Byggahus.se
Har börjat projekt lägga massivt trägolv i hela huset. Startade i ett litet sovrum för att få kläm på hela grejen.

Ganska nöjd med resultatet, men hur noggrann jag än var att allt var rakt så kom jag inte riktigt undan små glipor mellan brädorna här och där. Förstår att trä är ett levande material och det är svårt (omöjligt?) att få ett helt glipfritt golv. Men jag tänker att det finns sätt att minimera det iallafall.

Har googlat och kollat runt en del här på byggahus och ser att det finns speciella spännband för ändamålet. Exempelvis https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ingsverktyg/spannset-for-golvlaggning-190415/

Någon som har erfarenhet av såna? Just Julas ser kanske lite klena ut, det kanske finns rejälare doningar?

Golvet är ett 25mm grangolv.

Tusen tack på förhand.

• Gilla
Sargen
  • Laddar…
Om man tycker JULAs är klena köper man bara fler.
Med kraftigare finns risken att det blir märken.
Protte

• Gilla
Sargen
  • Laddar…
leby leby skrev:
jag gjorde så här, [länk]
dvs skruvade fast en regel som jag sen spände flera "bakvända" tvingar mot när jag skruvade fast golvet. Sen ska man ha klart för sig att det är stora rörelser i trä när årstiderna växlar och fuktigheten varierar. Tätt och fint på sommaren och springor under vinter...
Det var ingen dum idé! Den tar jag med mig. Tack!

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Om man tycker JULAs är klena köper man bara fler.
Med kraftigare finns risken att det blir märken.
Protte
Det har du rätt i. Tycker golvet är relativt mjukt, så man får nog vara lite försiktig.

Tack!

För att återkoppla.

Köpte spännband från Biltema. Funkar över förväntan. Knackar man in brädan litegrann mellan varje spänning blir det skitbra. Man får se till att hålla en fot på själva plattan bara, så att den inte glider av.

Nu verkar du ju hittat en lösning men annars är ett tips om det är ett golv du skruvar i spånten att lyfta brädan lite i framkant. Då pressar skruven in brädan. Gäller bara att inte lyfta för mycket, då kommer brädan att hänga på skruven. Vill man vara försiktig kan man använda en lös bräda att sätta press med genom denna teknik och sen skruva fast golvbrädan.

Tafflig illustration av vad jag menar:

FDA20807-4177-46A6-9247-23D9E4E90623.jpeg

• Gilla
MoveMe och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Nu verkar du ju hittat en lösning men annars är ett tips om det är ett golv du skruvar i spånten att lyfta brädan lite i framkant. Då pressar skruven in brädan. Gäller bara att inte lyfta för mycket, då kommer brädan att hänga på skruven. Vill man vara försiktig kan man använda en lös bräda att sätta press med genom denna teknik och sen skruva fast golvbrädan.

Tafflig illustration av vad jag menar:

[bild]
Tar mer än gärna emot alla tips! Ju fler tekniker man är medveten om, desto bättre beslut kan man ta. Så tack för detta!

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
Helt apropå fick jag en reklamsnutt på instagram för "Trallbender" som verkar vara ett fiffigt verktyg...

/ATW

Om brädan går isär efter knackning så kan jag rekommendera att stå på brädan som du knackar in och sedan skruva fast den innan du kliver av brädan. Ett snabbt och smidigt sätt att få ihop mindre glipor.

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Var köpte du golvet?
Letade nyligen efter vettigt grangolv men gick bet. Det blev furu istället (Moelven Värmlandsgolvet 25X165). Det har funkat bra än så länge, men jag undrar fortfarande var man hittar bra grangolv.

Om det är en stadig vägg kan man ta spjärn mot den med plankbitar och en bra kofot. Är det regelvägg lägger man en planka längs väggen för att fördela trycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.