Byggahus.se
För första gången på 43 år så kommer jag inte att fira jul med mina föräldrar.
Vågar inte umgås med dom.
Så det blir med min exfru och min son istället.

Jag hoppas verkligen att vi kan fira hemma i år.. annars har vi åkt iväg de sista 15 åren.

I år åker vi inte till släkten. Barnen får inte träffa mormor, morfar jämnåriga kusiner osv.. istället bara barnen och min man. Så tråkigt! Efter det här året känner jag för att bjuda alla jag känner på jättefest! Så trist att allt är vardag jämt, men vi gör det som måste göras.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jag har levt med att någon eller några i sällskapet alltid jobbar vid jul, så fasta rutiner saknas. Ibland firat med fler, ibland med färre. I år firar vi med bara familjen och hoppas vi kan avsluta familjecoronakaratänen den 23/12. Börjar bli lite tröttsamt med virus i huset efter två veckor.
Håller tummarna att ingen mer har tänkt få feber och hosta innan dess.
Mycket god mat, trevligt sällskap och lite julklappar blir det!

Ställt in julfirandet med min släkt och enbart firar med svägerskans familj. Vi blir därmed 4vuxna och 4barn, förutsatt att alla är friska såklart.

T
C C.Lundin skrev:
Kul med frågeställningen tycker jag. Det skulle vara spännande att se hur alla de som konstant gnäller på folk som går och handlar mat eller tar bussen trots erforderlig skyddsutrustning väljer att firar jul. Slår vad om att väldigt många ändå väljer att vara fler än 4 st.
Ber om ursäkt om jag svävar iväg lite, vill absolut inte göra det till en coronatråd.

För min/vår del blir julafton ingen som helst skillnad mot vanligt "firande". Ja, vi struntar i restriktionerna och kommer att vara fler än 4.
Däremot julen i stort blir påverkad då det inte blir speciellt mycket kontakt med släkten.
Ja, vi kommer att vara fler än fyra eftersom vi är fem i familjen. Skulle kännas konstigt att utesluta någon, och det är väl inte helt osannolikt att jag skulle bli bortröstad i så fall...

I övrigt har vi inte firat jul med släkt eller något annat större sällskap sedan 2005, så det blir ingen direkt skillnad i år.

Krokben
Jag och frugan med en bag-in-box. Tycker det ska bli skönt att slippa alla "måsten" under julen.

Redigerat:
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Har varit totalisolerad sedan i våras. Svärsonen fick en släng av Covid19 nu i veckan så vi tredelade familj får umgås via zoom. En dotter kör 18 mil imorgon för att - i dörren - leverera min nödvändiga nubbe i utbyte av gorånen jag bakat. Mat får jag levererat från Coop. Har handlat på nätet. Det funkar bra. Det blir en julaftonspromenad med jycken och jag gör nog en Jansson till mig själv. Så ringer jag ett antal samtal till isolerade vänner som mår sämre än jag. Det kommer att bli en fin jul.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
A
Ställer in firande med släkten. Inte för att regeringen säger det, utan för att vi kan tänka själva. Vill inte smitta de äldre eller utsätta sjukvården för ännu mer påfrestning.

• Gilla
MetteKson och 7 till
  • Laddar…
Vi brukar samlas alla men då det finns vårdpersonal i släkten så har vi valt att skippa firande i år. Vi är fyra i hushållet och firar som vanligt 23e. Brukar ha ett mini firande själva då innan dags att åka till släkten 24e.
Så vi kommer ta macka och tjuv smaka julskinkan ha julklapps utdelning med mjukistomte i knät och godis till uppesittarkvällen.
24e kommer jag nog grejja i trädgården för att distrahera mig från saknaden och övriga tre kommer baka pepparkakor samt fixa med de minimala julbordet
Så 23e är väl de enda normala här

• Älska
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Jag och frugan med en bag-in-box. Tycker det ska bli skönt att slippa alla "måsten" under julen.
Trist att alkohol måste till för att kunna fira.... Själv en nöjd nykterist

• Arg
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 4 till
  • Laddar…
Krokben
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Trist att alkohol måste till för att kunna fira.... Själv en nöjd nykterist
Mja vi är alla olika. Själv tycker jag att det verkar vara trist att vara nykterist ;)

• Gilla
  • Älska
Mats Lj och 8 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Mja vi är alla olika. Själv tycker jag att det verkar vara trist att vara nykterist ;)
Jo, det är sant....
Så länge man dricker med förstånd, med omsyn för sällskapet är det rimligt.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Det blir sambon och jag på julen. Vi har precis frisknat till från covid-19 och vill absolut göra vad vi kan för att ingen annan ska drabbas. VI kommer inte att vara i en enda butik före eller efter jul, på det sättet kan det finnas utrymme för dem som behöver gå dit. Vår utmaning blir att göra det mesta till julbordet på grillen och av mat vi redan har hemma. Det blir ett roligt experimenterande.

Jag ser fram emot sommaren då förhoppningsvis alla är vaccinerade - då bjuder vi hem barn, barnbarn, syskon och andra vi skulle ha träffat på den inställda julen och de inställda födelsedagsfirandena.

• Gilla
  • Älska
Jiji och 8 till
  • Laddar…
Mamma kommer hem en stund på dagen då vi umgås utomhus, sedan är det bara med familjen, två vuxna och två barn. Resan till svärföräldrarna blir helt inställd.
Halva släkten jobbar inom sjukvården och de får knappast ledigt med tanke på hur duktiga allt för många är på att sprida smittan.
Många sprider smittan utan symtom, så att någon är "frisk" är ingen bra ursäkt för att bryta restriktionerna vi fått till oss, tycker vi.

• Gilla
  • Älska
RACS och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.