1 399 535 läst · 4 868 svar
1400k läst
4,9k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag fick förbi detta hus häromdagen som är ett par km bort. Mäklarbilderna är nog en underdrift då allt ej syns på bilderna.S Spoz skrev:
Galet mkt Parkslide som dessutom ser ut som man planterar avsiktligt runt hela huset.
Huset är fortfarande till salu.
Medvetenhet kanske ökar trots allt då det finns två villor som ej blir sålda i denna kommun(allt säljs sjukt fort nuförtiden med galna budgivningar) och den gemensamma nämnaren är Parkslide. Samtidigt är dessa båda objekt är bra bit över normal kvm pris.
Är det något jag missat eller tror vissa säljare att Parkslide = extra prispåslag?
Förstorade upp den övre bilden och det är hjärtformade bladfästen.J jojje.kalmar skrev:
Jätteslide, lätt att komma ihåg om man tänker hjärteslide.
Den undre bilden kan vara toppen på sliden med vissnande blommor. Jättesliden kan blomma med mer upprättstående blommor.
https://solnsad.ru/image-zveti/225_488.jpg
Efter att ha följt den här tråden från start så har jag fått en stark känsla av att denna växt beter sig bra mycket annorlunda än den ”borde”. TS täckte, grävde, förgiftade, ryckte .. och den envisades och envisades år efter år. Och liknande berättelser kommer från andra.snuttjulle skrev:
Mycket medveten om att denna växt inte beter sig som vanligt. Men finns det bara små rotbitar kvar så kan det ju inte finnas en massa energi kvar. Så att gräva upp alla stora rötter borde ge bra effekt.
Att försöka gräva upp plantan har visat sig vara riskabelt då plantan i panik skjuter ut nya rotskott och markvandrar i ren desperation åt alla möjliga håll i upp emot 7m radie.snuttjulle skrev:
Har man intilliggande byggnader, växter eller annat skört bör man absolut inte gräva om man inte är redo att ta konsekvenserna.
Men det verkar vara just på detta vis de hanterar de stora plantorna genom upprävning. Och ju mindre bitar som finns kvar ju mindre energi har plantan att använda.
Det var så jag gjorde. Min tanke var att för att plantan ska bli desperat och försöka fly iväg så behövdes ju mycket energi; mycket kvar av stora rötter. Så bort med allt stort!snuttjulle skrev:
De små rotbitarna som blev kvar upplevde jag var fokuserade på att växa uppåt och inte åt sidorna, antagligen en funktion för att snabbt kunna få ut löv och samla energi. Kontinuerlig övervakning och noggrant arbete i att följa de nya små sticklingarna (?) ned till rotbiten eliminerade växten.
Funkar detta så slipper man ju kostnader för bortforsling av massor och nya massor. Borde vara en stor kostnads besparing. Självklart får man räkna med att det ser ut som att en bomb slagit ner efteråt och man inte ska börja plantera nått som kan dölja nya plantor på ett tag. Men man slipper gifter initialt.
Jepp, håller med. Men det tar tid och är fruktansvärt tråkigt.snuttjulle skrev:
Funkar detta så slipper man ju kostnader för bortforsling av massor och nya massor. Borde vara en stor kostnads besparing. Självklart får man räkna med att det ser ut som att en bomb slagit ner efteråt och man inte ska börja plantera nått som kan dölja nya plantor på ett tag. Men man slipper gifter initialt.
Problemet har nog uppstått då folk inte förstått att det finns kraftiga (armstjocka, har rent av sett folk hävda lårtjocka?) rötter djupt ner med lagrad energi utan tror att det är de där ytliga små sakerna som är rötterna.V Vindens skrev:Att försöka gräva upp plantan har visat sig vara riskabelt då plantan i panik skjuter ut nya rotskott och markvandrar i ren desperation åt alla möjliga håll i upp emot 7m radie.
Har man intilliggande byggnader, växter eller annat skört bör man absolut inte gräva om man inte är redo att ta konsekvenserna.
Ja, precis.Anna_H skrev:
Ska man gräva bör man nog ta reda på hur gammal plantan är. Även om plantan inte expanderat ovan mark kan rötterna gå flera meter ner under mark.
För nya plantor kan nog grävning funka klart bättre. Dock skulle jag själv vara mycket försiktig.
De flesta skräckhistorier jag läst är ofta synonymt med grävning där man ej fått med alla större rötter.