39 140 läst · 83 svar
39k läst
83 svar
Behöver min granne bygglov för sin nya mur?
Jag är en av de som tycker det är sinnessjukt att kommun och grannar får bestämma hur hög mur jag får bygga på min egen mark. Är medveten om att jag är i minoritet men jag tycker i princip du ska få göra vad du vill på din mark så länge det inte är farligt för omgivningen.R retrovizor skrev:
Håller helt med, men det är rätt lätt att förstå att det finns regler. Tänk om dina grannar bygger så höga murar att du bor i en låda som bara är öppen mot gatan? Jag tycker det är skitlöjligt att bo i en kommun som inte har någon lägsta gräns, för det innebär att om jag anlägger en rabattkant så kan den anses vara en mur även om den bara är 15 cm hög. (En mur är en mur om den är eller kan anses vara en mur; det finns ingen mer exakt definition. Finns ett rättsfall om en murad grill som ansågs vara en mur.)Skumpe skrev:

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 2 964 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 2 964 inlägg
Har haft liknande funderingar och kan tänka mig ett antal orsaker till dessa idéer, där ett avslag på bygglov eller personen redan på förhand vet att den kommer få avslag och därmed inte ens söker lov, sätter igång kreativiteten hur "komma runt" problemet.M MetteKson skrev:
En annan är kostnaden för bygglov, vilken säkert kan verka alltför dyr för många och det är pengar en hellre har till annat samt att det också kan kännas surt att ta in att bygglov för ett garage kan kosta 25Tkr medan bygglov för en tillbyggnad av huset, lika stor till ytan som garaget, kan kosta 8Tkr. Summorna är hitte-på men jag har vänner som drabbades av liknande då de skulle låta bygga garage och talade med en granne som byggt en veranda något år tidigare. För gemene person blir det svårt att motivera denna skillnad.
Sen till detta att lagar förändras över tid, det som var tillåtet för säg tio år sen kanske inte längre är det och om du flyttar till ett villaområde där husen ursprungligen sett likadana ut (i Stockholmsförorterna Bromma och Älvsjö t ex finns gata upp och gata ned med så kallade småhus byggda på 40-talet, där alla från början var i stort sett identiska) och du vill ha en sån veranda som grannarna på båda sidorna har och söker bygglov för liknande och du får ett avslag. Du ifrågasätter det och får veta att dessa verandor byggdes redan 1975 men att det sedan dess inte är lika generöst att få ändra på husens ursprungliga "uttryck". Då blir det en känsla av orättvisa.
Kan rätt enkelt komma på ytterligare ett par, tre anledningar till varför folk bygger på eget bevåg utan lov men känner att jag har svårt att få ned det begripligt i text.
Jag vet inte om man är förnäm för att man inte vill att grannen skall hamna 1m över din egen tomt, men själv hade jag nog istället förhandlat fram en riktig men snygg mur. Ful slänt plus betong låter som sämsta alternativet.K kortis skrev:
Är inte det redan ett faktum att granntomten ligger en dryg meter över? Bild från TS första inlägg,elpaco skrev:

13th Marine skrev:
Hej!
Hur menar du - att man först gör en mur och sen när den har härdat så gör man direkt en till ovanpå den första? Känns som jag måste ha fattat fel…?
Liknande trådar
-
Bygglov carport ihopbyggd med grannens garage
Bygglov -
Input kring att grannen behöver dra kommunalt vatten över vår tomt.
Juridik -
Behöver jag söker bygglov!?
Bygglov -
Granne fått bygglov ändra taklutning platt garagetak på tomtgränsen
Bygglov -
Behöver jag grannens godkännande om jag får bygglov för fasadändring?
Bygglov