Byggahus.se
Ursäkta titeln, men den svarta "jubileumsmodellen" DDF482 var en riktig skräphög som nu gett upp trots att den gått knappt något och använts snällast jämfört med den ~8 år äldre Makitan.

Den blev glapp i lagringen framme vid växellådan så fort den började användas i lite större mängd i tillbygget och luktar bränt så fort man funderar på att använda den nästan. -Trots att den gamla BHP452:an fått göra allt grovjobb och plågats med de grova träborrarna, fått blanda cement osv så överlevde den det nya skräpet. Så nu är det lite panik att beställa en ny maskin innnan min plågade maskin ger upp.

Det verkar vara en riktig djungel med makitabeteckningarna...
-En ny DHP482Z (eller DDF om man så vill) låg visst på 64€, men nu vill jag ha en som inte luktar bränt eller packar ihop som det förra måndagsexemplaret, så vilken modell ska man satsa på?
-Letar efter en ren maskin/bra paketerbjudande med något extra batteri som inte tömmer plånboken/eller är rejält prisvärt(för att vara makita då..).

(Har väl inget större behov av slagborrsfunktionen, men om lagringen i växellådan är stabbigare på DHP än motsv DDF så...)

Blev en DDF481 för mig efter samma fenomen, i princip dubbelt så tung men känns dubbelt så stadig.
Var inne på om jag skulle byta märke men hittade inget som kändes värt att byta ut alla maskiner för. Min 482 lever än, blåste ur den ordentligt med tryckluft och den blir inte längre lika varm av lätt användning (funderar om det är damm från kolen som halvt kortsluter maskinen då vi är flera här som råkat ut för samma).

Att chucken fortfarande är sned kan jag leva med, har oftast en försänkare i den och ser hur länge den lever!

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Råkat ut för samma fenomen med 482 White edition, kör nu med ddf 484 och det är en sjukt mkt trevligare maskin. BL är bara det som gäller framöver.
(Har åxå en DHP 14,4v som är 10 år och den brummar fortf på dock med lite sned chuck och dåliga ackar, men kol maskinerna va bättre förr)

-En gissning, kan det ligga något i att Makitas varianter med borst är sämre då nu BL modellerna är de som ska gå till proffsen?

DDF484:an verkar trevlig och verkar ligga bra i kraft/vikt för vad jag normalt skruvar/borrar. Får kika lite till i kväll innan jag slår till.

Kan nog ligga något i det med kolen, men jag rev ner min för att se hur den ser ut (ev byta växellåda) och jag kunde inte se något damm. Växellåda kostar 30€, så det var inte lönt då en ny likadan maskin bara kostade drygt 30 till - men med tanke på att den modellen verkar dyka upp på generella sökningar som drabbad så får det nog vara och den befintliga blir degraderad till tjänstgöring som drivning till fettsprutan till lagringen ger upp helt.

Heij83
Införskaffade en DDF481, verkar vara en grym maskin med mycket vrid baserat på det jag använt den hittills.

Då var en DDF484 beställd. 481:an kan det nog bli i ett senare byggprojekt när det blir dags för en hel del grövre skruv

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Sne4 Sne4 skrev:
Då var en DDF484 beställd. 481:an kan det nog bli i ett senare byggprojekt när det blir dags för en hel del grövre skruv
Ska du dra grova skruva är en slagskruvdragare att föredra alla dagar i veckan.

En bra synpunkt. Jag har en slagskruvdragare som hänger med bra fortfarande, men jag får erkänna att jag är bra sugen på en DTD171:a om den börjar visa svaghetstecken. Reglermöjligheterna och 20Nm extra plus högre maxvarv hade inte varit dumt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.