Hej!
Har nyligen köpt ett hus där radiatorsystemet sattes in under ca 1950-tal, se bilder. Vreden på ett par av elementen, typ "AHA", sitter nu helt fast eller har gått sönder. Min fråga är om man kan byta enbart vredet (såvida ventilen funkar) så att man slipper tömma systemet på vatten osv? Någon som är bekant med dessa vred och hur man går tillväga? Finns nya vred som passar?
Har nyligen köpt ett hus där radiatorsystemet sattes in under ca 1950-tal, se bilder. Vreden på ett par av elementen, typ "AHA", sitter nu helt fast eller har gått sönder. Min fråga är om man kan byta enbart vredet (såvida ventilen funkar) så att man slipper tömma systemet på vatten osv? Någon som är bekant med dessa vred och hur man går tillväga? Finns nya vred som passar?
Yes, vredet gick att benda upp men en del kraft efter att skruven skruvats bort-tack. Då kunde jag även skruva av en mutter och nu ser det alltså ut som på bilden. Problemet kvarstår ju dock att det inte går att vrida, inte ens med rörtång runt mässingshylsan? Något tips?
Vågar jag skruva på nästa mutter eller kommer det börja spruta vatten..?
Det jag menar är att problemet ju inte är löst så som det är just nu. Skulle jag sätta på ett vred som passar så kommer den fortfarande inte gå att vrida. Förstår du vad jag menar? Därför försöker jag hitta möjligheter att komma förbi stoppet och se om man kan ersätta med en helt ny vredmekanism. Ser tex inte ut att finnas någon ventil/stift som tryck in/ut?