Som principskiss är det korrekt.
Sen är det som karkka skriver en PE/PEN-skena där du grenar upp PEN till PE+N i din skiss.
det saknas ju även HB osv.
Men som du ritat är korrekt som princip hur man måste ordna med matningar till elcentraler vid 4-ledarsystem.
Och så ett tilägg till, det krävs 10mm2 kabel för detta. Eller åtminstone måste PEN vara 10mm2.
Så drar man i rör kan man ju teoretiskt tänka sig att ha 3x2,5mm2 till faserna och en 10mm2 till PEN. Jag har aldrig sett något sådant, inte heller någonsin planerat att göra så, ty det är ju alltid bättre att gå på 5-ledare istället, dvs 5x2,5mm2.
Tillfället då man skulle kunna vinna något på det är ifall det finns en gammal klen 4-ledarmatning "efter" som gör att man inte kan övergå till TN-S. Men rent generellt ska man nog istället bygga om det gamla möget till TN-S också.
Typ. Eventuellt behövs en säkring i matande ände av kabeln till boden beroende på kabeldimension och storlek på huvudsäkringarna. PEN-ledaren i kabeln måste vara minst 10 kvadrat om det är en någorlunda ny installation.
I mitt fall var det en befintlig installation/kabel med central i både hus och friggebod där vi la till jfb på båda sidorna. Kunde inte gräva upp kabeln för att få 10mm^2 I det fallet
De e nog inte genomförbart. För då måste jag väl ta jorden efter jordfelsbrytaren i det tidigare proppskåpet?
Det ser konstigt ut - Professionell elektriker? PE = Jord (Gröngul) N = Nolla (Blå). Jag ser inte alla delar på bilden, för mig ser det ut som ett skatbo = Dålig installation. Ta in en annan elektriker för en bedömning - Gör inget själv!
Men då det är 4-ledarkabel så måste det vara en JFB i friggeboden, annars blir det en olaglig installation.
Tror TS skrev i ngt inlägg att matningen till friggeboden var avsäkrad i uthuset , alltså inte inkopplat före jfb , han ville inte riva väggen .
Kan vell inte vara omöjligt att flytta dom tåtarna
Pluss lägga till 10 mm2 kabel mellan husen .
Som principskiss är det korrekt.
Sen är det som karkka skriver en PE/PEN-skena där du grenar upp PEN till PE+N i din skiss.
det saknas ju även HB osv.
Men som du ritat är korrekt som princip hur man måste ordna med matningar till elcentraler vid 4-ledarsystem.
Och så ett tilägg till, det krävs 10mm2 kabel för detta. Eller åtminstone måste PEN vara 10mm2.
Så drar man i rör kan man ju teoretiskt tänka sig att ha 3x2,5mm2 till faserna och en 10mm2 till PEN. Jag har aldrig sett något sådant, inte heller någonsin planerat att göra så, ty det är ju alltid bättre att gå på 5-ledare istället, dvs 5x2,5mm2.
Tillfället då man skulle kunna vinna något på det är ifall det finns en gammal klen 4-ledarmatning "efter" som gör att man inte kan övergå till TN-S. Men rent generellt ska man nog istället bygga om det gamla möget till TN-S också.
Helt klart är att det är bäst att vara konsekvent med 5-ledare. Denna "himpavimpa"-installation verkar helt konstig. Gemensam nolla med för liten area för flera belastningar kan också vara farlig. Jag minns ett fall med flera belastningar som hade gemensam nolla med för liten area. Det resulterade i en kraftig brand.
Fast nu ligger ju fyrledaren redan där. I mina ögon ser det ut som om skärmarna är 10 kvmm och i dosan ser det ut som en kopplingsplint för DIN-skena använts som ubåt. Jag konstaterar baserat på innehållet i tråden att de 3 10A-dvärgarna i den tvåradiga är kopplade till kabeln till friggeboden. Vad som inte syns är vart dessa 3 får faserna från. Jag misstänker att de sitter på fördelningsskenan och således efter JFB vilket blir heltokigt. Dessutom konstaterar jag att dessa 3 säkringar är 10A medan det i den enradiga centralen som jag antar är den i friggeboden sitter 16A. Udda. De borde byta plats men egentligen vill jag se en 3-fasdvärg som säkring till friggebodens kabel. Det finns fördelningsblock man sätter på DIN-skena som kan användas för att grena av. Inkommande från stolpen till fördelningsblocken (ett per fas), från fördelningsblocken till huvudbrytaren samt till säkringarna som matar friggebodskabeln. Jag tänker mig att ett schema skulle se ut så här:
Med tanke på tidigare resultat av TS egenknåpade hembygge som man kan se i starten av tråden och försök till att leka elektriker samt ovilja att läsa och svara på kunniga personers inlägg så rekommenderar STARKT att ge tusan i att ge fler råd i den här tråden. Det hela kommer väl med ganska stor sannolikhet sluta med att TS bränner ner sina uthus eller på något sätt ger sig själv en ohygglig stöt med ev dödsfall som utfall.
Har man inte råd med att låta en elektriker göra jobbet BRA och GODKÄNT från början så ska man tametusan inte ta på sig sådana här projekt om man inte har den blekaste om vad man pysslar med, även om man säger eller tror sig ha den kunskapen som TS säger. Men bilderna har ju talat sitt tydliga språk att så inte är fallet.
Med tanke på tidigare resultat av TS egenknåpade hembygge och försök till att leka elektriker samt ovilja att läsa och svara på kunniga personers inlägg så rekommenderar STARKT att ge tusan i att ge fler råd i den här tråden.
Nu blir jag lite förvirrad, har inte TS endast gjort inlägg i denna tråd ...??
Nu blir jag lite förvirrad, har inte TS endast gjort inlägg i denna tråd ...??
?
När jag läst igenom tråden så börjar det ju med att TS inte verkar ha full koll på vad han egentligen gjort. Han har nästan bränt ned ena friggeboden genom en mindre explosion i säkringsskåpet där och när folk med kunskap ber om uppgifter så sitter han och påstår saker som inte är rätt eller inte relevant till problemet och sen inte svarar på dom frågor som behövs. Det tyder jag som en rejäl okunskap inom el och som bör göra att man inte heller ska försöka hjälpa honom mer då det kan gå riktigt illa om han fortsätter med felen han gör!
Med tanke på tidigare resultat av TS egenknåpade hembygge...
som att det fanns en tidigare historia (i typ någon annan tråd) av elexperimenterande som inte gått så bra. Men inser nu att du alltså beskrev det som framkommit i just denna tråd.
som att det fanns en tidigare historia (i typ någon annan tråd) av elexperimenterande som inte gått så bra. Men inser nu att du alltså beskrev det som framkommit i just denna tråd.
Förstår att det kan misstolkas, redigerade inlägget lite så kanske det blir tydligare . Men som du säger så menade jag det TS har skrivit och inte skrivit i denna tråd
Hej! Nu funkar det. Jag lägger ned när det blir en sån här motgång. Elektrikern hade tagit de tre faserna till friggeboden, från 3 säkringar i föregående proppskåp. M a o seriekopplat som nån inte förstod, i motsats till parallellkopplat som det borde vara. I går fick jag ett ryck å åtgärdader problemet. Jag flyttade de tre faserna, i det föregående proppskåpet, från säkringarna till ingången på huvudströmbrytaren. Så nu funkar det även i friggeboden...
Elektrikern hade tagit de tre faserna till friggeboden, från 3 säkringar i föregående proppskåp. M a o seriekopplat som nån inte förstod, i motsats till parallellkopplat som det borde vara.
Det här är en av orsakerna till missförstånden. Det var inte alls seriekopplat. Det var avsäkrat i matande central. Och det behöver inte vara fel. Felet var att faserna gick genom jordfelsbrytaren men inte nollan.
Så som du nu kopplat är tillåtet under förutsättning att PEN-ledaren är minst 10 mm². Så vad är det för kabelarea?
Hej! Nu funkar det. Jag lägger ned när det blir en sån här motgång. Elektrikern hade tagit de tre faserna till friggeboden, från 3 säkringar i föregående proppskåp. M a o seriekopplat som nån inte förstod, i motsats till parallellkopplat som det borde vara. I går fick jag ett ryck å åtgärdader problemet. Jag flyttade de tre faserna, i det föregående proppskåpet, från säkringarna till ingången på huvudströmbrytaren. Så nu funkar det även i friggeboden...
Jag hoppas att jag missuppfattar det. Har du flyttat anslutningen till efter huvudbrytaren? Menar du då inkommande elskåp eller menar du säkringscentralen? Inkommande elskåp kan vara säkrat 16, 20 eller 25A vilket gör det mindre bra att koppla direkt efter huvudbrytaren. Om du har anslutit till centralen borde du ha en säkring till friggeboden där. Viktigt eftersom du måste räkna både på belastning till friggeboden, kortslutningseffekt och kabellängd - Båda ger nödvändig kabelarea.