Byggahus.se
Har en Panasonic luftvärme pump som har börjat låta gnissla något otroligt. Lyssna på videon som jag lagt till. Tror det är en Panasonic R32. Någon som har upplevt något liknande? Vad gjorde ni i sådant fall för att fixa det? Tack på förhand!

Lager i fläktmotorn.
Det går att byta lager i motorn med mycket kunskap och uppfinningsrikedom.
Men normalt byter man hela motorn, tror den kostar drygt 2000:-

• Gilla
rcarl_kth
  • Laddar…
Låter som om lagerna i trumfläkten i innedelen håller på att skära ihop.

Hela trumfläkten bör finnas som reservdel, annars så lär det vara ”standardfläktar” som man kan köpa ”här å där”, det bör även gå att byta lager i fläkten själv också om man vill.

• Gilla
rcarl_kth
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Låter som om lagerna i trumfläkten i innedelen håller på att skära ihop.

Hela trumfläkten bör finnas som reservdel, annars så lär det vara ”standardfläktar” som man kan köpa ”här å där”, det bör även gå att byta lager i fläkten själv också om man vill.
Har lagat en del Panasonic, de har inte lösa lager, de sitter i motorn som är limmad ihop.

• Gilla
rcarl_kth
  • Laddar…
Magnus E K
Hoppar in lite här då jag också har en Panasonic-pump som inte (alltid) låter riktigt som den ska. Men mitt ljud är mer ett "tickande" och det kommer och går, ibland borta helt och ibland starkare. Antar att det inte är fläktlagret då utan något annat? Påverkas inte av om pumpen körs på värme, kyla eller med enbart fläkt.

• Gilla
rcarl_kth
  • Laddar…
Glömde bort att skriva det, den är inte ens 3 år gammal. Tror ni det kan gå på garantin?

Det låter även som att det kommer från vänster i innerdelen. Fläktmotorn sitter till höger som jag har förstått det.

R rcarl_kth skrev:
Tror ni det kan gå på garantin?
Beror på var du köpte den, många kvalitétillverkare har 5 år, känner ej till Panas. Om den har fallit utanför garantin så tycker jag du ska stå på dig och kontakta importören/generalagenten så de kan ta det på goodwill kontot. Jag lever i en tanke, att man inte ska bygga en produkt där dess ingående komponenter har kortare livslängd än helheten. (undantaget lätt utbytbara slitdelar då).

Panasonic hade för ett antal år sedan betydande problem med en serie innedelar där fläktlager väsnades. Men det fick de rätt på.

• Gilla
rcarl_kth
  • Laddar…
Tackar!!

De jag rivit, dock lite äldre än 3 år, har inte haft nått lager på vänstersidan, där är fläkten bara glidlagrad.
Kanske bara behövs en klick silikonfett i lagringen.

• Gilla
rcarl_kth
  • Laddar…
Det är så jäkla konstigt. Nu har den inte låtit sedan i lördags. Den lät inte hela tiden förut men ivf ett par gånger om dagen. Förstår ingenting...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.