Jag har en Nibe Vedex 3000 och allt som oftast får jag ingen underförbränning utan alla vedträn brinner samtidigt.
Vad beror detta på att jag allt som oftast misslyckas. Det spelar ingen roll om det är uppstart eller påfyllning.
Utgången blir allt som oftast densamma.
Dem få gånger jag får till underförbränning känns det som att jag får ut mer ”effekt”. Tacksam för svar..
Vad beror detta på att jag allt som oftast misslyckas. Det spelar ingen roll om det är uppstart eller påfyllning.
Utgången blir allt som oftast densamma.
Dem få gånger jag får till underförbränning känns det som att jag får ut mer ”effekt”. Tacksam för svar..
Kan detta ha att göra med att jag har för låg lufttillförsel uppifrån. Att jag skall skruva ut den högra skruven mer?
För om jag öppnar luckan och håller in mickrobrytaren så blir det bra drag i lådan igen, i slutförbränningskammren alltså.
Har jag hittat problemet?
För om jag öppnar luckan och håller in mickrobrytaren så blir det bra drag i lådan igen, i slutförbränningskammren alltså.
Har jag hittat problemet?
Jag fixar ett kort imorgon.J jonaserik skrev:
Du verkar duktig på detta så jag ställer en fråga.
Jag har en Vedex 3000.
När jag eldar så är laddtermostaten i pannan inställd på 70 grader.
Den öppnar vid 70 för att gå upp till 90-95 grader som pumpas vidare till laddomat och acctankar på 1500 liter. Men den pumpar bara ut 90-95 gradit vatten i 20-30 sek för att sedan gå tillbaka till 70 grader i typ 10 min ca för att sedan börja om igen.
Det känns inte korrekt eller skall det vara så?
Den menar den som är i den inringade delen?J jonaserik skrev:
Det är den som skall rengöras?
Liknande trådar
-
En kraftig rökpuff ut från luckan vid eldning i vedpanna med keramisk underförbränning??
Ved, Pellets, Flis -
Underförbränningen slutar?
Ved, Pellets, Flis -
Vilka trädslag brinner dåligt vid underförbränning?
Ved, Pellets, Flis -
Material i delningsplåt för underförbränning i gammal kombipanna ?
Ved, Pellets, Flis -
Ställa in panna med underförbränning för bra verkningsgrad?
Ved, Pellets, Flis