Jag har har en IVT 600 optima med 200 aw kombimodul.

För ca 2månader sedan installerades 3st nya elemet till systemet då jag bytte ut elelrment i två rum.

Jag har ställt in rumstemperatur på 20grader men elementen är riktigt varma trots att rumsgivaren visar 25 grader i kombienheten. Och utetempgivaren visar 7 grader.

Varför blir inte elementen kalla när man har uppnått börvärdet på 20grader?

Jag har försökt att fabriksåterställa men det fungerar inte. Ska man justera framledningtemperaturen i elementen? Eller är det något som är sönder?har ni några tips?mvh/ T
 
Det vanligaste felet är att en av växelventilerna hakar upp sig så att vattnet från varmvattenberedarens mantel läcker ut i värmesystemet.
Ta en bild på displayen och skriv ner alla temperaturer när kompressorn jobbar.
 
useless useless skrev:
Det vanligaste felet är att en av växelventilerna hakar upp sig så att vattnet från varmvattenberedarens mantel läcker ut i värmesystemet.
Ta en bild på displayen och skriv ner alla temperaturer när kompressorn jobbar.
 
  • Digital termostat visar inomhustemperatur på 24°, utomhustemperatur på 7° och klockan 06:56.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sänkt börvärdet till 17.5 grader men ingen skillnad..
 

Bästa svaret

Eftersom den gör varmvatten just nu och framledningstempen är nästan samma som tappvattnets så är det till 99% sannolikhet växelventilproblem.
 
Tack Ska man boka ett byte av växelventilen?
 
J Josth skrev:
Eller byta själv om man är händig och man konstaterat felet: [länk]
 
  • Värmesystemets expansionskärl med kopparledningar, manometer och elektrisk komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byta ut borde kanske inte vara problem, men jag har inte koll på grundläggande rördragning.
 
Går det att lossa motorn och trycka på stiftet? Tänkte testa om det löser problemet tillfälligt.
 
Sök på växelventil på varmepumpsforum.com så finns det en massa trådar om hur man lossar motorn och motionerar/smörjer ventilen innanför.

Motorn sitter med bajonettfattning och man ska trycka in en spärr innan man vrider.
 
lossa motorn och dra upp stiftet, motionera det lite fram och tillbaka, så klarar du dig över julen
 
  • Gilla
Hborg
  • Laddar…
Jag gjorde just detta och det verkar fungera..
Tack för era expertråd!!!
Ska man ge sig på det och byta själv? Är det så enkelt som att lossa tre muttrar och byta?
 
nej du behöver inte lossa några muttrar, du skruvar lös insatsen ur ventilen, och skruvar tillbaka den nya.
Släpp övertrycket på säkerhetsventilen först, sen stänger du av kranar mot värmesystemet om du har några. Sen lossar du insatsen med nyckeln som medfäljer, och plockar ut den, och skruvar tillbaka den nya, sen är det bara fylla upp systemtryck och luifta.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...rvdelartillbehor/vaxelventilinsats-5557508-30
Borde vara denna ventil?
 
DonPablo R134a skrev:
nej du behöver inte lossa några muttrar, du skruvar lös insatsen ur ventilen, och skruvar tillbaka den nya.
Släpp övertrycket på säkerhetsventilen först, sen stänger du av kranar mot värmesystemet om du har några. Sen lossar du insatsen med nyckeln som medfäljer, och plockar ut den, och skruvar tillbaka den nya, sen är det bara fylla upp systemtryck och luifta.
[länk]
Borde vara denna ventil?
 
  • Närbild av en termostatventil på en radiator med fokus på justeringsmekanismen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närkikuva termostaattiventtiilin sisäosasta, johon näkyy säätöruuvi ja muoviset osat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.