Byggahus.se
Hej,

Jag är ordförande i en mellan stor vf. Vi får ca 2500kr för en avgrävd väg (asfalt) men då tvärrs över då. Annars gräver dom oftast ned fibern i diket. Vi har som krav att dessa grävs 50-60 cm nedanför dikesbotten.

vad det bekommer ledningskollen är jag inte övertygad om att fiber finns med där.

kräva några stora pengar tror jag är svårt. Utan man får nog ta ställning om hur pass bra granne man vill vara.

• Gilla
jras
  • Laddar…
Farsan har fått en sån förfrågan om att gräva ner fiber över tomten. Anslutningspunkt förbereds vid alla tomter. Ledningen grävs inte ner så djupt som rör mm går. Ersättningen är ett rent hån. Och den är i princip omöjlig att få upp. Typ 1000 spänn för 70 meter. Markupplåtelse i 50 år. Han vill inte ha fiber själv, enda positiva är att det görs en Anslutningspunkt vid hans tomt.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Råkade ut för typ samma problem
Köpte tomt för husbygge
O då var elbolaget tvungen dra om matningen till en massa granntomter !
De frågade om de fick gå in en halvmeter på min tomt istället för att bryta upp asfalten o behöva asfaltera om
Javisst sa jag om jag slipper anslutningsavgiftern på 24 papp!!
Dom bröt upp asfalten!
Undrade vad det kostade dom ?
Ellagen tillåter inte en sådan deal.

A anjag skrev:
Om kommunen gräver genom vägen utanför, behöver då grannen betala mer? För i så fall verkar det mer vara en kommunal angelägenhet som inte går ut över dina grannar oavsett var det grävs.
Nej jag tror inte de behöver betala mer. Som jag förstått har de en fast anslutningsavgift för "eftersläntare"

Totem Totem skrev:
Farsan har fått en sån förfrågan om att gräva ner fiber över tomten. Anslutningspunkt förbereds vid alla tomter. Ledningen grävs inte ner så djupt som rör mm går. Ersättningen är ett rent hån. Och den är i princip omöjlig att få upp. Typ 1000 spänn för 70 meter. Markupplåtelse i 50 år. Han vill inte ha fiber själv, enda positiva är att det görs en Anslutningspunkt vid hans tomt.
Blev han tvingad att acceptera detta?

K KMR90 skrev:
Hej,

Jag är ordförande i en mellan stor vf. Vi får ca 2500kr för en avgrävd väg (asfalt) men då tvärrs över då. Annars gräver dom oftast ned fibern i diket. Vi har som krav att dessa grävs 50-60 cm nedanför dikesbotten.

vad det bekommer ledningskollen är jag inte övertygad om att fiber finns med där.

kräva några stora pengar tror jag är svårt. Utan man får nog ta ställning om hur pass bra granne man vill vara.
Ok tack, bra input

• Gilla
KMR90
  • Laddar…
Jag har sagt att de får anlägga det i slänten längs trafikverkets väg, tar ju ett tag med tillstånd men brukar gå.

• Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Jag skulle säga Ja. Fibern kommer ju att ligga ganska grunt och i slang. Den läggs med en "remsa" som gör att den är lätt att identifiera vid ev grävarbeten. Som lämplig ersättning kan du väl föreslå gratis grävning och anslutning av fibern till ditt hus.

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
När de grävde fiber här hos oss så grävde kommunen av en kabel när de skulle täppa igen hålet efter sig, så vi blev utan ström resten av dagen.
Pga den erfarenheten hade jag sj inte velat ha några grävare på min tomt så nära mina egna kablar egentligen, men får du skriftligt att de byter ut allt de ev gör sönder så tjänar du ju på det ;)

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ALDRIG tillåta att de grävde ner någon annans fiber på min tomt. Jag har hört så väldigt många hemska historier om hur illa de flesta fiberbolag beter sig och hur de lovar än det ena och än det andra som de aldrig håller. De vet att det är få som orkar dra ärendena till Tingsrätten och därför väljer de attt skita i alla. Jag vet att vi har en lag som reglerar det här (ledningsrätt) men frågan är om de fritt kan välja det som passar dem bäst utan andra hänsyn? Jag skulle i alla fall bråka så mycket det gick.

Om du ändå går med på det så räkna med att det inte kommer att återställas till ursprungligt skick. Var glad om de ens fyller igen hålet. Till exempel utanför min bror lämnade de ett hål öppet i trotoaren i flera år trots påtryckningar från alla grannar runt omkring.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej

Tacksam för råd!
Hej! Jag driver eget inom gräv och har själv lagt en del fiber.
Om det är enda sättet för grannarna att få fiber så skulle jag kanske gå med på det. Avtalet med kommunen innebär i princip att ni förlorar rätten över den del av tomten där fibern ligger. Den ligger inte i någon särskilt bra kabelskyddsslang ska jag tillägga. En välriktad spade kapar den utan problem. Den ska grävas ner ca 40cm men brukar ligga på Max 15. Om ni eller någon annan av misstag gräver av den så åker ni på att betala lagning, ca 5000kr. Ska ni i framtiden bygga Attefallare där ledningen går så kommer ni få bekosta omdragning etc. Det är helt enkelt inte värt det. Säg nej.

• Gilla
maskus och 18 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej

Tacksam för råd!
Hej! Gängse ersättning för fibergrävning på tomtmark är 5 (!!!) kronor per meter. Det priset måste härstamma från tidernas begynnelse, vare sig det fanns fiber då eller ej. Mvh Martina

• Gilla
  • Haha
jras och 4 till
  • Laddar…
thomasse
Spara dig själv problem, säg att du tyvärr har för mycket eget i det område som dom planerar att gräva.

Det är inte värt det besvär som det innebär med markavtal som dom vill ha till.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Nej det finns inget dike där utan 70-vägen "ansluter" (på bredden) till min parkeringsyta. Asfalten/väggrenen är breddad nån meter där och det är därför de vill gräva 1-2 meter in på vår tomt. På andra sidan vägen finns ett dike som de skulle kunna gräva i men då får de gå under vägen två gånger, vilket blir ganska dyrt antar jag.
Kostar ca 14.000kr per tryckning om det är med en jordraket 110mm

• Gilla
Acetonitrile och 1 till
  • Laddar…
Fråga om de kommer göra en anslutningspunkt av din framdragna fiber. Eller om det finns lediga kanaler i det röret som är framdraget till dig. Jag skulle inte gå med på det. Har några grannar som har fått fiberkablar nedgrävd runt hela huset till andra grannar. De grävde för hand närmaste vägen.

Redigerat:
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.