Byggahus.se
Hej!
ska renovera köket och precis lagt en IKEA beställning när jag får reda av styrelsen i Brf att vi har Alliance Nonstop ventilation i huset. De enda Nonstop fläkra jag hittar är underbyggnadsfläktar från Franke Futurum (typ denna: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MIxIaV8M_H7AIVmqSyCh01CADcEAQYASABEgKYAvD_BwE)

Jag behöver en vägghängd, rostfri - finns det några alternativ till Franke Nonstop?

Kolla vad Fjäråskupan kan erbjuda, har en vän med liknande system och då var fjäråskupan det enda alternativ hon hittade.

Och Fjäråskupan ökar kostnaden med uppåt 10 000kr :(

Varit i samma sits, i princip är det Franke och Fjäråskupan som har fläkt till dessa system. Fjäråskupans tillägg jämfört med vanlig är dock bara runt 1700kr, men de är dyra i grunden. Min landade tillslut på 18000kr...

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Varit i samma sits, i princip är det Franke och Fjäråskupan som har fläkt till dessa system. Fjäråskupans tillägg jämfört med vanlig är dock bara runt 1700kr, men de är dyra i grunden. Min landade tillslut på 18000kr...
Åhnej, det blir mycket dyrare än planerat...

Ja tyvärr är den typen av fläkt väldigt dyr. Alternativet är att koppla bort styrningsfunktionen med en vridtransistor som sköter fläkthastigheten separat och sen ha en kupa utan fläktmotor. Sen lite modifiering i kupan.

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Ja tyvärr är den typen av fläkt väldigt dyr. Alternativet är att koppla bort styrningsfunktionen med en vridtransistor som sköter fläkthastigheten separat och sen ha en kupa utan fläktmotor. Sen lite modifiering i kupan.
Kan anlita en eliktriker att göra anpassningar av en annan sorts fläkt, och vilken skulle det då vara? Antar att det måste vara en med motor i fläkten...

Nja, egentligen behöver du ju bara kåpan. Då fläktmotorn inte behövs. Däremot måste du lösa ett spjäll, den ska i grundläga (avstängd) vara med en lite öppning och sen när fläkten ökas så ska den öppna helt.

• Gilla
CN79
  • Laddar…
Tack för värdefulla svar!!

CN79 CN79 skrev:
Tack för värdefulla svar!!
hej! Sitter i samma sits som du, tänkte kolla hur ni löste detta? Fick ni till någon alternativ lösning än en fläkt från Fjäråskupan? Tacksam för svar…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.