5 111 läst · 29 svar
5k läst
29 svar
Stycka av och renovera inom strandskydd?
Då blir det alltså till att pynta upp runt huset.
Utedasset ligger ca 50 m från själva huset. Är detta något man kan dra nytta av?
Om man vill lägga pengar på att bygga och renovera vill man ju verkligen att man äger marken.
Kan det vara ett skäl att vi ska genomföra ett arvskifte och att detta i så fall blir en delbetalning till mig som gör att mitt syskon har råd att ta över gården? I annat fall har ingen råd att lösa ut den andre och vi måste sälja.
Eller ska man inte ens nämna sådant? Bryr sig kommun och länsstyrelse inte om sådant?
Utedasset ligger ca 50 m från själva huset. Är detta något man kan dra nytta av?
Om man vill lägga pengar på att bygga och renovera vill man ju verkligen att man äger marken.
Kan det vara ett skäl att vi ska genomföra ett arvskifte och att detta i så fall blir en delbetalning till mig som gör att mitt syskon har råd att ta över gården? I annat fall har ingen råd att lösa ut den andre och vi måste sälja.
Eller ska man inte ens nämna sådant? Bryr sig kommun och länsstyrelse inte om sådant?
Ekonomi, nostalgi och privatjuridik är helt oväsentliga i sammanhanget. Kortfattat tar strandskyddslagstiftningen ingen hänsyn till vem som är fastighetsägare. Det finns inga andra särskilda skäl än de som länkades till här ovan.B Byggsnyggen skrev:Då blir det alltså till att pynta upp runt huset.
Vad gäller detaljeringsgrad så är det viktigt att du inte bara ska visa på att området du vill stycka av är ianspråktaget. Det ska vara ianspråktaget på ett sådant sätt att åtgärden saknar betydelse för strandskyddets syften. Kortfattat blir det problem om allmänhetens tillgänglighet till området försämras eller om livsvillkoren för djur och växter försämras. Att tänka på att det också är oväsentligt om området faktiskt används av människor, djur eller växter eller om det är fysiskt otillgängligt.
Vill du få igenom en avstyckning ska du inte ta upp att du i framtiden vill stycka fler tomter. Då kan plankrav bli en fråga.
Allmänt tips: www.strandskyddsdomar.se
Tack för bra tips.
Det finns inga tankar på att stycka av fler tomter.
Jag vill bara känna att tomten+hus är mitt och inte står på någon annans mark.
Om man ska lägga tid och pengar och även tänka på kommande generationer så är detta viktigt.
Jag har inga planer på att bygga något stort men dagens 26kvm och lågt till tak känns för litet. Man vill ha ett riktigt fritidshus där man kan vara både på vintern och sommaren.
Fortsätt gärna att hjälpa mig alla ni snälla därute.
Om man ska lägga tid och pengar och även tänka på kommande generationer så är detta viktigt.
Jag har inga planer på att bygga något stort men dagens 26kvm och lågt till tak känns för litet. Man vill ha ett riktigt fritidshus där man kan vara både på vintern och sommaren.
Ah, jag missade att ett annat inlägg här ovan som skrev om första steget för att stycka av fler tomter inte var skrivet av digB Byggsnyggen skrev:Tack för bra tips.
Idag har jag försökt prata med Lantmäteriet men det gav inte så mycket.
De ger inga tips eller annan vägledning och de tar betalt från första sekund.
Det är bara att fylla i dokument om vad jag vill för att sedan börja betala samt vänta i över ett halvår, om jag fattade rätt.
Ska man stycka av en tomt eller är det bättre att stycka av en något större del av fastigheten? (Hörde någon sa att det kan vara lättare att få igenom då.)
Nej, de gav ingen som helst hjälp, tips eller svar.
Hur ska man göra? Var kan man få hjälp?
Det är bara att fylla i dokument om vad jag vill för att sedan börja betala samt vänta i över ett halvår, om jag fattade rätt.
Ska man stycka av en tomt eller är det bättre att stycka av en något större del av fastigheten? (Hörde någon sa att det kan vara lättare att få igenom då.)
Jag tycker du ska kontakta kommunen och diskutera kring möjligheten att få strandskyddsdispens och hur de ställer sig till en avstyckning (kostar inget förrän du lämnar in en dispensansökan). Om kommunen är negativ har du ändå rätt att få saken prövad. Då ska du lämna in en ansökan med bra motiveringar till varför du ska få dispens. Blir det avslag kan du överklaga det beslutet.B Byggsnyggen skrev:Idag har jag försökt prata med Lantmäteriet men det gav inte så mycket.
Lantmäteriets hantering är jag inte så insatt i mer än att de brukar be kommunen om yttrande när det gäller styckning i strandnära läge och ta med det i sitt underlag vid eventuell styckning.
Teoretiskt skulle det kunna bli så att du kan få strandskyddsdispens, men inte få göra en avstyckning, eller tvärtom. Då är kostnaden för strandskydd lägre än för en förrättning.
Jag har nu pratat med kommunen. De var faktiskt riktigt hjälpsamma och kom med tips på hur jag ska agera, vilka möjligheter som finns o.s.v. Då det i slutändan är ett politiskt beslut kunde de ju inte lova något men det var ändå bra att prata med dem.
Jag har även lyckats få kontakt med en person på Lantmäteriet som förklarade själva processen och kunde svara påminna frågor. Även detta samtal var positivt.
Utan att säga det rakt ut så förstod jag på båda att det kan vara Länsstyrelsen som är problemet. Jag har ju själv hört en del anmärkningsvärda historier om dem men har svårt att bedöma sanningen.
Jag ska nu försöka få ihop en ansökan till Lantmäteriet för att försöka få till någon typ av avstyckning.
Vi får se hur det går...
Jag har även lyckats få kontakt med en person på Lantmäteriet som förklarade själva processen och kunde svara påminna frågor. Även detta samtal var positivt.
Utan att säga det rakt ut så förstod jag på båda att det kan vara Länsstyrelsen som är problemet. Jag har ju själv hört en del anmärkningsvärda historier om dem men har svårt att bedöma sanningen.
Jag ska nu försöka få ihop en ansökan till Lantmäteriet för att försöka få till någon typ av avstyckning.
Vi får se hur det går...
Fick du någon rekommendation i vilken ordning det är bäst att göra dessa saker? Söka strandskyddsdispens eller försöka få genom en avstyckning?B Byggsnyggen skrev:Jag har nu pratat med kommunen. De var faktiskt riktigt hjälpsamma och kom med tips på hur jag ska agera, vilka möjligheter som finns o.s.v. Då det i slutändan är ett politiskt beslut kunde de ju inte lova något men det var ändå bra att prata med dem.
Vi får se hur det går...
Det verkar som om jag ska börja med Lantmäteriet och någon typ av avstyckning.
Finns ju redan hus där idag. Att renovera detta och bygga ut lite kan man tydligen inte hindra mig oavsett om det är avstyckat eller inte.
Finns ju redan hus där idag. Att renovera detta och bygga ut lite kan man tydligen inte hindra mig oavsett om det är avstyckat eller inte.
Idag har jag fyllt i en ansökan. Nu får vi se vad som händer. Handläggningstid på minst 3 mån, uppemot 7-8 mån. Är väl inte så värst förhoppningsfull utan beredd på en jobbig resa.
Ska försöka uppdatera här allteftersom.
Ska försöka uppdatera här allteftersom.
Får lantmäteriet in din ansökan om avstyckning idag gör de bedömningen om det kan bli en varaktigt lämpad fastighet samt om en avstyckning skulle strida mot syftet med strandskyddsreglerna. Det bör gå att argumentera för att det kan bli en lämpad fastighet även om den saknar VA. Den ligger sock inom strandskydd.B Byggsnyggen skrev:Idag har jag försökt prata med Lantmäteriet men det gav inte så mycket.
Nu kn du antingen visa på att byggnaden har stått där sedan innan 1975 när reglerna om strandskydd kom, då kan lantmäteriet stycka av det som varit hävdat som tomtplats sedan dess eftersom det undantas från strandskyddet. Vill du stycka av en större yta än så bör du istället först kontakta kommunen för att få strandskyddsdispens och förhandsbesked för att bygga nytt, då går lantmäteriet efter det och kan göra en större avstyckning.
Hur du argumenterar spelar mindre roll, bedömningarna görs baserade på lagen. Om kommunen beviljar strandskyddsdispens kan Länsstyrelsen sedan överpröva den kan tilläggas.
Nu har Lantmäteriet hört av sig.
Även om inte förrättningen påbörjats från deras sida så har de i alla fall börjat titta på ärendet.
Han som ringde trodde det blir svårt att få stycka av mer än bara tomten runt dagens hus.
Å andra sidan konstaterade han att huset finns med på kartor äldre än när lag om strandskydd beslutades. Han trodde därför att det ska vara OK att stycka av. Om nu inte Länsstyrelsen bestämmer sig för att krångla till det och utöva makt...
Är det läge att kontakta kommunen och börja diskutera vilka möjligheter som finns? (Allt från el, vatten o avlopp till möjlig storlek på huset.) Gissar att även här kan Länsstyrelsen vara med och tycka, eller?
Är min oro för Länsstyrelsen överdriven eller ska man vara orolig? Har ju hört en del skräckhistorier om hur de jobbar.
Även om inte förrättningen påbörjats från deras sida så har de i alla fall börjat titta på ärendet.
Han som ringde trodde det blir svårt att få stycka av mer än bara tomten runt dagens hus.
Å andra sidan konstaterade han att huset finns med på kartor äldre än när lag om strandskydd beslutades. Han trodde därför att det ska vara OK att stycka av. Om nu inte Länsstyrelsen bestämmer sig för att krångla till det och utöva makt...
Är det läge att kontakta kommunen och börja diskutera vilka möjligheter som finns? (Allt från el, vatten o avlopp till möjlig storlek på huset.) Gissar att även här kan Länsstyrelsen vara med och tycka, eller?
Är min oro för Länsstyrelsen överdriven eller ska man vara orolig? Har ju hört en del skräckhistorier om hur de jobbar.
Redigerat:
En tanke, plan E kanske, om alternativet blir att du får stycka av tomten närmast lilla huset men inte hela den markyta som det är tänkt mellan dig och syskonet för att din fastighet ska kännas ordentlig, användbar och långsiktig.. Hade ni kunnat skriva ett välformulerat arrende med avgift av den mark som inte får styckas av men som du önskar disponera, även då välformulerat in i framtiden då ev kusiner ärver och ska samsas?B Byggsnyggen skrev:Nu har Lantmäteriet hört av sig.
Tack för tipset.
Har läst på lite och vi kan nog skriva ett nyttjanderättsavtal för övriga marken och ett servitut för väg ut till den avstyckade tomten. Går det inte att lösa på annat sätt är det väl dessa alternativ som blir aktuella.
Har läst på lite och vi kan nog skriva ett nyttjanderättsavtal för övriga marken och ett servitut för väg ut till den avstyckade tomten. Går det inte att lösa på annat sätt är det väl dessa alternativ som blir aktuella.
Det var ett tag sedan jag skrev här så det kanske är dags för en uppdatering.
Som jag tidigare skrivit har jag haft en riktigt bra dialog med kommunens handläggare. Jag har fått tips och rekommendationer på hur jag ska göra och vad som är rimligt för mig att få igenom. Man har varit noga med att de inte kan utlova något men har ändå varit väldigt hjälpsamma.
Detta mynnade i att jag till slut fick till en ansökan om strandskyddsdispens för att uppföra en ersättningsbyggnad på c.a. 60 kvm istället för dagens byggnad på drygt 20 kvm. Min ansökan har sedan hanterats av handläggaren för att sedan tas upp på månadsmöte i berörd nämnd.
Ärendet har nu varit uppe i nämnden och min ansökan gick igenom!
Nu är det 3v tid för att inkomma med överklagningar. Jag ropar alltså inte hej än då ju Länsstyrelsen gillar att jävlas, har jag förstått.
Parallellt med detta har Lantmäteriet hört av sig och är beredda att göra avstyckningen. De föreslog dock själva att vi avvaktar tills dess att allt ang. strandskyddsdispensen är klart. Känns bra även med dem, tycker jag.
Så är alltså läget just nu. Det blir alltså några spännande veckor för att se om Länsstyrelsen tycker att det är onödigt att jag ska få bygga.
Fortsättning följer...
Som jag tidigare skrivit har jag haft en riktigt bra dialog med kommunens handläggare. Jag har fått tips och rekommendationer på hur jag ska göra och vad som är rimligt för mig att få igenom. Man har varit noga med att de inte kan utlova något men har ändå varit väldigt hjälpsamma.
Detta mynnade i att jag till slut fick till en ansökan om strandskyddsdispens för att uppföra en ersättningsbyggnad på c.a. 60 kvm istället för dagens byggnad på drygt 20 kvm. Min ansökan har sedan hanterats av handläggaren för att sedan tas upp på månadsmöte i berörd nämnd.
Ärendet har nu varit uppe i nämnden och min ansökan gick igenom!
Nu är det 3v tid för att inkomma med överklagningar. Jag ropar alltså inte hej än då ju Länsstyrelsen gillar att jävlas, har jag förstått.
Parallellt med detta har Lantmäteriet hört av sig och är beredda att göra avstyckningen. De föreslog dock själva att vi avvaktar tills dess att allt ang. strandskyddsdispensen är klart. Känns bra även med dem, tycker jag.
Så är alltså läget just nu. Det blir alltså några spännande veckor för att se om Länsstyrelsen tycker att det är onödigt att jag ska få bygga.
Fortsättning följer...