2 162 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Kostnad för passivhus/lågenergihus
Hej!
Vi har som ambition att dra igång med vårt husbygge till nästa sommar/höst. Tanken är att vi eventuellt ska bygga med passivhus-standard. Tomten är köpt och frågan om markarbete+platta är redan utredd. Vi sitter just nu och jämför flera alternativ på leverantörer för byggnadsstommen.
Har någon erfarenhet av hur byggkostnaden förändras med en byggnadsstomme för passivhus/lågenergihus? Vore guld om någon kunde skicka sin byggkalkyl. Funderar även på hur övriga kostnader förändras. Ställer det högre krav på platta, dragningar osv?
Vore supersnällt med lite stöd i frågan.
/Erik
Vi har som ambition att dra igång med vårt husbygge till nästa sommar/höst. Tanken är att vi eventuellt ska bygga med passivhus-standard. Tomten är köpt och frågan om markarbete+platta är redan utredd. Vi sitter just nu och jämför flera alternativ på leverantörer för byggnadsstommen.
Har någon erfarenhet av hur byggkostnaden förändras med en byggnadsstomme för passivhus/lågenergihus? Vore guld om någon kunde skicka sin byggkalkyl. Funderar även på hur övriga kostnader förändras. Ställer det högre krav på platta, dragningar osv?
Vore supersnällt med lite stöd i frågan.
/Erik
Tja!
Till att börja med, var i landet ska du bygga?
Nu vet jag inte var gränsen för passivhus går i termer av kWh/m2, men det är skillnad på om du bygger i Kiruna eller i Malmö
Men oavsett så.
Det du "behöver" för passivhus, som kan påverka annat, är främst tjocka ytterväggar.
Jag har sett att en del bygger två väggar och blåser in lösull emellan, för att minimera köldbryggor. Det låter klokt i teorin, har dock ingen praktiskt erfarenhet av det.
Gällande fönster så är ju lågt U-värde en förutsättning. Dock med risk för kondens då fönstren släpper igenom för lite värme.
Inför vårat bygge räknade jag på att uppgradera från "standardfönster) 1.1 i U-värde till 0.9. Rent ekonomiskt är det lång återbetalningstid, typ 15-20 år för oss (beror på uppvärmningskälla och energipris).
Mycket isolering i tak ska ni givetvis ha. Vanligt idag är väl 400-500 mm lösull, sett några passivhus som kör 600 mm.
Till att börja med, var i landet ska du bygga?
Nu vet jag inte var gränsen för passivhus går i termer av kWh/m2, men det är skillnad på om du bygger i Kiruna eller i Malmö
Men oavsett så.
Det du "behöver" för passivhus, som kan påverka annat, är främst tjocka ytterväggar.
Jag har sett att en del bygger två väggar och blåser in lösull emellan, för att minimera köldbryggor. Det låter klokt i teorin, har dock ingen praktiskt erfarenhet av det.
Gällande fönster så är ju lågt U-värde en förutsättning. Dock med risk för kondens då fönstren släpper igenom för lite värme.
Inför vårat bygge räknade jag på att uppgradera från "standardfönster) 1.1 i U-värde till 0.9. Rent ekonomiskt är det lång återbetalningstid, typ 15-20 år för oss (beror på uppvärmningskälla och energipris).
Mycket isolering i tak ska ni givetvis ha. Vanligt idag är väl 400-500 mm lösull, sett några passivhus som kör 600 mm.
Jag kan inte specificera något om kostnaden men jag har ändå en del erfarenhet av passivhusbyggen.
Jag skulle vilja påstå att lufttätheten är viktigare än isoleringstjockleken eller U-värdet på byggnadens olika delar. Luftläkage som drar med sig värme (och fukt) är ingen höjdare när man vill nå passivhusstandard. I och med detta så bör man ha en installationszon i ytterväggarna. Punktera det lufttäta skalet på så få ställen som möjligt. Det finns speciella manshetter för detta (för elslangar t.ex). Tejpa alla skarvar på det lufttäta skalet med omsorg. Det svåraste med detta är väll egentligen att få entreprenören att fatta detta.
Om du tar en sektionsritning av huset så ska du kunna rita det lufttäta lagret av huset utan avbrott någonstans.
Fönster och dörrar bör ha trippla tätningslister.
Ventilationen bör vara ett FTX-system som återanvänder den goda värmen.
Ta bort eller minska köldbryggor
Jag skulle vilja påstå att lufttätheten är viktigare än isoleringstjockleken eller U-värdet på byggnadens olika delar. Luftläkage som drar med sig värme (och fukt) är ingen höjdare när man vill nå passivhusstandard. I och med detta så bör man ha en installationszon i ytterväggarna. Punktera det lufttäta skalet på så få ställen som möjligt. Det finns speciella manshetter för detta (för elslangar t.ex). Tejpa alla skarvar på det lufttäta skalet med omsorg. Det svåraste med detta är väll egentligen att få entreprenören att fatta detta.
Om du tar en sektionsritning av huset så ska du kunna rita det lufttäta lagret av huset utan avbrott någonstans.
Fönster och dörrar bör ha trippla tätningslister.
Ventilationen bör vara ett FTX-system som återanvänder den goda värmen.
Ta bort eller minska köldbryggor
Liknande trådar
-
Kostnad ESDEC förstärkningsskruv
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Faktura 15 ggr högre än kostnadsförslaget...
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Slippa kostnader för tillval, tips?
Hustillverkare -
Kostnad för energi per år för mekanisk frånluft?
Ventilation -
Kostnadsökning för att bygga lågenergi- respektive passivhus?
Studenter