Byggahus.se
Hej, jag ska sammanfoga två trädelar (se bild). Jag är ute efter att göra det fyrkantiga urtaget med så få moment som möjligt eftersom jag ska göra många. Det är ju de raka hörnen som inte funkar med fräsen och jag vill slippa stämjärnet. Jag är beredd att investera i maskiner men inga jättegrejer så klart.
Hur kan man effektivisera denna process?
Handritad skiss av trädelar som ska sammanfogas med ett fyrkantigt urtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stämborrmaskin?

Du kanske kan göra rundade hörn istället med en ganska liten fräs och motsvarande på andra biten med en avrundningsfräs

• Gilla
LarsWil
  • Laddar…
Jag hade mallfräst och med mallen fortfarande på plats använt den som mall även för att stämjärna ut hörnen. Att göra ett runt hörn fyrkantigt mha stämjärn håller jag med om är en delikat övning, men mha en mall (som redan sitter rätt positionerad) är det supersimpelt o tar inte många sekunder.

Spola till 9.35 om filmen inte börjar där automatiskt..eller se hela filmen vet ja, den e fan bra.:D

Redigerat:
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag hade mallfräst och med mallen fortfarande på plats använt den som mall även för att stämjärna ut hörnen. Att göra ett runt hörn fyrkantigt mha stämjärn håller jag med om är en delikat övning, men mha en mall (som redan sitter rätt positionerad) är det supersimpelt o tar inte många sekunder.

Spola till 9.35 om filmen inte börjar där automatiskt..eller se hela filmen vet ja, den e fan bra.:D

[media]
Självklart med autogenerade captions för maximal njutning.
Person i rutig skjorta i en verkstad med verktyg och arbetsbänk, felaktiga undertexter på skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Nu frågar du hur man kan effektivisera processen, så om du skall göra detta många gånger så är mitt tips inget att ha. Jag är visserligen nybörjare inom snickeri men har insett att det är ganska vanligt att man gör sådant här med stämjärn. Denna typ av fog kallas "Blind half-lap joint" tror jag. I det här klippet visas hur en liknande fog görs med hjälp av stämjärn:

• Gilla
LarsWil
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Stämborrmaskin?
Har hört lite om dessa, frågan är vilken maskin man ska ha i så fall?

LarsWil LarsWil skrev:
Frågan är kanske snarare om det är värt kostnaden? Men det beror förstås på hur många man ska göra och vad man har för budget.

Får man fråga vad du ska göra för spännande?

Måste träbiten behålla den formen? Annars kan du som sagt göra som i youtubeklippet El Filipo länkade till. Finns fräsbitsar så att du slipper hålla på med stämjärn. "Dovetail router bit" kallas de på engelska.

Ett annat alternativ om designen tillåter är förstås att du låter träbiten gå tvärs igenom hela den andra så att ändträet syns. Men det gissar jag att du redan funderat över.

Personligen hade jag nog valt att fräsa bort så mycket som möjligt med en överhandsfräs och sedan tagit så mycket jag kunde med en liten fräsbits i kanterna och sedan ett stämjärn. Tar man bort så mycket som möjligt innan man går loss med stämjärnet så borde det inte ta så lång tid. Men om vi pratar om ett tresiffrigt antal på kort tid så förstår jag att man letar alternativ :)

LarsWil LarsWil skrev:
Äger ingen så vet inte. Men generellt är de snordyra, eller gjutjärnsmonster på blocket :)

Borde det inte gå att fräsa från två håll för att slippa runda hörn?

Det blir ju iofs två mallar att göra, men den tiden borde man väl tjäna in om det är några bitar som ska göras?

Stämborr ger ingen jämn o fin botten så fogen kommer inte se bra ut om man tittar bakifrån/från sidan. Isåfall får du fräsa bort en bit på andra plankan också så botten döljs, mer av halvt i halvt alltså. Känns som mycket mek för liten vinning.

Edit. Dessutom är botten enda stället där man får längsträ mot längsträ limyta. Känns dumt att trolla bort den.

Ola C Ola C skrev:
Stämborr ger ingen jämn o fin botten så fogen kommer inte se bra ut om man tittar bakifrån/från sidan. Isåfall får du fräsa bort en bit på andra plankan också så botten döljs, mer av halvt i halvt alltså. Känns som mycket mek för liten vinning.

Edit. Dessutom är botten enda stället där man får längsträ mot längsträ limyta. Känns dumt att trolla bort den.
Sant, tack för info. Limytan är mycket viktig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.