Byggahus.se
Om vräkning saknar grund borde tidigare hyresgäster kunna föra talan mot stiftelsen. Finns några särskilda villkor i kontraktet. Preskriberat? Normalt kan hyresvärd inte vräka på grund av att medlem i stiftelsen ska ha bostaden. Vad säger stadgarna? Bör granskas av jurist.

Arnmark
M Magnus2056 skrev:
Om vräkning saknar grund borde tidigare hyresgäster kunna föra talan mot stiftelsen. Finns några särskilda villkor i kontraktet. Preskriberat? Normalt kan hyresvärd inte vräka på grund av att medlem i stiftelsen ska ha bostaden. Vad säger stadgarna? Bör granskas av jurist.
Besittningsskyddet gäller väl bara privatpersoner som jag förstått det.
Kontraktet har förmodligen löpt ut och hyresvärden valde att inte förnya det.

• Gilla
Jorak
  • Laddar…
tommib
Carin Götblad heter hon väl ändå?

Såna här historier dyker ju upp med jämna mellanrum, i alla politiska läger, och det slutar aldrig att fascinera mig hur välbemedlade människor kan vara så småaktiga och snåla. En fd länspolismästare som "behövande polis".... Nja säger jag. Hon är inte ens polisutbildad den gode Carin.

• Gilla
JohnPaul2 och 6 till
  • Laddar…
Är det nån som är förvånad eller var ju nåt annat fall med bostäder där lägenheterna skulle vara till ensamstående kvinnor där det visades att det inte var fallet

Staffans2000
M maria01 skrev:
Är det nån som är förvånad eller var ju nåt annat fall med bostäder där lägenheterna skulle vara till ensamstående kvinnor där det visades att det inte var fallet
Det var väl frälsis, där styrelsen hyrde ut de behövandes lägenheter till släkt och vänner, till mycket låg hyra dessutom.

Staffan

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Stiftelser i Sverige är väldigt obevakade och har många gånger en lekstuga.
Kolla bara på de gamla Socialdemokraterna som tömde Anna Lindhs stiftelse på tillgångar.

Bostadsstiftelser blir ju oftast granskade och det är lätt att se när det råder uppenbar vänskapskorruption. Dvs att man tilldelar sig lägenheter till styrelsen eller dess närstående. Det blir ju som att fångas med handen i kakburken och svårt att bortförklara.

Generellt sett skulle det vara ett förbud mot att gagna styrelsen eller dess närstående om det ska få vara en stiftelse.

Förtroendet mot landets polischefer är väl redan i botten. Det är sällan personer som kommit via arbete som polis utan det är personer med låg förankring i verksamheten som snarare verkar ha ett politiskt nätverk än en relevant kompetens.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Betydligt snyggare om lgh hade fått disponeras av 5 poliser, (heter det i "yttre tjänst", de som jobbar ute bland det värsta?!), som behöver rekryteras men som så många andra yrkesgrupper som behövs i staden inte bara kan fläska upp till en bostadrätt där jobb finns...

A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var väl frälsis, där styrelsen hyrde ut de behövandes lägenheter till släkt och vänner, till mycket låg hyra dessutom.

Staffan
Hade inte Stockholms stadsmission en liknande skandal,lägenheter för behövande hyrdes ut till ungarna till styrelsen,minns det eftersom jag brukade skänka några hundra då och då till dom,efter det var man inte lika sugen på det:thinking:

Staffans2000
Handyman 1 skrev:
Hade inte Stockholms stadsmission en liknande skandal,lägenheter för behövande hyrdes ut till ungarna till styrelsen,minns det eftersom jag brukade skänka några hundra då och då till dom,efter det var man inte lika sugen på det:thinking:
Du har rätt.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/stadsmissionens-lagenheter

• Gilla
1
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Carin Götblad heter hon väl ändå?
Hon är inte ens polisutbildad den gode Carin.
:surprised: Är hon inte utbildad polis? Trodde i min enfald, att det var ett grundkrav.

C
Immobil Immobil skrev:
:surprised: Är hon inte utbildad polis?
Förskolelärare...

C cpalm skrev:
Förskolelärare...
..och därefter en juristutbildning..

E
C cpalm skrev:
Förskolelärare...
Enl hörsägen var hon väldigt impopulär inom polisen, undrar vad dagisbarnen ansåg om henne.

• Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.