Byggahus.se
Fario Fario skrev:
Efter flera år monterade jag till slut upp sensorstyd lampa på uteväggen så man slipper snubbla i mörkret när man tömmer komposten.

[bild][/QUOTE

Fast installation eller blev det en av solcellsmanickerna med sensor?

Det blev en ganska snabb och inte så vacker installation av en sådan här lampa. Jag funderar på att flytta den in på väggen så den inte är så framträdande. Den fungerar perfekt. Lyser starkt och tänds när den behövs. Jag har testat och den reagerar inte på de som går eller cyklar förbi utanför staketet.

LED-säkerhetslampa med rörelsesensor installerad på en yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Det blev en ganska snabb och inte så vacker installation av en sådan här lampa. Jag funderar på att flytta den in på väggen så den inte är så framträdande. Den fungerar perfekt. Lyser starkt och tänds när den behövs. Jag har testat och den reagerar inte på de som går eller cyklar förbi utanför staketet.

[bild]
Jag har en från jula att montera upp. en vacker dag så :D

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Haft vår kära trädkramare på besök (arborist) (y) Det var dags och finputsa lite träd i trädgården..

Tog bort några större döda grenar på ett par bokar.. och äppelträdet fick en rejäl snaggning (3 ggn sedan vi flyttade hit för 7 år sedan).. arboristen sa till oss redan första gången att det skulle ta tre klippningar innan äppelträdet var ”ok” (var lite vildvuxet och tar man för mycket på en gång skjuter de väldigt mycket vattenskott)... nu är det lite naket, men kommer bli tjusigt till våren!

Tyvärr har bägge äppelträden ”kräfta”, men inte så man behöver oroa sig hutlöst de närmsta åren (får försöka hålla efter om det sprider sig o komma ihåg o sprita sekatören/grensaxen).

Beskuren äppelträd med avlägsnade grenar på en gräsmatta framför ett hus, i klarväder.
Skapa konto

Passade på attta ner nyuppkomna björkar ,lönnar, flädrar (de kommer upp överallt!) och en rad med hassel (så vi kommer åt och måla vedbod i vår).

Person på stege som beskär träd i en trädgård med höstlöv på marken.
Skapa konto

Nu ska alla grenar till tippen oxå :oops: och jag är inte så sugen på att gå ut i detta blåsväder direkt..

..tur man inte har bråttom.. :cool:
Skulle ha köpt en flismaskin!

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Kanske årets sista trädgårdsjobb blev att jämna av marken där trädgårdskomposten ska byggas. Fick lägga några timmar i måndags och fixa till bakom skjulet så jag kunde få in trädgårdsplattor och annat bös.

Utjämnad mark bakom skjul med spadar i förberedelse för trädgårdskompost, omgiven av grönt fält.
Skapa konto
Avjämnad mark vid röd lada bakom björk, redo för trädgårdskompost, med plattor staplade på sidan.
Skapa konto
Nyjämnad mark bakom ett rött skjul med trädgårdsplattor och redskap i hörnet.
Skapa konto

Glömde givetvis att ta förebilder men man kan skymta hur vackert det var innan på den här bilden.
Uppgrävd mark för trädgårdskompost bakom ett rött hus med höstlöv på marken.
Skapa konto

Sjukt att man i november fortfarande kan jobba ute i kortbyxor.

• Gilla
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Den o myntan tar över världen! :seenoevil:
Kirskålen tar över båda:cry:

tttomten tttomten skrev:
Kirskålen tar över båda:cry:
Ja kirskålen är inte heller o leka med.. ska kanske prova att så /plantera mynta, citronmeliss och kirskål i en odlingskrage och kolla vem som tar över och trivs bäst :p

• Haha
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ja kirskålen är inte heller o leka med.. ska kanske prova att så /plantera mynta, citronmeliss och kirskål i en odlingskrage och kolla vem som tar över och trivs bäst :p
Jag kan spara dig jobbet, gräs och kirskål tar över. Men båda brädas av rabarbern(y) allt enligt empirisk forskning i mitt trädgårdsland:geek:

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Karlia
På landet planterade jag in kirskål i en slänt i hopp om att den skulle konkurrera ut slånbär, björnbär och nypon (allt med taggar) Kirskålen klarade sig ett år, sedan blev den utkonkurrerad.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Jag kan spara dig jobbet, gräs och kirskål tar över. Men båda brädas av rabarbern(y) allt enligt empirisk forskning i mitt trädgårdsland:geek:
Vet inte om jag tror på dig.. :thinking: ang gräs o kirskål kan jag tro du har rätt MEEEN.. de där jäkla rabarberns tror jag du överdriver om!

Vi hade jättefina rabarber vid vårt hus när vi bodde utanför Sundsvall.. men sedan vi flyttade ner till Skåne har vi inte direkt lyckats! Hade ett par plantor vid förra huset, men de gav inte mycket.. försökte sätta fler.. de dog..

Så köpte vi denna gård.. köpte rabarberplantor.. sorken åt upp två.. en dog.. EN lever.. kunde göra vår första paj i år (bott här i 7 år).. förra året tryckte jag ner en planta jag sått från frö.. och den lever oxå.. men sorken åt upp halva roten innan ”det hann bli nått ätbart”.

Nästa år får det väl bli ytterligare två plantor... mutter..

• Haha
tttomten
  • Laddar…
Schaktat och fixat... breddar uppfart och sätter granitkantsten och ska lägga marksten på framsidan och ner med lite el i marken till belysning här och var :)

Arbetsfordon i trädgård schaktar för uppgradering av uppfart med granitkantsten och elinstallationer.
Skapa konto

• Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Inte mycket... krattat och samlat fallna löv till lövkompost. Flyttat och delat några perenner och satt resterande tulpanlökar samt lite glömda smålökar.

Krattat lite här också, innan det blev mörkt.

En snabb titt på väderleksrapporten och några dagar med sol = stenkul ;)
Stenblock och träplank lastade på en släpvagn, redo för byggprojekt, soligt väder.
Skapa konto
Lastutrymmet i en skåpbil fyllt med staplar av grå trottoarsten inför ett soligt byggprojekt.
Skapa konto
Grusgång anlagd längs rödmålade huset mot en nybyggd träaltan, med ett staket inramat av fjärilsmönster i förgrunden.
Skapa konto
Nybyggd stentrappa och terrass framför ett hus, omgiven av en grön trädgård och klar för soliga dagar.
Skapa konto

//Jante

• Gilla
pennybridge och 8 till
  • Laddar…
Sol? Minns inte hur en sån såg ut... Det har varit ett kompakt grått täcke sen ... milleniumskiftet? Känns som det i alla fall. Blandat med regn då så klart. Tror den där blå färgen på ditt kort är photoshoppad! ;)

• Gilla
  • Haha
Sturmtiger och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.