4 941 läst · 21 svar
5k läst
21 svar
Mäklare gömde brännmärke - får erinran
Man köper något svindyrt, kanske det dyraste man köper i hela sitt liv ...dankar10 skrev:
Ja, då bör man ju verkligen kontrollera allt som har betydelse för en. Och det kan ju bli mycket dock.
Problemet är dock den speedade fastighetsmarknaden, både priser och affärernas genomförande speedas upp till orimliga nivåer, jag ser problemet, men har ingen lösning ...
Men ang trådens ämne:
En mäklare som ljuger, eller gömmer fel, förtjänar all slags kritik och prickning som finns att tillgå. Grunden i uppdraget är att vara båda parter behjälpliga (att det nu inte är så verkligheten vet vi) men med genom lögner och sånt har mäklaren definitivt passerat långt över gränsen.
Detta oavsett om jag även tycker att köparen agerat klandervärt genom att tydligen inte undersöka något alls, men sen ha mage att komma och klaga.
Jag förstår inte riktigt detta.
Varför blir mäklaren överhuvudtaget inblandad?
Hade det varit ett nyproducerat hus där producenter säljer så hade jag förstått att köparen klagat på producenten.
Men här låter det som att det är ett befintligt hus som säljs. Vilket inkluderar skavanker.
Och som sagt, köparen har undersökningsplikt.
Hade mäklaren förbjudit köparen att röra skärbrädan?
Eller vad?
Varför blir mäklaren överhuvudtaget inblandad?
Hade det varit ett nyproducerat hus där producenter säljer så hade jag förstått att köparen klagat på producenten.
Men här låter det som att det är ett befintligt hus som säljs. Vilket inkluderar skavanker.
Och som sagt, köparen har undersökningsplikt.
Hade mäklaren förbjudit köparen att röra skärbrädan?
Eller vad?
Precis. Det man anser viktig.Mikael_L skrev:
I mitt fall struntar jag fullständigt i någon bänkskiva. Sådana kostar inte många kr i jämförelse med annat.
Men är nu bänkskivan viktig, så att man sänker budet från 7950 000 till 7947 000, då bör man ju inspektera bänkskivan.
Jag har varit och tittat på ett objekt.
Jag kollade bl.a. tomtgränser, SGU's brunnskarta, fornminnes-registret, var närmaste transformatorstation låg.
Jag klev omkring och kollade marken, var ev tomtrör kunde gömma sig.
Men huset på tomten klev jag knappt in i, var väl in en minut lite snabbt.
Japp, jag kollade det som var viktigt för mig, ja.
Det blev f.ö. ingen affär heller ...
Någon annan värderade nog huset högre än vad jag gjorde.
Jag kollade bl.a. tomtgränser, SGU's brunnskarta, fornminnes-registret, var närmaste transformatorstation låg.
Jag klev omkring och kollade marken, var ev tomtrör kunde gömma sig.
Men huset på tomten klev jag knappt in i, var väl in en minut lite snabbt.
Japp, jag kollade det som var viktigt för mig, ja.
Det blev f.ö. ingen affär heller ...
Någon annan värderade nog huset högre än vad jag gjorde.