Byggahus.se
L larka742 skrev:
Tror jag läste nånstans att de pratade om värderingen tillsammans. Hennes facebook tar upp det så.

"inte relevant" - En gubbe drar av 300 000 för att städa ur några förråd.....? Om det var hans förslag pekar det ju på att han inte förstår vad saker kostar, eller vad värderingen innebär. Bilar hämtas gratis. Sanering? Hennes ord för att skrämma gubben eller? Vad skulle saneras?
Värderingen tar ju hänsyns till att avlopp saknas, att det behövs ordnas med hantverkare osv. Det ska ju inte dras av... OM avlopp varit ok, allt på utsidan ok osv - då hade värderingen ju legat högre!

Men i sak, ja - en normal budgivning hade kunnat ge samma pris, men också lika gärna mer.
Så det finns ingen anledning att inte hålla sig till 4.2.
Det finns ju all anledning för köparen. 300 000 stycken. Priset är något man kommer överens om. Vi vet inte vilka förbehåll värderingen hade eller vad EB valt att ta hand om.

Jag hade nyligen nära vänner som köpte en fastighet från ett dödsbo (3 syskon). De lämnade två bud. Det ena var 150' lägre och då kunde de lämna stället som de var och mina vänner skötte all bortforsling och städning. De tog det lägre budet.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
F falkn skrev:
Kort svar, men ja, det gör i alla fall jag. Vill de inte rådfråga sina barn innan de tar beslut om sådant så får man väl skylla sig själv.

Gällande prissättningen skrev väl Ebba att hon fått det värderat till 4,2. Det är ingenting som säger att säljaren fått ta del av denna summan. Jag ser inte heller det som relevant. De har kommit överens om ett pris och detta ligger i närheten (inom 10%) av en värdering som är gjord. En ev. budgivning vid försäljning hade kunnat ge större avvikelse och på ett objekt som detta åt båda hållen.
Tror du missar poängen helt, det handlar inte om att rådfråga - är man på den nivån blir man inte riktigt lurad.

Det handlar om folk som tror de har fått värsta dealen. Mina föräldrar tog telefonabb, fick hem förr-förra årets telefoner i värsta super-dealen....
Betalade 10ggr mer än ett vanligt telefonabb och de var jäkligt lurade. Men var väldigt nöjda först....

VI som yngre måste ju se efter de äldre som inte hänger med i tekniken, prisutvecklingen eller andra aspekter av samhället som förändras.
Konstig stil, att de får skylla sig själv.... så om din mamma är väldigt upprörd över att de får betala 20 000/år för telefoni så kommer du säga "skyll dig själv". Tror faktiskt inte det...

• Gilla
Horrocks och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Så många troll i denna tråden som egentligen skiter i gubben och endast skriver här för att försök underminera en politikers förtroende.

Standardtaktik när det gäller en visst parti och deras anhängare på de flesta forum.
Börjar bli jävligt tröttsamt....
Jag hade skrivit exakt samma sak om Löfven, och var negativ mot den tidigare sosse-ledare som var taskig mot sin granne.
Det handlar inte om politik.

Gubben kanske drar en vals helt och hållet. Absolut det är möjligt.

Men faktum kvarstår ändå - Ebba gjorde något som för mig aldrig skulle kunna bli aktuellt. Aldrig.
Sitta en-en med en 81-åring och göra en deal. Nej tack. Det är så enkelt att ha en mäklare med i matchen som är oberoende och ser till att allt blir rätt.

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Tror du missar poängen helt, det handlar inte om att rådfråga - är man på den nivån blir man inte riktigt lurad.

Det handlar om folk som tror de har fått värsta dealen. Mina föräldrar tog telefonabb, fick hem förr-förra årets telefoner i värsta super-dealen....
Betalade 10ggr mer än ett vanligt telefonabb och de var jäkligt lurade. Men var väldigt nöjda först....

VI som yngre måste ju se efter de äldre som inte hänger med i tekniken, prisutvecklingen eller andra aspekter av samhället som förändras.
Konstig stil, att de får skylla sig själv.... så om din mamma är väldigt upprörd över att de får betala 20 000/år för telefoni så kommer du säga "skyll dig själv". Tror faktiskt inte det...
Nu skulle det nog aldrig hända just min mamma då hon frågar mig om allt :rolleyes:. Men, jo. 20' per år för en telefon har jag också svårt att se skulle inträffa. Att de blir lurade på någon hundralapp i månaden, absolut. Säg att de förlorar 10' på det, ingen stor sak. Ofta kommer det upp trådar här om unga som köpt hus där man missat flera viktiga aspekter för att man inte rådfrågat folk. De får ofta höra att de får skylla sig själva av de äldre och erfarna och detta kan handla om betydligt större belopp. Konstigt att det bara verkar gå på ett håll. Gammal är äldst..

De flesta 80-åringar jag känner är helt klara i skallen. Min första tanke vid affärer emd en 80-åring skulle inte vara att de inte är kapabla att göra affärerna själva. Det är snarare så att de 80-åringar jag känner skulle bli mycket förnärmade av att man ens skulle tänka sådana tankar!

Därmed inte sagt att Ebba var en särskilt taktisk politiker i denna situationen. Jag har aldrig riktigt sett henne som den eftertänksamma typen, redan när hon var med i "kommunpampar" så framstod hon som en som inte tänkte efter före.

• Gilla
Horrocks och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De flesta 80-åringar jag känner är helt klara i skallen. Min första tanke vid affärer emd en 80-åring skulle inte vara att de inte är kapabla att göra affärerna själva. Det är snarare så att de 80-åringar jag känner skulle bli mycket förnärmade av att man ens skulle tänka sådana tankar!

Därmed inte sagt att Ebba var en särskilt taktisk politiker i denna situationen. Jag har aldrig riktigt sett henne som den eftertänksamma typen, redan när hon var med i "kommunpampar" så framstod hon som en som inte tänkte efter före.
Så.... "De flesta 80-åringar jag känner är helt klara i skallen."

De som INTE är helt klara i skallen är inte direkt ute och träffar folk, de kanske bor på en kursgård för att de klarar inte av att sköta sig själva alla dagar.

L larka742 skrev:
Så.... "De flesta 80-åringar jag känner är helt klara i skallen."

De som INTE är helt klara i skallen är inte direkt ute och träffar folk, de kanske bor på en kursgård för att de klarar inte av att sköta sig själva alla dagar.
Poängen är den att det inte är så uppenbart att en 80-åring inte skulle vara klar i skallen. Särskilt inte om de framstår som klara. Jag har en granne som gladeligen skulle avstå 300kkr i pris om han skulle sälja sitt hus, bara han skulle slippa ta hand om gårdens skräp. Han har inga bröstarvingar som han vill skall ha pengarna, utan det är bara släktingar längre bort som han inte har någon relation med.

Hur skall man kunna veta hur en person tänker?

Men som sagt var, det var kanske inte så smart att göra denna affär som politiker. Jag hade dock definitivt gjort den.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
J
Jag kan tänka mig att rösta på Ebba just bara för att det gnälls på henne så mycket för detta. Sån är jag. Ebba tackar för rösten! Ser mer problem med släktingarnas dollartecken för ögonen än att Ebba måste ta för givet att en 80-åring måste ha en god man för att göra affärer. Fy fan.

• Gilla
Hjalmarson och 3 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Nu skulle det nog aldrig hända just min mamma då hon frågar mig om allt :rolleyes:. Men, jo. 20' per år för en telefon har jag också svårt att se skulle inträffa. Att de blir lurade på någon hundralapp i månaden, absolut. Säg att de förlorar 10' på det, ingen stor sak. Ofta kommer det upp trådar här om unga som köpt hus där man missat flera viktiga aspekter för att man inte rådfrågat folk. De får ofta höra att de får skylla sig själva av de äldre och erfarna och detta kan handla om betydligt större belopp. Konstigt att det bara verkar gå på ett håll. Gammal är äldst..
Skillnad om du tar en helt vanligt 30-åring.
Hur många sådana har mentala problem att förstå tid/pengar/sammanhang?

Sedan tar du en 80-åring, där finns det en reell risk att du pratar med en som har demens...
Tar du sedan in att personen låtit ett hus förfalla, att han bor på en kursgård... så ökar förmodligen risken att den du pratar med har demens.

Visst är man sådan att man inte bryr sig, då finns det nog ett stort antal potentiella fynd att göra där ute....

L larka742 skrev:
Skillnad om du tar en helt vanligt 30-åring.
Hur många sådana har mentala problem att förstå tid/pengar/sammanhang?

Sedan tar du en 80-åring, där finns det en reell risk att du pratar med en som har demens...
Tar du sedan in att personen låtit ett hus förfalla, att han bor på en kursgård... så ökar förmodligen risken att den du pratar med har demens.

Visst är man sådan att man inte bryr sig, då finns det nog ett stort antal potentiella fynd att göra där ute....
En helt vanlig 30-åring har inte mycket koll nuförtiden...

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen är den att det inte är så uppenbart att en 80-åring inte skulle vara klar i skallen. Särskilt inte om de framstår som klara. Jag har en granne som gladeligen skulle avstå 300kkr i pris om han skulle sälja sitt hus, bara han skulle slippa ta hand om gårdens skräp. Han har inga bröstarvingar som han vill skall ha pengarna, utan det är bara släktingar längre bort som han inte har någon relation med.

Hur skall man kunna veta hur en person tänker?

Men som sagt var, det var kanske inte så smart att göra denna affär som politiker. Jag hade dock definitivt gjort den.
Men visst är det så att det finns personer som är äldre, är fullt insatta i beslut och som gör "rätt".
Dock likväl ett stort antal gör inte det.

A
Ebba verkar ju vilja genomföra affären med alla medel,har ansökt om lagfart nu tydligen,ändå skulle hon ju avbryta om E inte ville sälja?

J Jocke Best skrev:
Jag kan tänka mig att rösta på Ebba just bara för att det gnälls på henne så mycket för detta. Sån är jag. Ebba tackar för rösten! Ser mer problem med släktingarnas dollartecken för ögonen än att Ebba måste ta för givet att en 80-åring måste ha en god man för att göra affärer. Fy fan.
gnidna släktingar vill väl annars att gården säljs så att man får in pengar via förtida arv.
Eller frikostiga lån.

Inte vänta 10-15 år på pengar...

EvaMLin
Många åldringar har också en stor tilltro till personer som är ’lite säker på sin sak’. Hur många gånger har inte bedragare kunnat komma in och råna äldre när de sagt att de är från brandmyndighet/hemtjänst/kommun osv.
De är, helt enkelt, uppväxta med att personer går att lita på. Sen är det nog inte svårt att som välkänt ansikte och lite smort munläder kunna övertyga en 80åring som kanske inte är så snabb i tanken längre. Kropp och huvud åldras helt enkelt.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
harry73
EvaMLin EvaMLin skrev:
en 80åring som kanske inte är så snabb i tanken längre. Kropp och huvud åldras helt enkelt.
Esbjörn var ju tillräckligt snabbtänkt att använda EB's politikerskap som hävstång för att kunna avbryta affären utan att behöva betala det skadeståndet hon har rätt till.

• Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.