet och ligga under och hakas i med den övre. Eller tänker jag fel?
Två överlappande plåtar där en är böjd felaktigt enligt en användares åsikt i ett forum om byggprojekt.
Skapa konto

allexx allexx skrev:
Hej. Plåtarna på

Hej. Så här ska plåtarna ligga enligt manualen. Och när jag kontaktade tillverkare med bild så fick jag svaret att det ska ligga så här. Jag har jobbat som svetsare och hade dotterbolag som var plåtslagaren så man monterade en del åt dem. Men detta fattar jag inte du det ska bli tätt? Det ena viket enligt.mig är fel och blr vara bockad åt andra hållet och ligga under och hakas i med den övre. Eller tänker jag fel?
[bild]
Då lär det ju bara vara en förstyvning..

Då lär det ju bara vara en förstyvning..
Kanske det med. Men det svider att se på.
Men tur man har en bock hemma! Nu är det fixat och vackrare att se på.
En suddig bild av vad som verkar vara ett rör eller ventilationskanal fixerat med hjälp av en gem.
Skapa konto
Ventilationsdelar och en hand som justerar en svart metallkanal i en kartong.
Skapa konto

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Nu är den på plats för den intresserade
Tak med installerade ventilationstrummor, verktyg och byggmaterial syns.
Skapa konto
Ny takfläkt monterad på röd tegeltak mot grå himmel.
Skapa konto
Nyinstallerad takfläkt på ett rött tegeltak med bostadshus och träd i bakgrunden.
Skapa konto
Nyinstallerad svart takhuva på röd tegelpannor med bakgrund av vit skorsten och träd.
Skapa konto
Ny takfläkt monterad på röd tegeltak vid skorsten, i gråmulet väder.
Skapa konto
Två ventilationsrör installerade i ett träbjälklag på en vind.
Skapa konto
Ventilationsrör installerade i en trävägg, med inre blå beläggning synlig.
Skapa konto

• Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.