hur ska du få plats med 'hembränningsapparaten' på den lilla lappen?
Men herre gud, har du tänkt driva en hemmakokare på en 10 A grupp??? Enfas??? Kräver minst 16 A och trefas! Nu verkar det ju bara vara runt en halvmeter kabel du behöver byta så det är väl inte hela världen. Nej gör om, gör rätt!
Några krav på att visa vem som arbetat på sin elanläggning finns inte, om vi pratar krav i föreskrifter och svensk standard rörande elsäkerhet. Däremot kan det vara bra att visa upp en faktura för försäkringsbolaget ifall nån elfirma gjort ett fel som orsakat en skada, inte för ersättningen skull egentligen, utan för att inte riskera att själv bli misstänkt och få avdrag.
Sedan ska en elanläggning vara dokumenterad, men inga detaljer ges i varken Ellagen SFS 2016:732 43 § a eller i 3 kap, 8 § i ELSÄK-FS 2008:1 eller svensk standard HB 444 kapitel 514.5, utan den ska vara "tillräcklig". För bostäder anses en gruppförteckning räcka. Detta åligger innehavaren. Så beställer man en ny grupp så ska man också betala för att gruppförteckningen uppdateras.
Några krav på att visa vem som arbetat på sin elanläggning finns inte, om vi pratar krav i föreskrifter och svensk standard rörande elsäkerhet. Däremot kan det vara bra att visa upp en faktura för försäkringsbolaget ifall nån elfirma gjort ett fel som orsakat en skada, inte för ersättningen skull egentligen, utan för att inte riskera att själv bli misstänkt och få avdrag.
Sedan ska en elanläggning vara dokumenterad, men inga detaljer ges i varken Ellagen SFS 2016:732 43 § a eller i 3 kap, 8 § i ELSÄK-FS 2008:1 eller svensk standard HB 444 kapitel 514.5, utan den ska vara "tillräcklig". För bostäder anses en gruppförteckning räcka. Detta åligger innehavaren. Så beställer man en ny grupp så ska man också betala för att gruppförteckningen uppdateras.
Men Bo skriver att en gruppförteckning anses räcka medan du vill ha en linjeritning. Ska en villa ägare kunna visa upp papper på förimpedans också eller kan den som ska göra jobbet göra sitt jobb och kolla detta?
FB så som att det är många och korta svar eller dravel?
Jag har försökt hålla mig till att förstå hur detta krav på att anläggningsägaren ska kunna lämna all denna info för att kunna få ett jobb utfört.
Tror med en idiots envishet att elföretaget är tvungen att fråga eller själv ta reda på förutsättningarna inför jobbet och då självklart har rätt att ta betalt för detta om det är godkänt av beställaren.
Bo var lite mer koncis och det han skriver i sitt sista inlägg är en sammanfattning av vad jag försökt uttrycka.
Det enda som är felaktigt är det påstådda kravet att betalning måste utgå för dokumentationen, jag ser inga som helst hinder att en privatperson för detta.
Funktionen är det viktiga, sen kan vissa el firmor kanske få till det lite snyggare och med lite bonusinfo jämfört med medel-Joel.
Men de allra bästa skulle inte förvåna mig om hempul aren står bakom då tiden är på dennes sida.
Bo var lite mer koncis och det han skriver i sitt sista inlägg är en sammanfattning av vad jag försökt uttrycka.
Det enda som är felaktigt är det påstådda kravet att betalning måste utgå för dokumentationen, jag ser inga som helst hinder att en privatperson för detta.
Funktionen är det viktiga, sen kan vissa el firmor kanske få till det lite snyggare och med lite bonusinfo jämfört med medel-Joel.
Men de allra bästa skulle inte förvåna mig om hempul aren står bakom då tiden är på dennes sida.
Så nu är det ok med att det finns en gruppförteckning? Var tog kravet på linjeritning vägen nu då?
All dokumentation skulle ju innehavaren vara tvungen att kunna lämna över.
Då är det hempulat. Någonstans framgår det alltid vem som gjort installationen, det må vara i elrummet om det är lägenheter, då ska det finnas enlinjeschema med Centralbeteckningar. Är dessa så bleka eller gulnade att det inte går att läsa måste innehavaren ringa ut allt igen och upprätta nya.
Det är givetvis viktigt att ha digitala foton på sin bostad ur försäkringssynpunkt.
Ingen av firmorna som vi har haft har fyllt i vilken firma som har gjort vad, det enda som har fyllts i på gruppförteckningen är vad som har utökats/ändrats.
Den firman jag hade inne till att byta till jordade uttag i brf-lägenheten gjorde ingen ändring alls på gruppförteckningen, detta eftersom det inte var någon ändring.