Byggahus.se
Att missa att koppla ur kaminen från nätet under sommarhalvåret är mycket dumt.

Åskan hade tydligen förstört elektroniken hos min EcoBaby någon gång i somras. Efter 15 år har jag idag fått en nyare modell av det italienska märket, Ketty Evo Nero. Det är mitt hus enda värmekälla och jag är mycket nöjd.

• Nyinstallerad Ketty Evo Nero kamin i ett rum med en sovande dalmatiner på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hustomten71
  • Laddar…
Krokben
Bara av rent intresse iom att kaminen är din enda uppvärmningskälla; hur stort bor du, vad har du för ventilation och hur mycket pellets gör du av med/år? :D

Bor på Österlen nära Ö-sjön där det periodvis blåser mycket och med stora fönsterpartier. Senaste säsongen 1 pall pellets, normalare vintrar mindre än 2 pall. 106 kvm med 60 kvm bottenplatta. Luftschakt till övervåningen där elelementen aldrig använts.

Normalt också elgolvvärme i badrummet.

Krokben
Otroligt! FTX ventilation eller självdrag? Varmvatten får du från en elberedare? Vad var det som gjorde att du valde pellets framför luft/luft?

Krokben Krokben skrev:
Otroligt! FTX ventilation eller självdrag? Varmvatten får du från en elberedare? Vad var det som gjorde att du valde pellets framför luft/luft?
FTX. Elberedare vatten. Jobbar hemma. Ensamhushåll (men när barn/barnbarn helgbor här tillför dessa också värme). Huset är byggt med hänsyn taget till långsiktigt låg driftkostnad även det inte är billigare att bygga smått. 7-8000 kwh hushållsel år. Jag snålar inte.

Pellets ger behagligare värme än LLVP och det är mysigt att se elden. Tyvärr är jag elberoende.

Krokben
yonna yonna skrev:
FTX. Elberedare vatten. Jobbar hemifrån. Ensamhushåll (men när barn/barnbarn helgbor här tillför dessa också värme). Huset är byggt med hänsyn taget till långsiktigt låg driftkostnad även det inte är billigare att bygga smått. 7-8000 kwh hushållsel år. Jag snålar inte.
Det är inte ett så kallat passivhus med andra ord, bara ett väldigt tätt hus med bra värmeåtervinning? :DVarför pelletskamin om inte luft/luft?

(Detta börjar likna en privat konversation, inte meningen :crysmile:)

Krokben Krokben skrev:
Det är inte ett så kallat passivhus med andra ord, bara ett väldigt tätt hus med bra värmeåtervinning? :DVarför pelletskamin om inte luft/luft?
Nej, bara ett litet modernt hus med ISOblock. Diskuterades en del driftkostnad då huset ritades men det är inte ett passivhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.