Byggahus.se
I dag när man bygger flerbostadshus så måste man uppfylla kommunens P-norm, som varierar lite bla beroende på hur nära det är till kollektivtrafik. Hur många av platserna som faktiskt nyttjas beror på vad det är för hyresgäster etc. Så vänta tills husen är färdiga och se hur efterfrågan ter sig.
Jag arrenderar ut mark för fritidshus, och som privatperson har jag fått OK från Skatteverket att redovisa det på samma vis som uthyrning av bostad. FWIW.

G GargamelSE skrev:
Har för mig att den första påminnelsen inte får ha extra avgifter o.dyl. just för att någon kan tagit lappen, den kan ha blåst bort osv.
Så har man fått pålagda avgifter så är det isåfall minst den andra påminnelsen som man fått.
Detta försöker ett parkeringsbolag i sthlm (vid centralstationen) komma runt genom att ha skyltat upp att det kostar 60 kr om de behöver skicka hem felpakeringslappen. Ska man se det som fakturaavgift och inte påminnelseavgift?

G
A andli skrev:
Detta försöker ett parkeringsbolag i sthlm (vid centralstationen) komma runt genom att ha skyltat upp att det kostar 60 kr om de behöver skicka hem felpakeringslappen. Ska man se det som fakturaavgift och inte påminnelseavgift?
Det är helt rätt att de skall kunna stryka påminnelseuppgiften för den första påminnelsen eftersom denna skall kunna fungera som en ”första bot”, påminnelseavgift skall tillkomma först på nästa påminnelse.
https://lawline.se/answers/paminnelse-vid-borttappad-p-lapp

A andli skrev:
Det är tydligen i strid med god branschsed.
https://www.expressen.se/dinapengar/kritik-mot-avgiften-pa-glomd-p-bot-olagligt/

Men det är klart, det är väl inte så många som orkar bråka om 60 spänn.

G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är tydligen i strid med god branschsed.
[länk]

Men det är klart, det är väl inte så många som orkar bråka om 60 spänn.
Jag bråkade om 400kr på en privat parkering med tillstånd. Fick bort den.

Jag går in till vakten och ber om ett P-tillstånd, hon i kuren skriver ut ett tillfälligt p-tillstånd med utgångsdatum 2 månader tidigare (ungefär). Får så klart en gul fin lapp på rutan. Fick väktarna att ringa aimo eller vad de nu heter och ta bort pboten för att de hade ju skrivit fel utgångsdatum på tillståndet. :D

D duetten skrev:
Vårt villakvarter kommer inom ett par år att få sällskap av ett antal höghus då en lokal byggare köpt in ett stort markområde mitt i ett äldre villakvarter. Planen är där att bygga ett antal hus, däribland ett antal 6-våningshus.

Hur som helst är det inte det min fråga gäller utan nåt helt annat. Byggnormen idag är 0,7-0,8 parkeringar per byggd lägenhet i vårt område och med tanke på att antalet nya lägenheter i vårt absoluta närområde lär hamna på >200 st kan man lätt begripa att det troligtvis kommer att bli brist på parkeringar. Vi har en rätt stor tomt där den delen som ligger närmast höghusen inte används och ligger en bit bort från vårt hus. En tanke som slog oss är att utnyttja det genom att anlägga ett antal parkeringsplatser närmast gatan som vi hyr ut till de som inte fick tag i en boendeparkering.

Första tanken var att helt enkelt plocka bort ett par dm av gräsmattan, fylla på med grus och sätta upp ett antal eluttag. Infarten till parkeringen kommer att ske via vår befintliga infart/uppfart så ingen ny infart behövs från gatan. En skylt med lämplig text placeras vid infarten.

Är det här något man måste ha lov för eller kan vi bara köra på? Hur vi gör med betalningen är en annan sak men då man får hyra ut del av sitt hus skattefritt för 40 000 kr/år torde väl detta falla under samma tillstånd.

Om jag vore du hade jag sålt och flyttat. Speciellt om det planeras hyreshus.

D
Jag hade också väntat på utfallet för att se om det faktiskt finns en efterfrågan. Hur mycket kostar fasta platser i din stad idag? 1000 kr/mån i Västerbotten låter ambitiöst. Vet inte var du bor, men en snabbgoogling i Umeå ger att carport med el går på runt 450 och garageplatser på 650. Risken finns att du står med en tråkig asfalterad trädgård.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.