14 247 läst · 29 svar
14k läst
29 svar
Ny klippare! Gardena smart Sileno Life 750 eller Automower 305 (2020)
Känns som riktigt bra priser, framförallt med tanke på att åskskydd följer med på köpet! Klipparen ska beställas i helgen är det tänkt och jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig. Det lockar med app till gardenan men för husqvarnas del så lockar märket i sig mer och även designen + åskskydd. Någon som har några avslutande ord innan jag bestämmer mig och köper någon av dem?V valleb skrev:Just nu kostar en 305:a ca 11500kr inkl frakt
Paketpris 1: 12495kr inkl frakt
Husqvarna Automower 305 Robotgräsklippare
Husqvarna Installationskit Automower Medium
Paketpris 2: 12895 inkl. frakt
Husqvarna Automower 305 Robotgräsklippare
Husqvarna Installationskit Automower Medium (250m)
Husqvarna Automower Knivsats Long life 45-pack
Husqvarna Rengörings- och underhållskit Robotgräsklippare
Åskskydd på köpet
Skriver inte ut vem det är då det kanske kan anses vara reklam...
Fördel 305:an (OBS! Enl. mig!)
Husqvarna
Klarar 40% lutning
Fördel Gardena:
Åtkomst via nätet
5 års garanti
Jag själv lutar åt AM pga lutningen, har två vallar som egentligen delvis lutar mer (gissar på 45-50%) men får avskärma den delen som lutar mest antar jag.
Oavsett vad du väljer så blir det säkert bra.
Däremot tycker jag inte att du ska fästa dig vid att Husqvarna märket väger mer än Gardena.
Gardena är en Husqvarna. Bara annan färg och namn såklart.
T. om 10/5 får du ett garage med på köpet hos el giganten när du köper en Gardena 750.
Totalt 11k.
Registrersr du dig dessutom på gardenas hemsida så får du 5års garanti istället för 2 plus 9st knivar.
Däremot tycker jag inte att du ska fästa dig vid att Husqvarna märket väger mer än Gardena.
Gardena är en Husqvarna. Bara annan färg och namn såklart.
T. om 10/5 får du ett garage med på köpet hos el giganten när du köper en Gardena 750.
Totalt 11k.
Registrersr du dig dessutom på gardenas hemsida så får du 5års garanti istället för 2 plus 9st knivar.
Mina åsikter:
* Tveksam till hur dessa åskskydd verkligen fungerar. Känns som lite falsk säkerhet. Får du ett nedslag i närheten lär det inte hjälpa. Är man hemma när det börjar åska är det bäst att dra ut elkontakten/beg.kablar och dra ut klipparen från laddstationen en bit.
* hus, bygg ett eget och gör det lite mer personligt.
* HQ är lite mer "premium" jmf med Gardena. Där finns en del finesser och kapacitet som inte Gardena har. Har du en vanlig villatomt lär det inte påverka.
* "Smart" till Gardena ger en hel del funktioner. Användbart om du även vill mäta fuktighet och styra bevattning.
* Tveksam till hur dessa åskskydd verkligen fungerar. Känns som lite falsk säkerhet. Får du ett nedslag i närheten lär det inte hjälpa. Är man hemma när det börjar åska är det bäst att dra ut elkontakten/beg.kablar och dra ut klipparen från laddstationen en bit.
* hus, bygg ett eget och gör det lite mer personligt.
* HQ är lite mer "premium" jmf med Gardena. Där finns en del finesser och kapacitet som inte Gardena har. Har du en vanlig villatomt lär det inte påverka.
* "Smart" till Gardena ger en hel del funktioner. Användbart om du även vill mäta fuktighet och styra bevattning.
Hårdvaran lär vara snarlik.
För mig är avsaknad av (vettig) uppkoppling en dealbreaker.
Det är väl mest fåfängan att det står Husqvarna på kåpan som talar för 305 om du frågar mig.
För mig är avsaknad av (vettig) uppkoppling en dealbreaker.
Det är väl mest fåfängan att det står Husqvarna på kåpan som talar för 305 om du frågar mig.
Det lutar återigen mot Gardena, den verkar även finnas i närmsta lokalbutik
Ett hus till klipparen ska definitivt byggas!
Kan meddela att jag köpte en Gardena tillslut, det skulle ingå installation från Granngården vilket jag föll för. Har installerat två klippare innan så det verkar skönt att slippa det en tredje gång.
Dem skulle dock höra av sig senast efter 10 dagar och det har nu gått ca en månad och dem har inte hört av sig, så det blir väl att ringa och höra vad som har hänt? Klipparen står här hemma i väntan på installation
Dem skulle dock höra av sig senast efter 10 dagar och det har nu gått ca en månad och dem har inte hört av sig, så det blir väl att ringa och höra vad som har hänt? Klipparen står här hemma i väntan på installation
En annan viktig sak om man väljer mellan gardena/mcculoch/gardena är återförsäljarna. Mcculoch och gardena säljs på Clas Ohlson, Bauhaus osv. som ofta saknar basal kunskap om produkterna de säljer och för det andra inte har lokal service om det behövs. Husqvarna å andra sidan har sålt robotgräsklippare i 20 år och finns stor kunskap ute bland återförsäljarna. De har dessutom proffskunder som är kräsna. Går fortfarande att få tag på reservdelar och råd till de första klipparna om man vill.
Sen gardenas smartsystem är långt ifrån optimalt. Varför vill man veta klipparen kört fast om man är på jobbet? Trevligt såklart om man inte litar på klipparen eller har kontrollbehov. Skulle vara bra i sommarstugor osv. men då måste man ha Wi-Fi kopplat till internet så faller på det.
Sen gardenas smartsystem är långt ifrån optimalt. Varför vill man veta klipparen kört fast om man är på jobbet? Trevligt såklart om man inte litar på klipparen eller har kontrollbehov. Skulle vara bra i sommarstugor osv. men då måste man ha Wi-Fi kopplat till internet så faller på det.
Jag är den första på att skriva under på att appen inte är optimal. Där saknas mycket.il_duce skrev:
Men i sak har den för mig en bra funktion; när man är bortrest så är det toppen att veta att klipparen sköter sig där hemma. Har ringt grannen några gånger som fått gå ut och rättat till den. Hade blivit många dagar utan klippning annars.
Och Wi-Fi finns inget krav på. Gardenas gateway kräver tråd.
Behöver man en ethernetkabel mellan routern och Gatewayen?M Maximarcus skrev:Jag är den första på att skriva under på att appen inte är optimal. Där saknas mycket.
Men i sak har den för mig en bra funktion; när man är bortrest så är det toppen att veta att klipparen sköter sig där hemma. Har ringt grannen några gånger som fått gå ut och rättat till den. Hade blivit många dagar utan klippning annars.
Och Wi-Fi finns inget krav på. Gardenas gateway kräver tråd.
Om så, hur långt ifrån Gatewayen kan man placera laddstationen?
Mvh Fredrik
Exakt, ethernetkabel till gateway.F Fredrik Blomgren skrev:
Räckvidden är riktigt bra mellan gateway-klippare, betydligt bättre än Wi-fi. Ett tag hade jag min gateway hos grannen, i källaren på deras souterränghus, säkert 50 meter från laddstationen. Inga problem!
Observera att gatewayen pratar med klipparen och inte laddstationen.
Jag har haft en Gardena R40Li sedan många år tillbaka men nu börjar den kännas trött. Sensorn som känner slingan börjar bli dålig och sedan klipper den ojämnt vilket bl a visar sig genom att bakhjulet sliter ut gräset på vissa ställen p g a upprepade svängar på samma ställe. Till nästa säsong tänker jag ersätta den gamla med en ny och valet står mellan Gardenan och 305an.
Min fråga är om ni tror att mjukvaran för de båda fabrikaten är samma eller om man avsiktligt gjort Gardenan mindre smart. Jag frågar eftersom båda fabrikaten egentligen har samma ägare (men det visste ni redan)
Min fråga är om ni tror att mjukvaran för de båda fabrikaten är samma eller om man avsiktligt gjort Gardenan mindre smart. Jag frågar eftersom båda fabrikaten egentligen har samma ägare (men det visste ni redan)
"Mindre smart", nej det tro jag inte. Däremot är det en rad olikheter mellan funktionerna i Gardena resp. HQ.P plus8 skrev:Jag har haft en Gardena R40Li sedan många år tillbaka men nu börjar den kännas trött. Sensorn som känner slingan börjar bli dålig och sedan klipper den ojämnt vilket bl a visar sig genom att bakhjulet sliter ut gräset på vissa ställen p g a upprepade svängar på samma ställe. Till nästa säsong tänker jag ersätta den gamla med en ny och valet står mellan Gardenan och 305an.
Vi har kört med R70 nu i 6 år, och den har gått som en klocka. Det låter som du har något eller några trånga område där klipparen snurrar runt i.
E etompau skrev:
Tack för kommentaren. Jo det är lite trångt åtminstone på ett av ställena mensedan vänder den alltid på samma ställe när den dockar in för laddning (sliter ut gräset framför stationen).
Med tre hjul släpar alltid det bakre vid svängar och frågan är om detta undviks med fyra hjul. Är dom ledade så att dom följer med eller är det två hjul som släpar d v s dubbelt värre jämfört med ett bakhjul.
Hårdvarumässigt är det stor skillnad men hur är det med mjukvaran. Min R40 är drygt 6 år och jag inbillar mig att det hänt en del med mjukvaran sedan dess. Jag har servat den själv under alla år d v s samma mjukvara som när det var ny.
Liknande trådar
-
Hjälp med ny motor till gräsklippare
Trädgårdsmaskiner -
Jula Meec Robotgräsklippare(ny) eller Lidls Parkside
Robotgräsklippare -
Gamla kablar, ny robotgräsklippare?
Robotgräsklippare -
Ny kniv till gräsklippare Husqvarna 152SV - orginal eller inte
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Finns det några nya robotgräsklippare med nya tekniker?
Robotgräsklippare