Byggahus.se
T
Jag ska förlänga ett staket som ser ut ungefär som det på bilden nedan:

Staket av metallnät fäst vid trästolpar längs en grön växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag undrar om det räcker med att jag fäster stängslet med buntband i staketstolparna?

Jag vet att det bästa kanske är att använda ordentliga märlor, men jag vill ogärna hamra på stolparna efter att jag satt ner dem i jorden.

Fungerar det med buntband eller går de sönder efter första vintern?

Najtråd kanske är bättre? Plast brukar inte hålla så länge när det utsätts för solljus.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Hyr denna om du kan hitta den:

T
Svart najdrill med handtag och metallögla vid änden för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lutar nog åt najtråd med ögla. Någon som testat en najdrill? Funkar den bra? Funderar på att köpa en.

Prova först med en böjd spik i skruvdragaren.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Halkar inte staketet ner och viker sig med bara najtråd? Jag skulle sätta märlor, om så bara sådana som man kan skjuta fast med dyckertpistolen.

T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Halkar inte staketet ner och viker sig med bara najtråd? Jag skulle sätta märlor, om så bara sådana som man kan skjuta fast med dyckertpistolen.
Nej just nu har jag dragit provisoriskt med bara buntband och de halkar inte ner. Tänkte göra det mer hållbart med najtråd.

T
useless useless skrev:
Såna här då och passande skruv?

[bild]
[länk]
Tror att det både kostar mer och tar längre tid än öglad najtråd. Det är 200 meter staket och ca 75 stolpar :)

Hur länge vill du att det skall hålla? Öglad najtråd håller inte särskilt många år utomhus.

T
Jaså inte? Trodde najtråd var det man använde när man sätte staket?

Vill ju såklart att det ska vara en permanent lösning.

najtråd är egentligen avsedd för att naja ihop armeringsjärn innan man gjuter. tråden behöver bara hålla tills betongen är på plats och härdat.

Najtråd som är lite grövre (till skillnad från de tunna säckbindarna med öglor) håller iofs ganska många år, men det bästa är såklart riktiga förzinkade märlor eller rostfria klammer.
Vill man snåla så kan man ju köra med ristfria klammer och skruv bara i överkant så att stängslet garanterat hålls uppe och nån billigare lösning för fästpunkter längre ner på stolpen.

det finns rostfri najtråd

• Gilla
faf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.