Hej har precis monterat upp en enklare normkapsling med jfb i för enklare utomhusbelysning och uppvärming av en hundkoja i hundgården. Ska försöka beskriva hur jag har kopplat. Inkommande är en femledare använder endast 1 fas från kattvind.
Jord har jag kopplat samman med utgående jord och en blå nolla till nolla in på jfb.
Sedan från jfb till egen nollplint.
Fasen inkommande på port 1 och utgående fas på port 2.
Jag får dock inte testknappen att fungera och har inte utrustning för att kunna testa den i uttaget.
JFB är en gammal sådan som jag plockat från en begagnad byggcentral så den är ej testad.
Jord har jag kopplat samman med utgående jord och en blå nolla till nolla in på jfb.
Sedan från jfb till egen nollplint.
Fasen inkommande på port 1 och utgående fas på port 2.
Jag får dock inte testknappen att fungera och har inte utrustning för att kunna testa den i uttaget.
JFB är en gammal sådan som jag plockat från en begagnad byggcentral så den är ej testad.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Om du flyttar fasen till 5 och utgående till 6 finns det möjlighet att de fungerar.
Protte
Protte
Jag kanske missförstår ditt inlägg men hela idén med en jfb är säkerhet. Att installera en sådan utan att ha möjlighet att testa den och installationen är mer än lovligt korkat för att säga det rent ut. Om det är något fel som gör att den inte fungerar är du och eventuell övrig familj invaggad i falsk säkerhet vilket kan bli en smärtsam erfarenhet.
mexitegel skrev:
Jag kanske missförstår ditt inlägg men hela idén med en jfb är säkerhet. Att installera en sådan utan att ha möjlighet att testa den och installationen är mer än lovligt korkat för att säga det rent ut. Om det är något fel som gör att den inte fungerar är du och eventuell övrig familj invaggad i falsk säkerhet vilket kan bli en smärtsam erfarenhet.
mexitegel skrev:
Med tanke på att utgångspunkten innan installationen var ett jordat utvändigt uttag helt utan jfb inkopplad med en skarvsladd liggandes över hela gräsmattan så har det definitivt inte blivit till det sämre även om jag inte lyckats testa funktionen på själva jfb. (Installerat innan vi tog över huset) och är den rätt inkopplad så finns ju funktionen även om testknappen inte fungerar Men ska undersöka med hjälp av svaren ovan imorgon så får vi se om den fungerar annars får det bli en ny jfb.
Så som du kopplat ska inte knappen fungera som du ser i schemat.L Leffe87 skrev:Med tanke på att utgångspunkten innan installationen var ett jordat utvändigt uttag helt utan jfb inkopplad med en skarvsladd liggandes över hela gräsmattan så har det definitivt inte blivit till det sämre även om jag inte lyckats testa funktionen på själva jfb. (Installerat innan vi tog över huset) och är den rätt inkopplad så finns ju funktionen även om testknappen inte fungerar Men ska undersöka med hjälp av svaren ovan imorgon så får vi se om den fungerar annars får det bli en ny jfb.
Men testa imorgon, lycka till.
Du vet inte med säkerhet att din installation fungerar korrekt förrän du har kontrollerat i uttaget. Sannolikt fungerar det - men det var osannolikt att Harrrisburg skulle haverera också. Den gjorde det ändå.L Leffe87 skrev:Med tanke på att utgångspunkten innan installationen var ett jordat utvändigt uttag helt utan jfb inkopplad med en skarvsladd liggandes över hela gräsmattan så har det definitivt inte blivit till det sämre även om jag inte lyckats testa funktionen på själva jfb. (Installerat innan vi tog över huset) och är den rätt inkopplad så finns ju funktionen även om testknappen inte fungerar Men ska undersöka med hjälp av svaren ovan imorgon så får vi se om den fungerar annars får det bli en ny jfb.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det där är direkt fel. En jordfelsbrytare måste vara rätt installerad OCH fungera, annars skyddar den inte, utan inger en falsk säkerhet.L Leffe87 skrev:
Och det är ganska vanligt att jordfelsbrytare inte fungerar. Detta är dessutom en äldre begagnad jordfelsbrytare, vilket ökar risken att den hör till den ickefungerande gruppen.
Vid alla former av elarbete, oavsett om det handlar om elinstallation eller bilel, hobby elektronikbyggen osv. Så gäller TEST. Det är mycket viktigare att man testar det man gjort på alla relevanta sätt, än att man installerar rätt.
Det är givetvis väldigt viktigt att man gör rätt även i installations momentet, men testen är mycket viktigare.
Tack för alla svar. Var så enkelt att jag missat pricken på skissen på jfb. Så nu går den över 5:an och allt fungerar tillfredställande även kontrollerat uttag och jfb bryter direkt. Gillar att kunna använda det som finns på hyllan först. Nytt är ofta inte bättre än gammalt men såklart ska det funktionstestas. Nu återstår bara lite skydd med plåt för kablarna från marken. MVH Christian
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Om inkommande kabel är den längst till vänster så är den för klen för att användas som TN-C. PEN-ledare ska idag har en minsta area på 10 mm². Det är fullt möjligt att utgå med TN-S ifrån matande elcentral även om den inte "är" TN-S.