Byggahus.se
Skall bygga tillbyggnad, 1-plans, 33 kvm, till villan. Platta med golvvärme skall gjutas.
Halva sydfasaden på tillbyggnaden står i en sluttning så på en sträcka 2 meter, måste det byggas en grundmur.
Se bifogad pdf-fil.

Mina frågor är om jag skall använda L, U, Umin kant-element, eller leca-block för ramen runt plattan, och hur jag isåfall skall använda dem så att jag undviker köldbryggor. Jag har pratat runt med lite byggfolk men ingen av de jag pratat med verkar ha en bra lösning.

NORRFASADEN
Jag har ett vikdörrsparti i aluminium som skall sitta i ytterkanten på grunden (norrfasaden). Golvlisten till vikdörrspartiet skall försänkas några cm ner i plattan så att den inte skall sticka upp ovanför innergolvet. Detta innebär att man måste göra ett urtag lika stort som profilen i ytterkanten på plattan.

Byggfirma jag pratat med anser att L-kant-element kan användas för att bygga ramen för grunden. De tar bort en del av cellplasten i ytterkanten på L-kant-elementet och lägger en bräda där lika stor som golvlisten. Plattan som sedan gjutes kommer då att gå ända ut till ytterkanten på sockeln och det blir då en köldbrygga, se bifogad bild, som jag förstått det iallafall.
2012-10-29 22.56.22 (1024x744).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1

Jag vet inte hur kanten (ramen, ytterbalken) på grunden skall byggas för att det inte skall bli köldbryggor här.

En annan firma ansåg att det enda rätta är att bygga plattans ram med LECA-block på en gjuten sula. Detta eftersom det skall byggas en grundmur på den del där det är sluttning och en grundmur bygges lättast med leca-block.
De ansåg också att det är lätt att fräsa/såga ur en urfasning i lecablocken för golvlisten till vikdörrspartiet, lättare än varianten ovan (ta bort cellplastkanten på L-kantelementen osv).
Men blir det inte en ännu värre köldbrygga med denna variant 2? Se bilden.
2012-10-30 00.14.05 (1024x867).jpg
Skapa konto
Bild 2

VÄSTFASADEN
På västfasaden skall jag ha ett par fönster som skall gå från golv till tak, dvs de kommer att stå på grunden en par cm från grundens ytterkant. Med L-kant-element så kommer fönstrena komma innanför cellplasten och det måste ju vara positivt, även om jag antar att yttersidan på aluminiumprofilerna kommer att kunna leda ut värme från plattan samt att den del av plattan som kommer utanför fönsterna kommer att läcka värme, eller? Se bild.
2012-10-29 23.50.53 (1024x768).jpg
Skapa konto
Bild 3
2012-10-29 23.47.14-2 (1024x754).jpg
Skapa konto
Bild 4

Med leca-block så borde det bli mycket köldbrygga, eller? Se bild.
2012-10-29 23.54.01 (1024x756).jpg
Skapa konto
Bild 5

Är det någon vänlig själ som kan det här med att bygga grund där fönster skall ställas på grundens ytterkant, samt där vikdörrsparti skall försänkas några cm i grundens ytterkant, och kan ge mig lite tips och hjälp?

Här kom ritning i pdf.

Ingen som har lite tankar kring detta?

Många år senare, men jag har liknande problem och funderingar. Hur gjorde du och hur gick det för dig @ohlgren ?

Hej.
Det blev så att stolpar och fönsterpartier blev placerade en bit in från ytterkanten på L-kant-elementen, ca 6 cm vilket gjorde att de hamnade på betongen, fast ca 1 cm stack ut över frigoliten. De sista 5-6 cm ut mot betongplattans ytterkant är ju frigolit, dvs kantelementets frigolit.
De sista 5 cm utanför kant-elementet täcktes av plåt.
Så då blev det ingen köldbrygga.
Tror vi lade en speciell hård 1 cm tjock isolering under fönsterpartierna.

Se fotona så förstår du.
Enkelt när man ser det men mycket funderande innan.

Jag tror det jag tänkt mig var att fönsterpartierna skulle gå i linje med ytterpanelen och därmed i linje med ytterkanten på betongplattan, men det blev ju då problem eftersom fönsterna skulle behövt stå på kantelementens frigolit eller att man fått skära bort en del av frigoliten och gjutit betong ända ut till ytterkanten av plattan, vilket då medfört en köldbrygga.

Så jag valde att skjuta in fönsterpartierna 5-6 cm. Fönsterpartier placerade inåt från kanten på en husgrund med synlig frigolitisolering och plåt.
Skapa konto
Byggplats med L-kant-element på betongplatta och fönsterpartier inåt, täckt av plåt.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.