Byggahus.se
Kan även tillägga att man tidigare blev tillsvidareanställd direkt, nu får man 6 månader provanställning och den tiden kan dessutom förlängas om man inte är klar med teorin i ytterligare 6 månader. Så det nya systemet är ganska gynnsamt för arbetsgivaren, utöver att man då börjar på 5% högre lön

B Brainarp skrev:
Kan även tillägga att man tidigare blev tillsvidareanställd direkt, nu får man 6 månader provanställning och den tiden kan dessutom förlängas om man inte är klar med teorin i ytterligare 6 månader. Så det nya systemet är ganska gynnsamt för arbetsgivaren, utöver att man då börjar på 5% högre lön
Det "gamla" systemet är fortfarande aktuellt, och det "nya" du beskriver har funnits länge som sagt. Det är bara två olika vägar att gå, finns ytterligare minst två.
Huruvida man ska bli projektanställd, provanställd eller tillsvidareanställd är helt upp till arbetsgivaren att avgöra. Både prov- och projektanställning har varit högst aktuellt i byggbranschen i minst ett par decennier. Den anställningsformen får dock bara nyttjas tre gånger. Det kan fortfarande bli vilken som helst oavsett om du är helt oerfaren lärling eller fullbetald.

Informerar bara andra som kanske funderar på samma sak, då är det ju relevant att de får korrekt information.

Tobbe.A
Så om jag förstår det rätt så kan min eventuella arbetsgivare bestämma om jag först ska läsa teori för att sedan jobba i 36 månader, eller om jag kan jobba samtidigt som jag läser teori men då räknas timmar?

C.Lundin - Som jag förstod det så förespråkar du att jag först går en ettårig utbildning innan jag väljer att bli lärling? Jag antar att man läser all nödvändig teori på skolan i det fallet och de timmarna tillgodoses sen när det är dags att börja jobba?

Tobbe.A Tobbe.A skrev:
C.Lundin - Som jag förstod det så förespråkar du att jag först går en ettårig utbildning innan jag väljer att bli lärling? Jag antar att man läser all nödvändig teori på skolan i det fallet och de timmarna tillgodoses sen när det är dags att börja jobba?
Nja, jag vill inte säga att jag förespråkar något specifikt system. Men det mest fördelaktiga rent lönemässigt är onekligen att hitta ett mindre företag som kan anställa dig för en OK lön och börja utan utbildning och sedan validera för att få din yrkesbevis och därmed bli fullbetald.
Oklart vad man får utföra för arbetsuppgifter och dylikt, dock.

Men att offra en tid för att läsa först och sedan börja jobba sig uppåt på lönestegen är det vanligaste. Även om de flesta redan gjort det på gymnasiet...

Jag är inte någon expert ska jag tillägga här och att det finns olika vägar att gå är jag med på. Men så som jag förstått det så är det ju den vanliga traditionell lärling/vuxenlärling som är ändrad. Det ”gamla” systemet är aktuellt för de som redan har börjat med den, men det som jag nu går under är från och med juli i år. Men du menar att det funnits längre? Hittade en länk om denna ”nya” formen, kanske är ytterligare en ny? Eller är det fortsatt en gammal?

https://www.byggbranschensyrkesnamnd.se/om-byn/yrkesutbildningsavtal/om-yrkesutbildningsavtalen/

att läsa ett år först utan betalt, kanske även utan möjlighet till CSN? För att sedan hoppas att bli anställd är ju en liten risk känner jag. Håller nog med om att försöka ta sig till ett företag direkt är bästa vägen

Tobbe.A
Att få lön direkt, även om den är låg, är mitt största argument till att söka direkt till en firma. Jag har redan studielån, hus och ungar som kostar pengar. Samtidigt hade jag tyckt det varit skönt med lite utbildning så jag kan känna mig tryggare i rollen när det är dags att jobba på riktigt. Jag hoppas att de som tar emot någon form av lärling tänker att de ska lära sig från scratch.

Pratade med en snickare nyligen och på deras firma värdesätter de vuxenlärlingar högre än de som kommer direkt från gymnasiet, även om de har mer utbildning. En ”vuxen” vet oftast vad de vill när de byter karriär och är mer engagerade i större utsträckning än en ungdom som kanske fortfarande inte vet vad hen vill.

• Gilla
s.mattson och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Hur fungerar teorin? Kan jag läsa den när jag har fridagar från mitt nuvarande jobb, så får det ta den tid det tar, eller måste jag vara anställd vid en firma först? Jag är mer praktiskt lagd än teoretisk så det hade egentligen varit optimalt för mig att varva teori och praktik.

Förstår vad du menar! Exakt så tänkte jag också. Har en kollega som läste ett år först och sen började på ett företag. Jag är som dig, mer praktisk än teoretisk, så det är nog bättre att börja jobba direkt.

jag har faktiskt inte börjat med teorin, så vet inte exakt hur det funkar haha...
men du kommer få jobba samtidigt som du pluggar på distans

B Brainarp skrev:
Hej!

Kommer inom några dagar att börja arbeta som traditionell lärling på ett mindre företag.

Jag tänkte be om tips och råd inför arbetsstarten. Någonting speciellt man ska tänka på? Några speciella kläder som är bättre än andra? Några handverktyg man själv borde lösa? Jag ska fixa bälte och hammare själv. Men är det något mer som kan vara bra att ha med sig? Eller är det något annat man borde ha i tankarna? Allt mellan himmel och Jord är välkommet.

Tack på förhand
Hej,
Hur gjorde du för att hitta din lärlingsplats? Jag har ingen utbildning men har ringt runt till olika byggbolag utan att få napp. Tacksam för alla tips om hur man på bästa sätt finner potentiell arbetsgivare :)

Jag körde via Mail, tänkte att de flesta antagligen inte kommer ha tid att ta frågan seriöst om de står på ett tak och jobbar till exempel. Så jag mailade runt, googlade på byggföretag, snickare etc etc i mitt närområde. Sen var det bara att skicka Mail, räkna med att typ 10% svarar och att 1% av de svaren är någonting positivt. Det är inte lätt. Men skriv ihop ett bra cv och bra personligt brev så kan det gå. Har förstått att många snickare gärna tar en vuxenlärling som brinner för det, många gånger hellre än en trött 19-åring som inte vet vad han vill i livet.
finns garanterat jättemånga superduktiga lärlingar från skolan också, inte det jag säger. Men har fått höra den kommentaren ofta haha

B Brainarp skrev:
Jag körde via Mail, tänkte att de flesta antagligen inte kommer ha tid att ta frågan seriöst om de står på ett tak och jobbar till exempel. Så jag mailade runt, googlade på byggföretag, snickare etc etc i mitt närområde. Sen var det bara att skicka Mail, räkna med att typ 10% svarar och att 1% av de svaren är någonting positivt. Det är inte lätt. Men skriv ihop ett bra cv och bra personligt brev så kan det gå. Har förstått att många snickare gärna tar en vuxenlärling som brinner för det, många gånger hellre än en trött 19-åring som inte vet vad han vill i livet.
finns garanterat jättemånga superduktiga lärlingar från skolan också, inte det jag säger. Men har fått höra den kommentaren ofta haha
Tack för svar.
Började praktisera för den snickare som hjälpt till hemma hos oss. Mycket lärorikt och varierande jobb hela tiden. Har gått tre veckor nu men tror inte detta leder till anställning i första taget. Kan nog vara bra som du skriver att nå ut på bred front och se vad som landar. Har tidigare arbetat som rekryteringskonsult och delar din uppfattning kring skicka cv kontra antal svar man kan räkna med.
Har varit i kontakt med Arbetsförmedlingen och de kommer möjligen att starta en arbetsmarknadsutbildning till våren inom träarbetare. Vet dock inte hur mycket en sådan utbildning ökar ens chanser till jobb efteråt. I övrigt är det Komvux som verkar gälla, men där så väl som arbetsmarknadsutbildningen verkar nischa sig mer åt folk som har svårt att få ngt jobbs alls (inte de som vill karriärväxla som jag).

Filip

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.