Byggahus.se
S S009ov skrev:
Jo men det är lite detta jag försöker komma åt. Inget förhållande mår bra med för stor ojämlikhet ekonomlskt.
Fortsätter man som många tycker med att ägaren fortsätter betala allt och sambon bara merkostnaderna så är det sambon som kan leva på oxfile medans jag får leva på nudlar. Blir inget sunt ekonomiskt förhållande och verkligen en grogrund för tjafs.
Problemet är att ert gemensamma liv i ditt hus där din sambo bidrar ekonomiskt kommer att generera en vinst (över lång tid är det inte rimligt att tro att det blir en förlust). Den vinsten får inte din sambo del av. Det blir din privata pensionsförsäkring. Det är inte omöjligt, under de senaste 10 åren sannolikt, att du bor helt gratis om man tar hänsyn till värdestegring. Så även om hon enbart betalar halva driftskostnaderna så är du sannolikt vinnaren i den här affären.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Men hyresgäster betalar ju av på fastighetsägarens lån...
Men dom är inte sambos.
Men TS, som alltså är fastighetsägaren, vill ha en hyresgäst, som ...

Fairlane Fairlane skrev:
Förstår jag dig rätt nu?
Säg att hon hade en hyra på 10000 kr/mån.
När hon flyttade in med dig fick hon betala 5000 kr/mån. Driftskostnader plus ränta låg på 3000 kr/månad och hon blev irriterad för att hon betalade mer än 3000 kr/mån?
Siffrorna såklart helt fiktiva.
Om jag har förstått fel så ber jag om ursäkt, annars förstår jag henne till 100%.
Som du själv säger så bör man såklart diskutera ekonomi, men ser man inte skillnad på en sambo och en hyresgäst så är det upplagt för problem.
Japp vi hade ungefär samma lön och splittade på den ekonomiska vinsten av att bli sambo dvs vi bägge fick lika mycket bättre ekonomi och kunde med överskottet göra många roliga saker tillsammans som hade varit omöjligt om "vinsten" bara hade tillfallit henne.
Vad är problemet med det?
Jag har tillsammans med den kvinnan skapat en extra "inkomst" på ca 8000 och den delade vi lila.

Mikael_L
S S009ov skrev:
Har hyrt ut rum till student och det rummet kostade mer än halva husets kostnader inklusive amorteringar. Och hen hade självklart inte rätt till mer än rum och gemensamma utrymmen.
Nej varför köpa nytt när jag har ett jättebra boende redan?
Dessutom lär jag aldrig få ett andra huslån bara för att jag vill hyra ut mitt nuvarande hus så inget realistiskt alternativ
Alltså, man kan ju vara särbos.
Jag tror det är mitt bästa tips.

Men skulle jag stått i situationen så skulle jag tidigt ta upp att det med driftskostnader borde vi väl dela på, el, sophämtning och allt det där som trillar ner som räkningar en eller några gånger per år.
Amortering och räntor och underhåll och ingrepp i fastigheten står jag för.

Detta till en början, för att sen vad det lider framöver så får man tänka ut en hel lösning, där gemensamt ägande nog är huvudtanken. Men skjut inte detta för långt framåt, det är inget att börja rota i när det börjat knaka i relationen eller så. Man ska detta mitt mellan förälskelsen och det kommande enformiga livet, typ. ;)

Redigerat:
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
S S009ov skrev:
Har hyrt ut rum till student och det rummet kostade mer än halva husets kostnader inklusive amorteringar. Och hen hade självklart inte rätt till mer än rum och gemensamma utrymmen.
Nej varför köpa nytt när jag har ett jättebra boende redan?
Dessutom lär jag aldrig få ett andra huslån bara för att jag vill hyra ut mitt nuvarande hus så inget realistiskt alternativ
Du läser nog inte vad jag skrev, du svarar inte på något jag sagt.

F.ö anmärkningsvärt att du inte vet om det är en hon eller han du hyrde ut rum till.

Jag kanske har fel, men det känns som om du redan bestämt dej för ett svar, och hugger med näbbar och klor på allt som inte passar in i din världsbild.

Vad tror du om att du helt enkelt säger det du vill höra, så fixar jag en ryggdunk och en applåd här från västra läktaren?

• Gilla
David-O och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså, man kan ju vara särbo.
Jag tror det är mitt bästa tips.
Det var nog det bästa rådet so far.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 6 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Problemet är att ert gemensamma liv i ditt hus där din sambo bidrar ekonomiskt kommer att generera en vinst (över lång tid är det inte rimligt att tro att det blir en förlust). Den vinsten får inte din sambo del av. Det blir din privata pensionsförsäkring. Det är inte omöjligt, under de senaste 10 åren sannolikt, att du bor helt gratis om man tar hänsyn till värdestegring. Så även om hon enbart betalar halva driftskostnaderna så är du sannolikt vinnaren i den här affären.
Så då ska jag skänka hälften av allt jag äger till en sambo bara för att jag har sett över min ekonomi? Hur gör jag om hon drar?
Då står jag där med min tvättade hals....
Förutsättningarna är att hon inte vill/kan köpa in sig.
Hon har kanske gjort andra priotieringar i sitt liv och brännt sina pengar på nöjen istället för tryggheten i ett eget boende. Om hon inte föyttat in så skulle hon haft kvar sin hyra.
Men lek med tanken att jag bott i en hyresrätt och hon sagt upp sin hyresrätt och flyttat in hos mig. Hur stor del av hyran tycker du då att det är okej att hon betalar?

När jag blev sambo flyttade jag in i bostadsrätten som min man ägde. Jag betalade halva avgiften men ingen amortering. För alla gemensamma kostnader skaffade vi ett kreditkort som vi satte in en bestämd summa på varje månad. Resten av våra löner var fickpengar. Det blev aldrig minsta bråk om pengar. Vi hade självklart samboavtal. Jag tycker att man ska gå in med en realistisk syn på vad som kan gå fel men också med inställningen att det ska bli så bra som möjligt för båda parter. Så här snart 10 år senare äger vi för övrigt ett hus tillsammans :)

• Gilla
virtq och 7 till
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Nu har jag ”förmånen” att nyligen dels levt med upplägget att en ny flyttade in i min bostad till att vi nu äger ett gemensamt boende och därtill är våra löner kraftigt åtskilda till fördel för mig inkomstmässigt.

I mitt hus, som jag äger till 100%, betalade hon hälften av maten, hälften av el, vatten och avlopp samt en liten del av räntekostnaderna på huslånet. Absolut inget av amorteringen. Hennes del för räntan var baserat på skillnaderna i inkomst. Hon erbjöd sig också att stå för halva kostnaden för reparationer/underhåll för det som eventuellt uppkom efter hennes inflytt.

Vårt gemensamma boende då? Vi delar på kostnaden för lånen rakt av. Hon vägrar något annat. Jag betalar övriga kostnader som el, vatten, avfall och internet. Mat brukar jag betala det mesta då jag har större del i maten på grund av tre barn. Sen sparar vi pengar gemensamt där jag sparar något mer.
Bilar står vi för våra egna och skulle det krisa så är det självklart att vi hjälper varandra ekonomiskt.
Jag har kanske något högre rörelseutrymme ekonomiskt på sista raden fortfarande men det är inga hissnande skillnader.

För mig är det självklart att jag som har mer ekonomiska muskler också ska bidra mer.
Tack för bra svar!
Förselning efter inkomst utan millimeterrättvisa. En bra lösning som provats men som jag skrev i tidigare inlägg fungerade den gången så länge som jag var drn som tkänade mest. När hon började tjäna mer än mig så drog hon för då var jag inte intresssnt längre.

Mikael_L
S S009ov skrev:
Så då ska jag skänka hälften av allt jag äger till en sambo bara för att jag har sett över min ekonomi? Hur gör jag om hon drar?
Då står jag där med min tvättade hals....
Förutsättningarna är att hon inte vill/kan köpa in sig.
Hon har kanske gjort andra priotieringar i sitt liv och brännt sina pengar på nöjen istället för tryggheten i ett eget boende. Om hon inte föyttat in så skulle hon haft kvar sin hyra.
Med den osäkerheten så ska du inte flytta ihop. Ni älskar inte varandra tillräckligt. Fortsätt ett tag till som särbos, sen drar du en lättnadens suck när det tar slut.

S S009ov skrev:
Men lek med tanken att jag bott i en hyresrätt och hon sagt upp sin hyresrätt och flyttat in hos mig. Hur stor del av hyran tycker du då att det är okej att hon betalar?
Det är ju inte jämförbart, då betalar hon exakt hälften, men inget av det går ner i din privata börs och ekonomi.

Det är kanske ett ännu bättre alternativ, ni skaffar en hyresrätt tillsammans, du säljer huset och lägger pengarna på ett konto som framtida pensionsförsäkring. Glöm inte att skriva äktenskapsförord att det på det kontot är din enskilda egendom ifall ni kommer på att ni ska gifta er.

• Gilla
  • Älska
Tornugglan och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker inte att vi ska glömma att TS har en hel del investerade pengar i huset.

I din situation hade jag tänkt mig att alla löpande kostnader, värme el etc., delas lika. Även din månadskostnad för ränta efter ränteavdrag.

Beroende på era ekonomiska förutsättningar hade jag också försökt hitta en rimlig summa för underhåll och mindre förbättringar som håller huset i skick och modernt. Ett par tusenlappar i månaden tycker jag inte är orimligt att betala för att bo i ett hus. För att detta ska se bra ut hade jag valt att spendera dessa pengar på saker till huset som syns och uppskattas av er båda. Använd den gärna som en "fond" om din sambo t.ex. vill måla om ett rum.

Amortering är ditt sparande. Även om jag i sak förstår jämförelsen med ett fastighetsbolag hade jag ALDRIG velat ha en liknande relation med min sambo.

Idag bor vi i gemensamt ägt hus och har gemensam ekonomi. Funkar bra!

• Gilla
videopac
  • Laddar…
j.f.s
S S009ov skrev:
Tack för bra svar!
Förselning efter inkomst utan millimeterrättvisa. En bra lösning som provats men som jag skrev i tidigare inlägg fungerade den gången så länge som jag var drn som tkänade mest. När hon började tjäna mer än mig så drog hon för då var jag inte intresssnt längre.
Givetvis tråkigt. Man vet aldrig hur människor kommer att bete sig. Att vara försiktig är inte fel men jag tror ni behöver prata igenom upplägget med att hon flyttar in hos dig. Det är lätt att man känner sig som en hyresgäst och lite rotlös om man flyttar in hos någon.
Det är något min sambo uttryckte och det blir ett annat engagemang om man båda investerar framför allt tid tillsammans för att skapa ett hem. Därmed inte sagt att man inte kan flytta in och trivas. Hänger nog mycket på hur man är som person.

Hur ser den tilltänkta sambon på saken? Känner personen sig 100% bekväm med att bilda gemensamt bo i din bostad? Om ja, så får ni väl diskutera er fram till en ekonomisk lösning som båda känner sig bekväma med. Både nu och i framtiden :)

• Gilla
danarl518
  • Laddar…
Räntan är en förutsättning för att det ska finnas ett hus att bo i. Således en löpande driftkostnad.

Vill man inte betala någon annans ränta så får man ta lån på halva värdet av huset och köpa in sig. Då är man även med och får ta del av ökning/ minskning av värde.

Har ni samma inkomst så funkar detta. Är det stor skillnad i inkomst så hade jag tittat på någon kompensationsfaktor

Exempel:

TS betalar idag per månad:

Drift: 5000 (el, sop, vatten, försäkring, bredband, tv mm)
Fastighetsskatt: 600
Underhåll: 3000 (utslaget för samtliga renoveringar)
Ränta (efter skatt) 1500
Amortering 2000

Totalt: 12 100 kr

Nytt läge som Sambo

TS betalar:

Drift: 2500
Fastighetsskatt: 300
Underhåll: 3000 (utslaget för samtliga renoveringar)
Ränta (efter skatt) 1500
Amortering 2000

Totalt: 9300 kr varav 6500 kr är kopplat till fastighetens värde och med all säkerhet på lång sikt kommer att täckas av värdestegringen.

Sambon betalar:

Drift: 2500
Fastighetsskatt: 300

Totalt: 2800 kr

Har sambon en inkomst kan hen med all sannolikhet köpa in sig med 50% via ett bolån på den aktuella fastigheten.

Kostnaderna och amortering delas då rakt av dvs 6 050 kr vardera. Kostnaden för sambon blir alltså klart lägre än för boende i hyresrätt även som ägare.

Jag tror dock inte att TS är villig att sälja halva fastigheten till nya sambon. Det handlar här knappast om ”Vill inte/kan inte” köpa in sig.

Om sambon köper in sig i fastigheten (oavsett ägarandel) kan hen kräva en tvångsförsäljning vid eventuellt uppbrott från samboskapet. Dvs TS kan då förlora sin fastighet mot att få köpeskilling för sin ägarandel vid en s k offentlig försäljning.

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Räntan är en förutsättning för att det ska finnas ett hus att bo i. Således en löpande driftkostnad.

Vill man inte betala någon annans ränta så får man ta lån på halva värdet av huset och köpa in sig. Då är man även med och får ta del av ökning/ minskning av värde.

Har ni samma inkomst så funkar detta. Är det stor skillnad i inkomst så hade jag tittat på någon kompensationsfaktor
Räntekostnad är inte en förutsättning för att kunna bo i ett hus. Du blandar ihop kostnaden för ägande och kostnaden för drift.

Jag förstår dock att räntan ses som en kostnad för den som äger huset men med samma logik (betala för någon annans investering), så borde kapitalkostnaden/”räntekostnaden” drabba den som flyttar in oavsett huruvida det finns lån på fastigheten eller inte. Där någonstans tycker jag att man resonerar felaktigt i en relation.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.