Byggahus.se
Jag har en Nibe Vedex 3000 och allt som oftast får jag ingen underförbränning utan alla vedträn brinner samtidigt.
Vad beror detta på att jag allt som oftast misslyckas. Det spelar ingen roll om det är uppstart eller påfyllning.
Utgången blir allt som oftast densamma.
Dem få gånger jag får till underförbränning känns det som att jag får ut mer ”effekt”. Tacksam för svar..

Fungerar fläkten som den ska , den måste ge drag igen veden så den kyls av samt syresätter eldhärden

Staffans2000
Har du ändrat spjället efter uppstart:D.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har du ändrat spjället efter uppstart:D.
Ändra spjället?

Kan detta ha att göra med att jag har för låg lufttillförsel uppifrån. Att jag skall skruva ut den högra skruven mer?
För om jag öppnar luckan och håller in mickrobrytaren så blir det bra drag i lådan igen, i slutförbränningskammren alltså.
Har jag hittat problemet?

J jonaserik skrev:
Fungerar fläkten som den ska , den måste ge drag igen veden så den kyls av samt syresätter eldhärden
Kan det ha att göra med att keramiken är sprucken?

Har nog ingen betydelse om det inte är en centimeterspricka, stjuvdrag kan lbli.

J jonaserik skrev:
Har nog ingen betydelse om det inte är en centimeterspricka, stjuvdrag kan lbli.
Kan nog inte ens kalla den sprucken.
Den ligger inte emot pannans vägg längre på högersidan.
Sedan är rosterhålet större nu än innan och det har även börjat ”malas sönder”.

Kan du ta ett foto . det säger mer än ord, med lite kommentarer till. Malas sönder ?

J jonaserik skrev:
Kan du ta ett foto . det säger mer än ord, med lite kommentarer till. Malas sönder ?
Jag fixar ett kort imorgon.
Du verkar duktig på detta så jag ställer en fråga.

Jag har en Vedex 3000.
När jag eldar så är laddtermostaten i pannan inställd på 70 grader.
Den öppnar vid 70 för att gå upp till 90-95 grader som pumpas vidare till laddomat och acctankar på 1500 liter. Men den pumpar bara ut 90-95 gradit vatten i 20-30 sek för att sedan gå tillbaka till 70 grader i typ 10 min ca för att sedan börja om igen.
Det känns inte korrekt eller skall det vara så?

Laddtermostaten sitter ju i pannan och startar laddpumpen samt att laddomatens termostat förmodligen kärvar, stäng all runt laddomaten, ta ut termostaten och gör ren den, bir lite skit på axeln så den får hicka.

J jonaserik skrev:
Laddtermostaten sitter ju i pannan och startar laddpumpen samt att laddomatens termostat förmodligen kärvar, stäng all runt laddomaten, ta ut termostaten och gör ren den, bir lite skit på axeln så den får hicka.
Den menar den som är i den inringade delen?
Det är den som skall rengöras?

• Diagram av en termostatventil med inringad termostatpatron som ska rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp det är en svart pinne på höger sida som ska tryck på den gula och öppna för flödet.nerifrån, du kan se flödet på mera bilder där du hittade den här.

Staffans2000
J johoda skrev:
Ändra spjället?
Ja. För du har väl ett spjäll som skall ändra från över till underförbränning efter uppstart?

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja. För du har väl ett spjäll som skall ändra från över till underförbränning efter uppstart?

Staffan
Tjena Staffan.
Nej det finns inget spjäll att ändra på efter uppstart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.