Byggahus.se
E
Timmerhus Södra Dalarna Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Nä jag mätte aldrig i handsken , ska göra det nu för skojs skull.
Återkommer strax :)
Funkar den prylen som är ansluten där?

Ser det nu som troligast att felet sitter i någon av de 6 säkringarna i mittersta lådan, att allt går i bitar du rör kan tyda på någon varmgång också.

Annars är det huvudbrytaren man får rikta fokus på men är denna orörd borde den inte bara bränt av hipps vipps.

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Jag har 2 faser på 400 i uttaget/handsken å 1 på 230..

Så nu kan jag köra min motor lyft ner igen .
Men startar jag elpatron så går den bara köra upp :)

Logiskt el inte

• Gilla
Roger Mow
  • Laddar…
E
Jag har 2 faser på 400 i uttaget/handsken å 1 på 230..

Så nu kan jag köra min motor lyft ner igen .
Men startar jag elpatron så går den bara köra upp :)

Logiskt el inte
Och vilken fas saknas?
Kan du få ut säkringarna i mittersta lådan eller kan du ta en morakniv och plocka bort fjädern som håller glaset?

T TechChad skrev:
Du förstår att du nu mera inte bara jobbar för att DU ska hitta felet. Alla som försökt hjälpa dig kommer och känna sig besegrade och övergivna om du inte hittar felet. Så bara för att du är trött kan du ju inte bara ge upp!! :devilish:

Hahaha :)

Ja fast vi kan väll nästan säga vi hittat felet va , det är ju nå task med någon av mina 6 huvudsäkringar

Det som stoppar mig / er är ju att har jag ut säkringarna igen så får jag aldrig tillbaka dom ..

Är lite för hög risk för mig att chansa mera en söndag eftermiddag haha

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Ska vi inte bryta här? TS har sagt att han inte är bekväm med att rota mer. Försöker forumet driva honom till att bränna ner huset?
Ring en elektriker imorgon så löser det sig snart.

• Gilla
MathiasS och 5 till
  • Laddar…
T
E El-Löken66 skrev:
Och vilken fas saknas?
Kan du få ut säkringarna i mittersta lådan eller kan du ta en morakniv och plocka bort fjädern som håller glaset?
Ja nu har vi ju närmat oss och är när mål!
Troligen är det en av dom säkringarna som gått. Jag gissar på den längst till vänster då det är en 10A säkring (eller så är jag helt ute och cyklar)...

E El-Löken66 skrev:
Och vilken fas saknas?

Det vet jag ej , körde upp testaren i olika hål så vet ej vilket som var vilket .

Men när jag hade ut alla säkringar så buzza jag dom i multimetern, å alla var hela .

Skulle dock villa byta alla säkringar där å alla porslinsringar.. känns som felet ligger där nånstans ..

E
P PatrikJo skrev:
Ska vi inte bryta här? TS har sagt att han inte är bekväm med att rota mer. Försöker forumet driva honom till att bränna ner huset?
Ring en elektriker imorgon så löser det sig snart.
Är det inte högst normalt att en husägare kontrollerar sina proppar innan man ringer elektriker?

Varför skulle huset brinna ner av det?

Lite fjantigt påstående, är där fel är det däremot bra att konstatera vad just för att slippa att huset brinner ner.

Men inget kommer brinna i dessa gedigna lådor utom möjligen kabeln.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Ja nu har vi ju närmat oss och är när mål!
Troligen är det en av dom säkringarna som gått. Jag gissar på den längst till vänster då det är en 10A säkring (eller så är jag helt ute och cyklar)...

Det tror jag mer , för den var lite svedd å porslinet på den var sämst ..

E
Det vet jag ej , körde upp testaren i olika hål så vet ej vilket som var vilket .

Men när jag hade ut alla säkringar så buzza jag dom i multimetern, å alla var hela .

Skulle dock villa byta alla säkringar där å alla porslinsringar.. känns som felet ligger där nånstans ..
Så alla 6 säkringar var hela?
Då har du gjort vad du kunnat och kan sova med gott samvete.

Så är det något som bränt av mellan mätarskåpet och mittersta lådan.

Lägg gärna upp bilder på vad din kompis hittar där imorgon.

Trasiga passdelar måste bytas, vilket kräver en passdelsnyckel. Sedan måste du felsöka systematiskt för att komma någon vart här. Det kan omöjligt behövas 120 inlägg för detta. Någon som hängt med i hela tråden borde kunna hjälpa dig med att styra upp denna felsökning.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Verktyg och elektroniska komponenter på ett arbetsbord med sikringar och batteriladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla vad jag hittade , ska jag ta upp kampen igen :)

E
[bild] Kolla vad jag hittade , ska jag ta upp kampen igen :)
Ja okej, men trasigt porslin orsakar inte dessa problem. Däremot bör du kunna kika in och se om det ser ut att ha gått varmt där när propp huven är borta.

Du har ju som sagt två huvudbrytare, en nyare och en äldre. Fullt möjligt att felet är i understa lådan också där den äldre sitter.

Men kan du få dit någon imorgon så hittar denne felet på ett par minuter.

Ja du har en passdelsnyckel, om än av dålig kvalité. Resterna av den gamla passdelen måste bort och den nya skruvas i ordentligt. Om du inte kan bryta strömmen först måste du vara ytterst försiktig.

• Gilla
Curre99 och 2 till
  • Laddar…
Börja med att byta batteri i mätinstrument! Troligen 9V (samma som i brandlarmet)
Mät sedan igen vid elpatronen

• Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.