8 539 läst · 19 svar
9k läst
19 svar
Ingen värme från våran Mitsubishi FH35
En mycket bra beskrivning och förslag på lösning.N Nixon90 skrev:Är det en riktig installatör som gjort detta så är det bara att reklamera jobbet. Dock tyder mycket på att det inte är en certifierad person som gjort installationen då de flesta i branschen inte skulle misslyckas med sina flare kopplingar. Det dras normalt med momentnyckel (vissa hävdar att momentet sitter i handlederna och det må så vara)
Utöver det så bör skarvarna läcksökas under drift samt systemet vakumsugas först och kontrollera täthet innan uppstart. Inget av detta verkar vara gjort vid installationen så det mesta talar för att du måste söka efter en riktig installatör i närområdet och bita i det sura äpplet för att då problemet åtgärdat.
Jag skulle aldrig rekommendera att du försöker kontrollera trycket eller jobba med kylkretsen själv, dels för att man inte får göra det men även för att systemet är oerhört känsligt för överfyllnad av gas och än mer känsligt mot fel typ av gas, så om du vill ha nytta av din pump i många år framöver så är det bara att leta upp en duktig Kyltekniker som kan hjälpa dig. Utan kunskapen som krävs så kommer pumpen aldrig någonsin att kunna vara så effektiv som den borde vara och du lär aldrig bli nöjd med energiförbrukningen och livslängden som pumpen kommer att ha tråkigt nog.
I min mening så är vikten av en riktigt jäkla bra installation till och med viktigare än valet av pump. Om man anlitar den bästa tekniker man kan hitta så svider det bara en gång och det är när fakturan kommer. Tar man någon som gör ett dåligt jobb så får man lida för det tills den dagen då pumpen måste bytas ut.
Jag har själv en FH35 och den gör mitt liv enklare. Man skulle nästan kunna säga att min FH35 gör mig lyckligare. Jag har en extremt låg energianvändning och alltid 23 grader varmt inomhus. Totalt betalade jag 16 400 kr, varav 2 800 för installationen.
Medlem
· stockholm
· 2 003 inlägg
Framgår inte vad jag sett vem som är återförsäljare/installatör men om den kommer via Mitsubishi Electric Sverige så kanske dom kan hänvisa till en annan återförsälja för hjälp, är det installationsfel så lär dock den firman fakturera dig och du får kräva ersättning från din installatör/återförsäljare misstänker jag att förloppet blir.D Dvärsätt skrev:
Är din maskin från någon postorderfirma som har importerat själv så lär inte Mitsubishi Electric Sverige göra något alls.
Liknande trådar
-
Ingen värme i min frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Ingen värme /frånluftsvärmepump/luftvärmepump
Värmepumpar -
Input på den effektivaste inställningen för frånluftsvärmepump. Första hösten i nybyggt hus.
Värme allmänt -
Ingen värme i radiatorer efter övergång från 2-rör till 1 rör
Värme allmänt -
Ingen värme från braskamin!
Värme allmänt