Byggahus.se
Hej!
Har nyligen köpt ett hus där radiatorsystemet sattes in under ca 1950-tal, se bilder. Vreden på ett par av elementen, typ "AHA", sitter nu helt fast eller har gått sönder. Min fråga är om man kan byta enbart vredet (såvida ventilen funkar) så att man slipper tömma systemet på vatten osv? Någon som är bekant med dessa vred och hur man går tillväga? Finns nya vred som passar?

• Gammalt radiatorvred märkt "AHA" monterat på en vit element med tecken av slitage och färgskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt radiatorvred märkt "AHA" som är fast eller sönder, på ett element från 1950-talet.
    Skapa konto
Du kan väl börja med att skruva loss den blanka skruven och försöka dra loss vredet. Svårare än så, är jag tämligen säker på att det inte kan vara.

Yes, vredet gick att benda upp men en del kraft efter att skruven skruvats bort-tack. Då kunde jag även skruva av en mutter och nu ser det alltså ut som på bilden. Problemet kvarstår ju dock att det inte går att vrida, inte ens med rörtång runt mässingshylsan? Något tips?

• En uppåtböjd ventilaxel på en rördel, omgiven av skruv och mutter, med synlig korrosion.
    Skapa konto
  • Närbild av ett uppveckat rörvred med en borttagen skruv och en synlig mutter, mot mörk bakgrund.
    Skapa konto
Vågar jag skruva på nästa mutter eller kommer det börja spruta vatten..?

Men varför skall du vrida på dom?
Men oavsett varför så lär det gå med tillräckligt mycket kraft, men risken är att det springer läck. Det ser reda lite fuktigt ut på ena fotot.

Det jag menar är att problemet ju inte är löst så som det är just nu. Skulle jag sätta på ett vred som passar så kommer den fortfarande inte gå att vrida. Förstår du vad jag menar? Därför försöker jag hitta möjligheter att komma förbi stoppet och se om man kan ersätta med en helt ny vredmekanism. Ser tex inte ut att finnas någon ventil/stift som tryck in/ut?

Knacka försiktigt på tappen med en hammare och vrid fram och tillbaka med en bra polygriptång.
Du kan garanterat vrida loss den med tillräckligt mängd kraft och våld.
Lite olja på tappen som kan få trånga in en stund

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.