Byggahus.se
Hej alla vvsare!

Jag ska dra avlopp (dusch, tvättställ, diskoho, toalett) i krypgrunden. Jag funderar på att sätta en T-koppling och sen en plugg på avstickaren. På så vis har jag möjlighet att enkelt spola rören.

Är det en dålig idé?

Schematisk ritning av avlopp med T-koppling under en trossbotten, markerad för framtida spolning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Vill man verkligen ner i kryprummet för att spola sånt?
Brukar spolas via toaletten /handfatet, och då behöver du ingen sån del på avloppet som du skriver

Ja om man kan. Det är ju inte så att man spolar avlopp i köket eller i duschen för att det är bekvämare utan snarare för att det ofta är den enda möjligheten. Nu har jag möjlighet att ordna bra spolmöjligheter för eventuellt framtida stopp.

Sätt ett y-rör isåfall!

Nu är jag ingen rörmokare, men känns inte den snäva 90-graders böjen lite jobbig för vattnet? Borde väl bli bättre ös med en vanlig böj, och sen sätta rensluckan längre ner på den horisontella delen av rören? Slipper man några kanter som det kan fastna skit i också?

Lulaua Lulaua skrev:
Sätt ett y-rör isåfall!
Kan tyvärr inte. avståndet från trollbotten blir för stort. Jag måste hålla mig nära trossbotten.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu är jag ingen rörmokare, men känns inte den snäva 90-graders böjen lite jobbig för vattnet? Borde väl bli bättre ös med en vanlig böj, och sen sätta rensluckan längre ner på den horisontella delen av rören? Slipper man några kanter som det kan fastna skit i också?

Jo det var också min känsla. Lösningen hade dock varit snygg men jag tror det blir en riskkonstruktion.

D Derbyboy skrev:
Kan tyvärr inte. avståndet från trollbotten blir för stort. Jag måste hålla mig nära trossbotten.
Du kan väl böja av i trossbotten?

Böja av i trossbotten känns ju synnerligen omständigt. Skulle kräva att jag tog ner hela trossbotten och därtill genomföringar i 15-20 golvreglar.

Trodde det var en stam som skulle ner..

Teknisk ritning med röda linjer som visar en felaktig byggkonstruktion mot en mörk bakgrund.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tyvärr trossbotten är stängd. Jag siktar och kör hålsågen rakt ner från bodelen till krypgrunden.

Ok, blir inget bra med en 90 graders böj tyvärr.

Har tyvärr inget val.

Finns en viss risk för stopp med 90-böj. Sätter jag ett rensrör direkt efter så är det lätt fixat, stoppet alltså.

• Gilla
Lulaua
  • Laddar…
Det kommer antagligen inte fungera................Du måste ha nånting som styr det i rätt riktning och även om vattnet letar sig vidare ganska bra så kommer inte det fasta göra det som bara bygger på mer och mer.............

Om trossbotten är stängd och svåråtkomlig då? Hur ska du kunna spola det därnere då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.