Byggahus.se
A
Vi klantade oss när vi skulle flytta en möbel och golvet fick sig en repa, se bilder. Det rör sig om ett golv i vitpigmenterad mattlackad ekparkett, ska vara omslipningsbart. Repan i sig känns som kanske max 1 mm djup och det som syns verkar vara den vitpigmenterade lacken som dragits upp.

Någon som har någon bra idé hur detta löses så att repan blir mera dold?

Repa på vitpigmenterad ekparkettgolv, skadan syns tydligt på två plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en repa på vitpigmenterad mattlackad ekparkettgolv, repans djup på ca 1 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
Kan funka med denne metoden:

Droppa lite vatten i repan, lägg över en blöt handduk och stryk långsamt med strykjärnet på hög värme tills repan är väck.

Funkar inte alltid 100% men värt ett försök.

E
Skogshammaren skrev:
Vi klantade oss när vi skulle flytta en möbel och golvet fick sig en repa, se bilder. Det rör sig om ett golv i vitpigmenterad mattlackad ekparkett, ska vara omslipningsbart. Repan i sig känns som kanske max 1 mm djup och det som syns verkar vara den vitpigmenterade lacken som dragits upp.

Någon som har någon bra idé hur detta löses så att repan blir mera dold?

[bild]
[bild]
Det bara torkar du med en trasa och så går du vidare med livet.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
A
R RalleB skrev:
Kan funka med denne metoden:

Droppa lite vatten i repan, lägg över en blöt handduk och stryk långsamt med strykjärnet på hög värme tills repan är väck.

Funkar inte alltid 100% men värt ett försök.
Ja för att kompensera för djupet bör det funka, men det lär väl inte ta bort den vita slitna lacken?

E El-Löken66 skrev:
Det bara torkar du med en trasa och så går du vidare med livet.
En blöt trasa?

E
Skogshammaren skrev:
Ja för att kompensera för djupet bör det funka, men det lär väl inte ta bort den vita slitna lacken?

En blöt trasa?
Ja, nu vet jag inte om du någonsin har barn eller djur över, men det är inte mycket att hetsa upp sig över i min värld. Som du skrev kommer du ju ändå slipa om det snart, kanske om en tio-femton år eller så.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
Ja, nu vet jag inte om du någonsin har barn eller djur över, men det är inte mycket att hetsa upp sig över i min värld. Som du skrev kommer du ju ändå slipa om det snart, kanske om en tio-femton år eller så.
Intresseklubben antecknar vad som pågår i din värld. Vi har i vart fall inte barn eller djur som förstör vårt hem över, så har svårt att se hur det skulle vara relevant. Jag har inte skrivit att vi ska slipa om golvet, vare sig snart eller om 10 - 15 år, så vet inte vart du får det ifrån heller.

sunnis
Ser ut att gått genom lacken, tror det blir bäst om man lagar med reperationsvax, kährs har ett kit. Risken är dock att det ser mer iögonfallande ut än det där (lilla). Men det följer ådringen och ganska mycket liv i golvet så det kan ju gå att lägga i en mörk färg så det ser ut att höra till en kvist. Du får plocka fram konstnären i dig.

A
sunnis sunnis skrev:
Ser ut att gått genom lacken, tror det blir bäst om man lagar med reperationsvax, kährs har ett kit. Risken är dock att det ser mer iögonfallande ut än det där (lilla). Men det följer ådringen och ganska mycket liv i golvet så det kan ju gå att lägga i en mörk färg så det ser ut att höra till en kvist. Du får plocka fram konstnären i dig.
Ja det har delvis gått igenom lacken och delvis skavt på lacken. Trist verkar inte finnas någon bra lösning? Borde man inte kunna slipa bort den lacken som skavt sig och sen lägga lack eller genomskinigt vax över?

E
Skogshammaren skrev:
Ja det har delvis gått igenom lacken och delvis skavt på lacken. Trist verkar inte finnas någon bra lösning? Borde man inte kunna slipa bort den lacken som skavt sig och sen lägga lack eller genomskinigt vax över?
Tror det blir bättre som skrivet med vax än lack på lacket, slipa tror jag inte mycket på, annat än just runt skadan, lack är väldigt hårt.

Tvivlar på att du har pigment i ditt lack, detta borde vara betsat direkt på golvet, det som syns är att lacket släppt.

OBS, är inte golvskipare så avvakta gärna fler svar eller gå till golvpoolen för svar.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
Tror det blir bättre som skrivet med vax än lack på lacket, slipa tror jag inte mycket på, annat än just runt skadan, lack är väldigt hårt.

Tvivlar på att du har pigment i ditt lack, detta borde vara betsat direkt på golvet, det som syns är att lacket släppt.

OBS, är inte golvskipare så avvakta gärna fler svar eller gå till golvpoolen för svar.
I bopärmen står att det är vitpigmenterat mattlack. Fast med vax så försvinner väl knte det vita strecket, som jag tror är skavt lack.

A
Ingen som har någon mer susning? Dvs bör det inte vara bäst att slipa bort den skadade lacken (det vita skavet) och sedan "punktlacka" området som skadats?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.