3 249 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Ikea garanti/servicepartner
Sorry om jag postat i fel forumdel, vet inte riktigt var detta hör hemma.
Vår diskmaskin började låta knas för ett tag sedan. Hade fortfarande garanti kvar på den o ringer därför Ikea. De kontaktar Electrolux service som bokar in hembesök. "Du är medveten om att du får betala reparationen själv om det är ett fel som inte täcks av garantin?". Ja svarar jag, måste ju ha maskinen lagad ändå o vid hembesöket berättar de väl om det visar sig bli dyrt. Har haft många hantverkare hemma o vet ungefär vad det brukar kosta.
Idag va teknikern här, 6 minuter senare är en sak urplockad ur pumpen och jag är 2300:- (!) fattigare. Företaget är malmöbaserade så ingen längre körtid då jag bor i samma stad.
Läste det finstilta, det går tydligen på fastpris vilket känns helt uppåt väggarna. Man lämnar ju inte bilen på verkstad o får fastpris innan de vet vad som är fel på den.
Här är man ju fast i en rävsax, garantiärenden måste gå genom Ikea, kan ju inte ringa random diskmaskinsreperatör o när Ikeas servicepartner varit på hembesök är man rånad lemlästad o förnedrad utan att ha nåt val.
Vad säger forumet om detta förfarandet.? Ja jag får skylla mig själv som inte tog reda på det finstilta. Man får även skylla sig själv om man köper en kopp kaffe utan att fråga vad den kostar och notan visar sig bli 700:-...men det är inte skäligt pris.
Vår diskmaskin började låta knas för ett tag sedan. Hade fortfarande garanti kvar på den o ringer därför Ikea. De kontaktar Electrolux service som bokar in hembesök. "Du är medveten om att du får betala reparationen själv om det är ett fel som inte täcks av garantin?". Ja svarar jag, måste ju ha maskinen lagad ändå o vid hembesöket berättar de väl om det visar sig bli dyrt. Har haft många hantverkare hemma o vet ungefär vad det brukar kosta.
Idag va teknikern här, 6 minuter senare är en sak urplockad ur pumpen och jag är 2300:- (!) fattigare. Företaget är malmöbaserade så ingen längre körtid då jag bor i samma stad.
Läste det finstilta, det går tydligen på fastpris vilket känns helt uppåt väggarna. Man lämnar ju inte bilen på verkstad o får fastpris innan de vet vad som är fel på den.
Här är man ju fast i en rävsax, garantiärenden måste gå genom Ikea, kan ju inte ringa random diskmaskinsreperatör o när Ikeas servicepartner varit på hembesök är man rånad lemlästad o förnedrad utan att ha nåt val.
Vad säger forumet om detta förfarandet.? Ja jag får skylla mig själv som inte tog reda på det finstilta. Man får även skylla sig själv om man köper en kopp kaffe utan att fråga vad den kostar och notan visar sig bli 700:-...men det är inte skäligt pris.
Redigerat:
Var saken som satt där på grund av dig oaktsamhet eller pga av dålig design? Kan ju argumentera att Ikea borde stå för kostnaden.
Men annars prata med Ikea de brukar vara enkla att ha att göra med. Så kanske ni kan komma överens om skäligt pris.
Men annars prata med Ikea de brukar vara enkla att ha att göra med. Så kanske ni kan komma överens om skäligt pris.
En liten plastgrej, typ en sån man drar bort innan man öppnar flytande margarin förpackningen. Den ska väl egentligen inte kunna leta sig in i pumpen, ska se hur det ser ut.Niklasloow skrev:
Jag kan ta att betala besöket för att vi råkat få in plastremsan i maskinen, det är förfarandet o kostnaden jag opponerar mig starkt mot. Hade jag kunnat ringa en fristående reparatör hade det kostat mig max 1000:-
Du kan alltid bestrida fakturan (då kan den inte gå till inkasso) och hävda att priset inte var överenskommet. Då blir det upp till elux att driva in pengarna via tingsrätt (dit de säkert inte kommer ta det). Då det blir ett småmål pga den låga summan och alla täcker sina egna utgifter.
Det är ett alternativ om du kan tänka dig att stå på dig och sitta lugnt i båten.
Det är ett alternativ om du kan tänka dig att stå på dig och sitta lugnt i båten.