5 309 läst · 18 svar
5k läst
18 svar
(Ännu en) Platsbyggd Bokylla
Ett tips för att borra hålen för loggarna i hyllsidorna är att använda en mall/jigg för att säkerställa att hålen blir likformig placerad och vinkelräta. Jag använde en träbit (ca 3cm tjock) i lite hårdare träslag (ek) som skruvades ihop med en annan så det blev som en vinkelhake. I delen som stack in över hyllsidan borrades noggrant två hål med borren i exakt rätt vinkel. Sen var det bara att mäta ut avståndet mellan de tänkta positionerna, lägga jiggen på plats o snabbt borra två hål utan att fundera allt för mycket på vilken vinkel borrmaskin hålls i. Ett djupstopp underlättar givetvis också.
Renoverare
· Uppsala
· 1 601 inlägg
Det är inte min idé. På exempelvis Billy är mittenplanet fast för att inte sidorna ska börja kalva.Odlmag skrev:
Kul tråd. Jag har precis börjat planera en egen platsbyggd bokhylla. Jag ska bara riva ut det gamla golvet, demontera och renovera alla lister, måla taket och väggarna och lägga nytt golv först, men sedan blir det bokhylla.
Enklast är att sätta t ex möbelvinklar där du med störst sannolikhet kommer att sätta hyllplanen sen. Då syns ju inte dessa. Även om hyllplanen till slut hamnar lite högre eller lägra skyms de ändå av böcker eller av att de sitter så långt inne i hörnen.Odlmag skrev:
Vill du inte göra det, så skruvlimma längsgående vertikala lister i bakkant på gavlarna och skruva sen fast dem i väggen. Eftersom de då sitter utefter alla sidor tänker man inte på det. Då får du iofs såga ut urtag ur alla hyllplan, och det kan ju bli bökigt.
Inte om man vänder de färdiglaminerade kanterna utåt. Jag har haft melaminbelagda skivor till hyllor i köket i flera år — precis bredvid kyl/frys — och de har inte flagat det minsta. Så länge du inte spelar kontaktsporter i rummet, så...Odlmag skrev:
Kan bli riktigt snyggt! Limma listerna med vanligt trälim och massor med skruvtvingar.Odlmag skrev:
Kul! Skapa gärna en tråd du med, kul att följa alla projektHenningelvis skrev:
Du blir säkert klar före mig, hade planering med sambon i helgen om vad som ska fixas först vid inflytten, bokhyllan kom tyvärr inte högst upp hennes/vår lista...
Har i alla fall landat i följande uppbyggnad.
- IKEA Metod stomme i botten (37cm djup) med 27mm Limfog som bänkskiva - skarvad med lamell. Sedan kan man lätt specialbeställa snygga dörrar till stommarna av t.ex. Järfällakök om man inte vill ha IKEA standard
- Sedan bokhyllemoduler upp till tak med 12 eller 16mm MDF eller Limfog 18mm till vertikalerna och Limfog 18mm som hyllplan.
Så totala bredden mellan hyllplan blir 24-36mm medan hyllplanen blir 18mm.
När man sätter en kantlist framför vertikalerna - tycker ni man ska lämna lite utrymme utanför för att dölja skarven mot hyllplanen eller planhyvla ner den?
Har funderat en del på vikten som nämndes ovan, och vad METOD stommarna klarar av. Vikten blir högt räknat:
MDF yta 1m2 per sida (x2 för en modul) x 7 moduler (De är väl snarare 0,7m2)
MDF densitet 800kg / m3 = 12,8kg per skiva = 25kg per modul
175kg totalt för mdf
Om man räknar att hyllplanen väger lika mycket (vilket de inte borde göra?) är vi upp på 350kg.
Sedan böcker, prydnader etc kanske 50-100kg så är vi på 400-450kg.
Känns som det borde funka med vikten fördelar över ca 5m bänkskiva och stommarna under väl?
(Om jag tänker/räknat rätt)
Sen är ju frågan om golvet är dimensionerat för det Men känns som man byggde stabilt på 50-talet
Björkplywood hade varit najs istället för MDF, men verkar vara svårt/dyrt att få tag på. Kanske kan man om man väljer snygga K-plywood skivor göra vertikalerna i det istället...
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.