29 575 läst · 88 svar
30k läst
88 svar
Globo Stockholm toastol, vilken skit!
Det där känner jag igen från vår dåvarande IFÖ Sign, golvmodell: Sitsen lossnade så lätt att maken ramlade ner på golvet med sitsen i famnen. Det var inte så roligt som det kanske låter. Vi fick byta till en bättre sits. En riktig skör mekanism inuti som gick sönder och fick bytas. Och naturligtvis ett ständigt rinnande som inte ens den duktigaste rörmokare kunde få bort.V Vasastan1 skrev:Jag har några vägghängda Ifö Sign i min lägenhet. Kvaliteten är otroligt dålig - sitsarna spricker och lossnar, mekanismen är 100% skör plast. Jag har dessutom haft flera läckage där packningarna åldrats (efter runt tio år) så att det ständigt rinner i toaletten. När jag renoverade ett annat hus för några år sedan köpte jag istället en polsk billig toalett, ej "snålspolande", som funkar felfritt. Titta på mekanismen när ni köper mugg så att ni inte betalar dyra pengar för "kinakvalitet".
Själva porslinet är nåt att tänka på med köpte en ny stol för några år sen kom fram till att porslinet är inte lika glansigt som på dom äldre så det var svårare för vattnet att spola rent med snål spola tog då kontakt med en lokal rörmokare han sa samma sak det ä är själva porslinet på nya stolar som är stora problemet
Undrar hur mycket vatten, bränsle och energi som går åt för att hantera rören när de väl satt igen?D Daos69 skrev:vilken katastrofal attityd. strunta i lågenergi lösningar, strunta i att stoppa användning av fossilbränsle, kolkraftverk osv. fortsätt som vanligt, skit i kommande generationer för vi kommer ändå dö, struntsamma om de kommer behöva kämpa för att överleva pga klimatändringar. du råkar inte vara anställd av, eller har en massa investeringar i, oljebolag eller liknande?
Snålspola eller inte är ingen ideologisk utan en praktisk fråga. Det kan bli stopp när snålheten bedrar visheten: Då går det verkligen ut över miljön.D Daos69 skrev:vilken katastrofal attityd. strunta i lågenergi lösningar, strunta i att stoppa användning av fossilbränsle, kolkraftverk osv. fortsätt som vanligt, skit i kommande generationer för vi kommer ändå dö, struntsamma om de kommer behöva kämpa för att överleva pga klimatändringar. du råkar inte vara anställd av, eller har en massa investeringar i, oljebolag eller liknande?
Här har vi en nyinstallerad Gustafsberg Nordic i badrummet. Det är långt till 3-kammarbrunnen: genom nästan hela husets längd, plus en bit utanför. Jag har tittat i krypgrunden på avloppsledningen: den lutar bara svagt. Därför har jag låtit justera spolmängden till max - 10 och 6 liter - av dessa skäl - längden och den svaga lutningen plus en annan viktig egenskap: när huset byggdes, var snålspolning inte ens uppfunnen!
Tilläggas kan att den nya toaletten har en rätt liten spolkant och det skvätter lite. Men det kommer inget snusk på golvet. Vi stänger locket och spolar.
I gästtoaletten har vi en Gustafsberg av liknande modell (köpt 2008). Där är spolmängderna minimala: 4 och 2 liter. Det fungerar bra, men då är avståndet till avloppsröret värdigt kort! Dock kan det ibland behövas 2 spolningar för det stora.
När det gäller miljön får man anpassa sig efter verkligheten, så gott det går. Annars går miljön back.
Redigerat:
Det är inte miljövänligt med snålspolande toaletter! Finns massor av artiklar om det.D Daos69 skrev:vilken katastrofal attityd. strunta i lågenergi lösningar, strunta i att stoppa användning av fossilbränsle, kolkraftverk osv. fortsätt som vanligt, skit i kommande generationer för vi kommer ändå dö, struntsamma om de kommer behöva kämpa för att överleva pga klimatändringar. du råkar inte vara anställd av, eller har en massa investeringar i, oljebolag eller liknande?
Avloppsrör till toalett ska det vara svag lutning på (1cm per meter har jag för mig) just för att skiften inte ska fastna. Är lutningen för brant så kommer vattnet åka iväg så snabbt så att allt det fasta inte hinner med. Till dusch och handfat är det däremot inte lika noga med en svag lutningC Cider skrev:
Vi har ju inte direkt vattenbrist i vårt land.. Dessutom med prissättningen min leverantör har så är det i princip "flat rate"..mikethebik skrev:
Din egen attityd är än mer katastrofal, här är en person som fortfarande efter snart 60 år använder en fullt fungerande toastol som betalat sin "miljöskuld" vid tillverkning för längesedan.
Och att dra dina övriga slutsatser om Nalleman64:s inlägg är häpnadsväckande! Sitter du i riksdagen för
Muppartiet?
En snålspolande toa är ett uselt alternativ framförallt i äldre fastigheter med gamla rör. Där skall det vara mycket vatten som verkligen spolar bort skiten.
Lite mer vatten, men färre kostsamma problem.
Tack, det är bra att veta.H hjulia skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Jag brukar använda snålknappen när jag pinkar. Vi har dock inget speciellt porslin, den funktionen sitter i geberit fixturen 

richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 487 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 487 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg