Byggahus.se
Scouten skrev:
Jag har en PRN 12.

Som sagt, vi upplever inga störande ljud, kanske är andra tystare, men det är inget jag har reagerat på hos andra.

Alright, då har vi samma pump. Emellanåt kommer ett lågt pipande/tjutande ljud, som jag irriterar mig något otroligt på. Det är kanske en defekt då, får kolla upp det. Sen att den låter mer generellt än min andra pump får jag väl skylla mig själv lite för, som inte kollade upp ordentligt.

Redigerat:
Hej alla luftvärmeentusiaster,

Jag står införföljande:

- Nyköpt hus, tidigare ägarna har endast nyttjat som sommarhus så jag har ingen årskonsumtion från tidigare år att jämföra med.

- Huset har delvis "1820-talsisolering", dvs originaldelen är ett bulhus och där är det endast tjärat virke på tjärat virke i väggarna, dock isolerat tak och delvis grund. Ett tillbygge från 50-70-tal har ok isolering. Finns dock en del drag och kallrasområden som vi lär få identifiera och försöka åtgärda allteftersom hösten blir kallare nu.

- Knappast någon öppen planlösning och lågt i tak

- Huset är på Gotland och vid kusten, blåsigt men mycket sällan -15 eller dyl. För de få kalla vinterdagarna har vi kamin vi brassar på med.

- ca 80 m2 i ett och ett halvt plan

- i dagsläget endast direktverkande el och som sagt kamin

- Lågt i tak (knappt 2,20) och vill därför inte ha något klossigt. Golvmodell kan kanske vara ett alternativ?

- Två preferenser: låg ljudnivå och inte för dyrt!

När jag läste detta byggahus-testet verkade Fujitsu 09 LM Slim vara alternativet för mig, osäker på om den fortfarande säljs dock. Har även försökt lsa in mig på Energimyndigheten och andra tester men blir lite överväldigad. Alltså, snälla skriv rekommendationer för mitt case!

• Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Antar att detta är oerhört svårt att svara på, men kollar vad ni tror.

Velat länge om uppvärmning i uterummet. Har golvvärme (el) som funkar bra men tar lång tid att värma hela rummet.
Har möjlighet att få installerat element som går på det vanliga vattenburna systemet.
Men också tänkt på Luft/luft.
Fördelar element
- installationskostnad
- använder samma system som resten av huset = lär hålla länge

Fördelar luft/luft
- mer effektivt?
- billigare i drift?

Vad tror ni?

Behöver du inte kyla och har "billigt" elementvatten med någon form av värmepump så finns det ingen vits med en luftvärmepump där. Den ekonomiska vinsten kan du definitivt glömma.

• Gilla
Joaquin
  • Laddar…
M Malmen1 skrev:
Behöver du inte kyla och har "billigt" elementvatten med någon form av värmepump så finns det ingen vits med en luftvärmepump där. Den ekonomiska vinsten kan du definitivt glömma.
Kyla behövs inte. Anledningen till tvekan är just att vi har fått ett element av svärfar (stort så det täcker hela innerväggen) och svågern är rörmokare...
Men tänker som sagt att det är smidigare med "inbyggt" system även om vår frånluftspanna inte är den mest effektiva i jämförelse med ex. luft/vatten.

Det där gratiselementet låter ju bara bättre och bättre. Om du nu inte råkar ha en annan svåger som installerar värmepumpar också ;)

Jag har ett vanligt oljeelement och det räcker väldigt långt då jag håller 6-8 grader.

M Malmen1 skrev:
Det där gratiselementet låter ju bara bättre och bättre. Om du nu inte råkar ha en annan svåger som installerar värmepumpar också ;)
Hehe.
Nej, tyvärr, det har jag inte :)

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ett vanligt oljeelement och det räcker väldigt långt då jag håller 6-8 grader.
Tanken är att hålla lite jämnare temperatur där ute och inte minst behöva vänta 2 dagar innan golvvärmen värmt upp luften också, när det är lite kyligare. Ibland kan det vara gott att gå ut där på helgen och äta frukost exempelvis, utan att behöva planera det helt och hållet.

Joaquin Joaquin skrev:
Tanken är att hålla lite jämnare temperatur där ute och inte minst behöva vänta 2 dagar innan golvvärmen värmt upp luften också, när det är lite kyligare. Ibland kan det vara gott att gå ut där på helgen och äta frukost exempelvis, utan att behöva planera det helt och hållet.
Jag värmer min inglasning på under två timmar, men det är ju inte jättespontant, det kan jag hålla med om. Det är dock för stort värmeläckage (undermålig nockkonstruktion som jag skall åtgärda när jag orkar) för att motivera ytterligare temperaturhöjning till vardags dock.

Magnus E K
Använd varma ytterkläder eller bomma igen och öppna igen i april.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag värmer min inglasning på under två timmar, men det är ju inte jättespontant, det kan jag hålla med om. Det är dock för stort värmeläckage (undermålig nockkonstruktion som jag skall åtgärda när jag orkar) för att motivera ytterligare temperaturhöjning till vardags dock.
Ändå ok.
Fryser aldrig där inne, mer än precis ute vid om det är riktigt kallt.
Har vår/höst-partier och hade givetvis helst haft fullisolerade, men var lite dumsnål när det var aktuellt.

Malmen2 skrev:
Japp E9dke kan ha kärvande ventil. Fastnar halvvägs och så blir det bara rundgång och den bryter på att kompressorn drar för lite ström. Byt ventilen om du kan göra sådana jobb själv annars inte värt.

Källa på problem med Panasonic lär du nog inte hitta. Sånt tystas ner och det gäller alla märken. Jag har fått byta kort + spole i flera NZ. Nya modellen är åtgärdad men faktum kvarstår att kvalitén dalat rejält på Panasonic. Köp en Mitsu är mitt råd. Heron hade problem med mjukvaran men det är åtgärdat nu. Den äldre FH är idiotsäker.
Har en Panasonic HZ12RKE från 2016. Avfrostningen tar alltid 17-18 minuter, Panasonic säger att den ska ta max 10 minuter, Polarpumpen har bytt kretskort i innedelen samt hela ytterdelen.
avfrostningen tar fortfarande 17 minuter men nu är det inget fel längre enligt Polarpumpen och Panasonic går inte att få tag i. Aldrig mer Polarpumpen eller Panasonic. Kommer läsa denna tråd med intresse då jag nu lessnat och ska byta pump till nästa vinter. Är någon intresserad att köpa en Panasonic billigt? ;)

För drygt 5 år sedan skaffade jag en Mitsubishi FH25 till min 45kvm sommarstuga i södra sverige och den har uppfyllt mina förväntningar.
Jag kollade en massa på nätet om kända problem med olika märken och hamnade till slut på Mitsubishin för 13900:- inkl montering och rot vilket jag tycker var väldigt prisvärt.
Det enda jag stör mig på är att den knäpper så förbannat emellanåt och det är inte så kul på natten när man är lättväckt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R rowada skrev:
För drygt 5 år sedan skaffade jag en Mitsubishi FH25 till min 45kvm sommarstuga i södra sverige och den har uppfyllt mina förväntningar.
Jag kollade en massa på nätet om kända problem med olika märken och hamnade till slut på Mitsubishin för 13900:- inkl montering och rot vilket jag tycker var väldigt prisvärt.
Det enda jag stör mig på är att den knäpper så förbannat emellanåt och det är inte så kul på natten när man är lättväckt.
Gissar på att det är vid avfrostning den knäpper lite eller om den uppnått temperaturen och varvar ner och innerdelen blir svalare.
På vänster sida framifrån sett är det som ett ormbo av plast/komposit som håller i rörböjarna och är det lite för dåligt smörjt där så kan glider dom inte vid temperaturskiftningar och knäpper/tickar.
Tar man av höljet är det enkelt att spruta på kyl och värmebeständigt medel, kan även gå med en lång pip på sprayflaskan att spruta via dom befintliga hål som finns på en del ställen

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Toshiba RAS och några siffror. Till hösten 2022 har den tjänat mig väl i 19 år som enda värmekällan i mitt 55 kvm hus med en helt öppen planlösning i Skåne. Jag tror aldrig att jag stängt av den och ac kör jag alltid på sommaren också. Jag har ingen tanke på att köpa ett annat fabrikat än denna modell när det blir dags. Känns som att denna pumpen verkligen är en vinnare på alla sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.