Byggahus.se
I ett rum i vårt hus har man tagit bort en tegelvägg och lagt en bjälke in istället, 22cm hög, 11cm bred. Det verkar klent, men det har ju inte rasat.
Vi tänkte ha helkaklat badrum direkt ovanpå, bör man förstärka?

Bjälke i taket som ersättning för en borttagen tegelvägg i ett rum med julgran och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt Svenskt trä dimensionering med tungt bjälklag klinkers etc.
115x495mm med nyttjandegrad 69%
4800mm är det hela sträckan eller fram till skärmvägg?

Redigerat:
  • Gilla
Petersrör
  • Laddar…
495mm blir väldigt högt, så det får väl blir en stålbalk istället, typ hea180.
Det kanske är för optimistiskt att tro att den befintliga håller, men det känns ingen svikt och den har suttit där sen 1952, kanske virket var bättre då :whistle:

Det behövs lite mer information för att kunna svara, exempelvis hur mycket av bjälklaget som ligger uppe på balken. Har du några ritningar på huset, planer och tvärsektioner?

Det finns inga ritningar tyvärr, huset är från typ sekelskiftet, ombyggd 1952. Jag gjorde en egen efter vi köpte huset, inte helt exakt dock. Blåa rummet är det med avväxlingen.
Arkitektritning av ett hus med markerat vardagsrum och måttangivelser, avväxlingsdetaljer i golvkonstruktion.
Skapa konto

Golvet på ovanvåningen som det är nu:
Skiss av husets ovanvåning med bjälkar i olika färger och avväxling, och planerat badrum inom röd ram.
Skapa konto

- Avväxling i mitten, 220x110 bjälke (orange)
- Ursprungliga bjälkar, 195x110 CC120 (gula)
- Extra bjälkar, delade på mitten 110x110 (gröna)
- Väggar på alla sidor är tegel (blåa)
Badrummet ska finnas inom röda ramen.

I snitt:
Schematisk illustration av golvbjälkar i olika färger med måttangivelser och en avväxling i mitten.

• Ritning av äldre hus med markerade bjälkar och väggar, badrum inom röd ram, blått markerat rum och storleksangivelser.
    Skapa konto
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Grymt(y) Är det källare på huset, har du en skiss på denna våning också isf?
Som nämndes, ”skärmväggen”, ska den vara kvar?

Det är förvånande att den där balken inte har en synlig nedböjning. Jag skulle nog byta den till en stålbalk innan jag investerade en större klump pengar i något ovanpå detta. Är man normalhändig är det ju inte speciellt svårt att göra jobbet (underförutsättning att det finns lämpliga upplag för balken).

MathiasS MathiasS skrev:
Det är förvånande att den där balken inte har en synlig nedböjning. Jag skulle nog byta den till en stålbalk innan jag investerade en större klump pengar i något ovanpå detta. Är man normalhändig är det ju inte speciellt svårt att göra jobbet (underförutsättning att det finns lämpliga upplag för balken).
Hade räknat på plattjärn typ 10-15mm som sätts på sidorna av träbjälken. Det känns som ett enklare och billigare alternativ.

@justusandersson och @bossespecial är ju två som borde kunna ge tummen upp eller ner

Ingen källare i den delen, det är torpargrund med lite mer höjd på vissa ställen. Det finns "vägg" under där väggen fanns en gång i tiden.
Torpargrund med träbjälkar och rester av en gammal vägg av sten och murbruk, samt en skärmvägg av gles.
Skapa konto

Den lilla "skärmväggen" ska nog bort, det är bara gles och treetex.

L Lutte skrev:
Hade räknat på plattjärn typ 10-15mm som sätts på sidorna av träbjälken. Det känns som ett enklare och billigare alternativ.
Hmm, det lät ju mycket enklare än att byta ut... är det ett vanligt sätt?

V Vante skrev:
Enligt Svenskt trä dimensionering med tungt bjälklag klinkers etc.
115x495mm med nyttjandegrad 69%
4800mm är det hela sträckan eller fram till skärmvägg?
Vart fann du det verktyget? :) Letade runt men hittade bara dimensionering för kontinuerliga c/c avstånd

MathiasS MathiasS skrev:
Det finns en nedböjning, typ 1,5cm, men lite svårt att se precist då bjälken inte har exakta mått.

Visst går det att byta, vi lade in en heb160 i ett annat rum (som inte har badrum ovan), så jag vet hur, men enklare och billigare om det inte behövs.
Renoveringsarbete med stöttad bjälke och väggar i olika renoveringsskeden, och verktyg.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.