4 138 läst · 13 svar
4k läst
13 svar
Underlagspapp-fråga!
Ska/bör/behöver man ha underlagspapp med klistrad kant? Om man inte har det - måste man slabba med klister? Eller behövs det inte klister alls?
Har för mig att jag läst att det beror på takets lutning...?!
Vårt tak lutar ca 22 grader.
Har för mig att jag läst att det beror på takets lutning...?!
Vårt tak lutar ca 22 grader.
Aldrig. Till och börja med kan underlagspapp inte vara dold om man har takpannor. Det är bara att klänga upp på taket och titta.styrman1 skrev:
Dessutom finns det inte några tvingande regler, det finns bara rekommendationer. Branschreglerna (som är rekommendationer för den enskilde...) säger mycket riktigt YAP2200 (och jag förordar inte något annat heller), men det finns många hus som byggs med YAM2000 fortfarande.
Nåväl, branschreglerna ska man naturligtvis följa (för att jobbet ska klassas som fackmannamässigt utfört). De kräver inte skarvklistring om taket lutar mer är 18 grader. Dock förutsätts det att pannorna läggs på med en gång, annars ska man klistra. Det är ganska liten skillnad i pris på klisterpapp och vanlig, så varför chansa? (Det gjorde dock jag och det gick utmärkt...
Byggmax säljer Trebolit papp, så det finns nog inte någon anledning att vara tveksam till kvaliteten!
Se http://www.trebolit.se/
Jag köpte själv min underlagspapp på Byggmax (ca 30 rullar till mitt hus). Jag hittade inte något fel på dem...
Se http://www.trebolit.se/
Jag köpte själv min underlagspapp på Byggmax (ca 30 rullar till mitt hus). Jag hittade inte något fel på dem...
Fundera inte så mycket på huset - gör ordentligt:
1. Använd YAP-2200 papp.
2. Kör med klisterkant och spika enligt anvisning.
Jag skulle inte lägga 2000-papp och jag skulle inte lägga utan att på ett eller annat sätt klistra överlappen (asfaltsklet eller klisterkant).
Lägg nu energin på att förhandla fram ett bra pris på detta istället för att fundera på hur ni skall göra!
1. Använd YAP-2200 papp.
2. Kör med klisterkant och spika enligt anvisning.
Jag skulle inte lägga 2000-papp och jag skulle inte lägga utan att på ett eller annat sätt klistra överlappen (asfaltsklet eller klisterkant).
Lägg nu energin på att förhandla fram ett bra pris på detta istället för att fundera på hur ni skall göra!