4 651 läst · 50 svar
5k läst
50 svar
Renovering av kök, tips?
Nej, hörnet vid diskhon och sen mot ugn/Mikro. Balken går precis i induktionshället ungefär så jag får göra om ritningen lite där.BirgitS skrev:
Ja, förvaring över diskhon är nog ingen dum idé
Hmm, det blev såhär.BirgitS skrev:
Jag skulle gärna vilja ha 400m bänken på andra sidan hället för jag tycker de kommer väldigt nära diskhon.
Men jag kan inte ha hället mitt i balken ...

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Hur blir det om du flyttar hällen till andra sidan balken?
För jag håller med dig om att avståndet mellan hon och hällen är väldigt kort.
En annan möjlighet är att flytta skafferiet dit diskmaskinen är inritad och sen skjuta resten i sidled mot fönstret.
För jag håller med dig om att avståndet mellan hon och hällen är väldigt kort.
En annan möjlighet är att flytta skafferiet dit diskmaskinen är inritad och sen skjuta resten i sidled mot fönstret.
Flyttar jag hällen på andra sidan blir det lite plats mellan ugn och mikro... Men det kanske inte gör något?BirgitS skrev:
Diskmaskin och och diskhon vill jag ej flytta då det blir problematiskt för mig och rörmokaren att dra fram vattenrören.
Men hällen på andra sidan och sen en 40cm mellanrum mellan M/U och hällen det kan nog inte se så tokigt ut. Jag gör om en skiss...
Aa, jag får låta köket smälta in i huvet lite, diskhon och DM är iallafall bestämt, jag och polaren drar om rören om 3 veckor.BirgitS skrev:
För att då måste jag gå runt allt för att komma till köket.Violina skrev:
Jag har tänkt tanken men hallen skulle bli väldigt trång.
Jag har även på att bygga igen den stora öppningen till ett mellanstort valv, så man får köket lite mer avskilt så de känns som ett kök.
Nu känns hela huset som bara ett stort rum.
Men jag uppskattar tipsen, tips är alltid välkommet!
Hej igen!
Som ni ser på bilden så kommer det en bärande pelare rätt igenom skåpbänken.
Har någon tips på hur jag löser det med skåp undertill?
Som ni ser på bilden så kommer det en bärande pelare rätt igenom skåpbänken.
Har någon tips på hur jag löser det med skåp undertill?
Eller om man sätter infällda spotlights utmätt runt köket och sen en kökslampan ovanför bordet.
Men jag är inte säker på om infällda spotlights passar bra i kök? Men när det är så lågt i tak kanske det är ett av de smartare alternativen??
Men jag är inte säker på om infällda spotlights passar bra i kök? Men när det är så lågt i tak kanske det är ett av de smartare alternativen??

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Hide-a-lite har en guide på sin webbplats med tips för t.ex. kök.
Om du inte har överskåp så behöver du ha belysning rakt ovanför bänkskivan, för om belysningen är ute över golvet kommer din skugga att hamna över skärbrädan etc. så du inte ser något bra. Sen om du vill ha hängande pendellampor, utanpåliggande spottar eller något annat är upp till dig.
Om det går att ha infällda spottar beror på hur taket är gjort. Har du ett betongtak så går det ju inte att fälla in spottar.
Om du inte har överskåp så behöver du ha belysning rakt ovanför bänkskivan, för om belysningen är ute över golvet kommer din skugga att hamna över skärbrädan etc. så du inte ser något bra. Sen om du vill ha hängande pendellampor, utanpåliggande spottar eller något annat är upp till dig.
Om det går att ha infällda spottar beror på hur taket är gjort. Har du ett betongtak så går det ju inte att fälla in spottar.