3 294 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Boende utkastade till förmån för poliser i styrelse
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 2 939 inlägg
Ett antal boende i ett hyresrättshus blev av med sina lägenheter för att högt uppsatta poliser skulle få bostad.
Du kan läsa artikeln här: Boende utkastade till förmån för poliser i styrelse
Du kan läsa artikeln här: Boende utkastade till förmån för poliser i styrelse
Om vräkning saknar grund borde tidigare hyresgäster kunna föra talan mot stiftelsen. Finns några särskilda villkor i kontraktet. Preskriberat? Normalt kan hyresvärd inte vräka på grund av att medlem i stiftelsen ska ha bostaden. Vad säger stadgarna? Bör granskas av jurist.
Besittningsskyddet gäller väl bara privatpersoner som jag förstått det.M Magnus2056 skrev:
Kontraktet har förmodligen löpt ut och hyresvärden valde att inte förnya det.
Carin Götblad heter hon väl ändå?
Såna här historier dyker ju upp med jämna mellanrum, i alla politiska läger, och det slutar aldrig att fascinera mig hur välbemedlade människor kan vara så småaktiga och snåla. En fd länspolismästare som "behövande polis".... Nja säger jag. Hon är inte ens polisutbildad den gode Carin.
Såna här historier dyker ju upp med jämna mellanrum, i alla politiska läger, och det slutar aldrig att fascinera mig hur välbemedlade människor kan vara så småaktiga och snåla. En fd länspolismästare som "behövande polis".... Nja säger jag. Hon är inte ens polisutbildad den gode Carin.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/carin-gotblad-slutar-som-regionpolischef
...misstänk för slarvig redovisning...Hur tänkte hon nu?!
...misstänk för slarvig redovisning...Hur tänkte hon nu?!
Det var väl frälsis, där styrelsen hyrde ut de behövandes lägenheter till släkt och vänner, till mycket låg hyra dessutom.M maria01 skrev:
Staffan
Stiftelser i Sverige är väldigt obevakade och har många gånger en lekstuga.
Kolla bara på de gamla Socialdemokraterna som tömde Anna Lindhs stiftelse på tillgångar.
Bostadsstiftelser blir ju oftast granskade och det är lätt att se när det råder uppenbar vänskapskorruption. Dvs att man tilldelar sig lägenheter till styrelsen eller dess närstående. Det blir ju som att fångas med handen i kakburken och svårt att bortförklara.
Generellt sett skulle det vara ett förbud mot att gagna styrelsen eller dess närstående om det ska få vara en stiftelse.
Förtroendet mot landets polischefer är väl redan i botten. Det är sällan personer som kommit via arbete som polis utan det är personer med låg förankring i verksamheten som snarare verkar ha ett politiskt nätverk än en relevant kompetens.
Kolla bara på de gamla Socialdemokraterna som tömde Anna Lindhs stiftelse på tillgångar.
Bostadsstiftelser blir ju oftast granskade och det är lätt att se när det råder uppenbar vänskapskorruption. Dvs att man tilldelar sig lägenheter till styrelsen eller dess närstående. Det blir ju som att fångas med handen i kakburken och svårt att bortförklara.
Generellt sett skulle det vara ett förbud mot att gagna styrelsen eller dess närstående om det ska få vara en stiftelse.
Förtroendet mot landets polischefer är väl redan i botten. Det är sällan personer som kommit via arbete som polis utan det är personer med låg förankring i verksamheten som snarare verkar ha ett politiskt nätverk än en relevant kompetens.
Betydligt snyggare om lgh hade fått disponeras av 5 poliser, (heter det i "yttre tjänst", de som jobbar ute bland det värsta?!), som behöver rekryteras men som så många andra yrkesgrupper som behövs i staden inte bara kan fläska upp till en bostadrätt där jobb finns...
Hade inte Stockholms stadsmission en liknande skandal,lägenheter för behövande hyrdes ut till ungarna till styrelsen,minns det eftersom jag brukade skänka några hundra då och då till dom,efter det var man inte lika sugen på detStaffan2000 skrev: