Byggahus.se
Hej,

har en gammal trotjänare IVT C5 från 1997 som gått som en klocka. Däremot har jag nu på senare tid märkt att det går en slang från en säkerhetsventil ovanför elkassetten och där ifrån läcker det stundtals vatten.

skulle behöva råd från någon kunnig om varför det plötsligt kommer vatten från den? Är ventilen trasig eller vad skulle orsaka att trycket överstiger 2 bar bakom ventilen? Vattnet trodde jag först var elementvatten (utifrån den grumliga och tydliga lukten) men därefter har det varit klart och luktfritt?

bifogar bilder
upload_2020-5-26_22-42-49.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

upload_2020-5-26_22-43-14.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ovanför säkerhetsventilen är växelventilen från varmvattenberedaren. Den motionerade jag ordentligt för några månader sedan då jag efter det blev av med tillfälliga ”pressostat hög”-varningar.

inte det lättaste att hitta tydlig info på nätet iom den gedigna åldern på pannan.

Om den är från -97 är förmodligen säkerhetsventilen för värmevattnet bara på 1,5 bar vilket gör att den lättare läcker. Senare blev det 2,5 bar standard. Kan vara något fel på expansionskärlet. Stiger trycket väldigt snabbt när man fyller på i värmesystemet?

J Josth skrev:
Om den är från -97 är förmodligen säkerhetsventilen för värmevattnet bara på 1,5 bar vilket gör att den lättare läcker. Senare blev det 2,5 bar standard. Kan vara något fel på expansionskärlet. Stiger trycket väldigt snabbt när man fyller på i värmesystemet?
tack för svar. Det står 2 bar på ventilen, men 2,5 är alltså standard på senare modeller?

jag håller faktiskt på och felsöker expansionskärlet då jag misstänker att det har falerat. Har fortfarande tillräckligt tryck i systemet för att hålla elementen varma, dock stiger trycket fort vid påfyllning och sjunker därefter väldigt långsamt. Däremot kommer inget ut ur expansionskärlets säkerhetsventil.

Uppdaterar tråden om någon annan skulle leta lösningar på liknande problem:

expansionskärlet var trasigt så jag beställde hem ett nytt och bytte ut det. Fungerar utan problem sedan dess.

• Gilla
Mats-J-A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.