Byggahus.se
Köpt en tvättmaskin från AEG och medföljande inloppsslang var för kort. Den har även Aqua Stop som jag vill nyttja. Jag har köpt en anslutningsslang (50 cm) för att förlänga från ballofixen och undrar om detta verkar korrekt ditsatt? Se bild med beskrivning.

På vattenledningen sitter då en anslutningsslang som kopplats till en sexkantnippel R15 (båda ändar) som i sin tur är påkopplad på ytterligare en plastnippel som följde med tvättmaskinen.

Fråga: bör jag köpa en R15/R20-nippel istället och ta bort plastnippeln som följde med maskinen? Eller är det OK att låta nippel sitta mot nippel? Gör det något om det är i plast? Jag vet att AquaStop är i plast men vill ändå fråga.

Behöver jag komplettera med något annat, gängtejp eller något?

• Anslutning av tvättmaskinslang med Aqua Stop, R15 nippel, packningar och PEX G15 slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väl rimligt rätt ut (är amatör). Fanns det med en planpackning till plastnippeln? Har sett sådana både med och utan packning.

Du skall inte ha gängtejp i kopplingar med packning

• Gilla
Wedge7
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Ja, det ingick en packning till plastnippeln som jag satte dit.

Tänkte också om best practice är att försöka minimera antalet felkällor, dvs ersätta befintlig sexkantnippel med en R15/R20? Så det inte blir för många "mellankopplingar".

Ser toppen ut! Gängtejp ska man bara använda där det är gänga mot gänga. Har man t.ex. en klämringskoppling eller packning ska man skippa gängtejpen. Nu när allt sitter på plats finns det ingen anledning att byta ut till en R15/R20 (y)

• Gilla
Wedge7
  • Laddar…
Ok, det är taget angående gängtejpen.

Nu satt det redan packning i anslutningsslangen (verkar vara standard) som kopplades på ena änden av R15-nippeln, och i andra änden av R15-nippeln anslöts plastnippeln som också hade packning innanför. Känns som att det inte kan bli tätare än så :)

Låter det vara som det är och skippar idén om R15/R20.

Tack för svaren båda två :)

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.