Byggahus.se
Hej,

Detta kan tyckas vara en dum fråga men är husägare sen 3 månader tillbaka och lär mig något nytt varje dag.

Jag har bytt ut termostaterna på entréplanet där det innan satt äldre Honeywell termostater från 1980, graderade 0-5. Nu har jag satt ditt Evosense 0-28 grader med gradering 0-9.

När jag vrider Evosense termostaten kan jag lysa med en ficklampa och se att piggen endast rör sig från ungefär 2-5 (innåt), vid 6-9 är rör sig piggen ingenting. Jag ställde upp den enligt tabellen (på siffra 5 på termostaten) i källaren där jag ville ha ett klimat på 18 grader, det slutade med han termostaten ströp elelementen och temperaturen sjönk mot låga 17 grader och fortsatt att sjunka.

Kan någon förklara för mig hur jag ska tänka? Fungerar en 0-9 termostat på äldre system som tidigare varit graderade 0-5?

Förmodligen behövs en adapter om de gamla ventilerna kombineras med nya termostathus även om gängan är densamma. Finns minst två olika adapters för Honeywell. Hur ser de gamla termostathusen ut? Bild?

Om du trycker på vredet kommer gradtal fram mina evosense står på 5 =20gr och de håller perfekt den temperaturen.

• Nahaufnahme eines Thermostatventils mit dem eingestellten Wert 5, der 20 Grad Celsius entspricht.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Förmodligen behövs en adapter om de gamla ventilerna kombineras med nya termostathus även om gängan är densamma. Finns minst två olika adapters för Honeywell. Hur ser de gamla termostathusen ut? Bild?
Adapter sitter monterade.

J Jaka99 skrev:
Om du trycker på vredet kommer gradtal fram mina evosense står på 5 =20gr och de håller perfekt den temperaturen.
Tack, ska kolla detta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.