Byggahus.se
Hej!

Jag är nybörjare på fjärrstyrd belysning.

Jag ska montera en taklampa i vardagsrummet. El till taket har jag klockrent, inga problem. El till dit vi vill ha brytaren har jag däremot inte på något bra sätt och jag är osugen på att dra kabel då jag måste dra den framför en murstock vilket inte blir så snyggt.

där är grundförutsättningarna och varför jag har börjat kolla på plejd. När jag drog el i resten av huset monterade jag med schneider exxact så där är ett till skäl som styrker valet.

nu till frågan.

om jag vill ha en lampa i taket som styrs trådlöst av en dimmer - vad behöver jag för grejer?

blir det;
Dim-01
RTR 01 (Den känns självklar)
CTR-01 (eller ska jag ha två Dim-01?)

Min tanke är alltså att sätta en plejd på tråden till ljuskällan och en bakom dimmerknappen.

Jag vet inte om jag är trött eller allmänt seg men jag får inte till det i skallen.

tack på förhand

martin

Hej

Är inte super insatt själv men om RTR-01 funkar som WPH-01 så ansluter väl knappen/dimmern till plejden som sitter i armatur dosan utan att ha en controller bakom dimmern?

Du behöver en DIM-01 och en WPH-01 plus en Exxact-ram som passar.

• Gilla
T Elektriker och 1 till
  • Laddar…
Magiskt!! Tack för hjälpen!
Martin

Hej!

Efter att ha tänkt och läst lite till har det dykt upp en ny fråga/teori.
DIM-01 känns fortfarande självklar. Men om jag vill dimma lampan med en "vanlig" (utseendemässigt) dimmer behöver jag då en RTR-01 och en puck bakom den?

Med en WPH-01 får jag, om jag förstår det rätt, en tryckknapp vilket jag inte riktigt är ute efter.

Är det någon som har några idéer? Om jag tänker rätt, vilken puck ska jag ha innanför RTR-01 för att styra en dimmer?

Tack på förhand,

Martin

Du måste ha en DIM-01 bakom RTR-01 om du vill dimra med ett vred men då behöver du inte någon puck bakom lampan. Dock måste pucken ha ström vilket du hade svårt att få fram om jag förstår dig rätt.
Man måste alltså klicka fast RTR-01 på en DIM-01 eller DIM-02. Enbart RTR-01 har ingen funktion.

Hej!

Tack för svar!

Ja precis, jag vill dimra med vred. Men jag har svårt att få fram ström till där jag vill att dimmern ska sitta.

Hur (om det går) ska jag koppla för att få en dimmer (vred) på en vägg utan ström till en lampa i taket?

Tack på förhand,

Martin

M martin12345 skrev:
Hej!

Tack för svar!

Ja precis, jag vill dimra med vred. Men jag har svårt att få fram ström till där jag vill att dimmern ska sitta.

Hur (om det går) ska jag koppla för att få en dimmer (vred) på en vägg utan ström till en lampa i taket?

Tack på förhand,

Martin
Du får antingen kompromissa med att dimra med återfjädrande knapp eller dra fram ström till en vriddimmer. Det finns tyvärr inga genvägar.

Ett alternativ kan vara att använda Nexas vriddimmer, MRYT-1805 och dimmer MWMR-251.
Vriddimmern är batteridriven och kan monteras på valfri plats på en vägg.
Pris för grejorna ca 450 kr.

Aj då, men tack för svar och bra kunskap!
Hur skulle du säga att bytet av märke är ur kvallitetssynpunkt? Är det ungefär samma eller bättre/sämre?

eftersom det bara rör sig om en dimmer och en styrning är det ekonomiska av lite mindre betydelse. Om man vill ha bra saker (det behöver inte vara det fetaste eller det som dom dimrar på ISS med), vad ska man ha då? Rejäla grejer som håller.

Nexa har funnits på marknaden i över 20 år. har själv använt deras prylar under många år och tycker de uppfyller mina krav på funktion och pris.
Det som brukar framföras som negativt är att en del av deras grejor använder 433 MHz, men för enkel styrning av belysning tycker jag det är fullgott och vill ej betala priset för Z-wave//BT.
Vad beträffar vriddimmern har jag ej själv använt den. Det är ju inga större pengar om du vill testa prylarna.

Nu har jag kikat lite på z-wave. Om jag vill ha samma upplägg som tidigare nämnt (trådfri dimmer till taklampa som gärna passar i schneider, mer info ovan) vad ska jag satsa på då?

det kommer att vara LED-lampor med troligen relativt låg ”totallast” om man pratar Watt.

Tack för all hjälp!!
Martin

Är kravet fortsatt att dimmern på väggen inte ska ha nätspänning utan drivas av batteri samt ha vridfunktion?
Vilka modeller/typer av Z_wave-prylar har du tittat på och tänkt använda?

Hej!

jag har börjat fundera och jag tror det blir enklare att dra dit el och köra trådlöst till taket istället. Jag hittar ingen z wave som är batteridriven men jag tror ändå det blir någon sådan för framtida möjligheter till styrning.

finns det någon vettig dimmer på batteri som fungerar bakom en schneider-dimmer?

Tack på förhand,
Martin

Hej!

Nu tror jag jag bryter ihop snart men här kommer förhoppningsvis min sista fråga i ämnet så att jag kan beställa hem det här snart.

Om jag drar el till där dimmern ska sitta, kan någon snälla berätta vad F*n jag ska beställa. :rofl:

Som jag förstår det - om jag förstår det rätt - borde det vara;

en LED DIM-01
en Controller CTR-01
en Vridadapter RTR-01

Men efter lite läsning ser jag att controller inte verkar vara dimmrande?
Ska jag ha två LED Dim-01 istället?

Efter detta ska jag sluta skriva/tänka/fundera efter jobbet när man har samma tankeverksamhet som en apelsin.

Tack på förhand,

Martin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.