Byggahus.se
Äppelträdsstam med nyligen avlägsnat överskott av jord vid basen, omgivet av växter och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äppelträd med avtäckt stambas där överflödig jord avlägsnats, i en nysådd gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptäckte att förra ägaren till min villa hade lagt ca 15 cm jord runt ett äppelträd samt en decimeter runt en lönn. Detta har de gjort då de lagt ny gräsmatta och byggt upp estetiskar högar runt träden och så har de haft det i flera år. Snyggt, jo, men träden mår båda dåligt, och det var därför jag upptäckte det. Borde ha sett det tidigare men men. I princip blir det som ringbarka träden så det är inte undra på om de mått lite dåligt, iaf har de inte mått bättre av det.

Hursom, nu har försiktigt borstat bort ned till vad som ser ut att vara rätt originalhöjd, ungefär där rötterna börjar och som det ser ut runt andra träd. Tog bort massor av planterat runt äppelträdet som ev sög energi. Nu väntar jag på att det ska torka upp lite så att man kan bedöma skadorna, men all bark ser inte ut att vara borta.

Finns det något jag kan göra mer för att förbättra tillvaron för träden? Jag kommer att lufta lerjorden i grässmattan i veckan med hålpip vilket borde förbättra dränering och luckra upp lite runt omkring, och efter det toppdressa med dressand. Kommer att läggar lite extra sand runt träden så att det får arbeta sig ned och blandas lite med lerjorden. Andra förslag? Eller är det bara att invänta deras stilla frånmäle?

BirgitS
H Husnerden skrev:
Kommer att läggar lite extra sand runt träden så att det får arbeta sig ned och blandas lite med lerjorden.
Lerjord ska inte blandas med sand för det blir en väldigt hård och ogästvänlig jord av det. Lerjord mår bäst av att blandas med sånt som innehåller mycket humus.

Gödning är ju bra för att förbättra chansen för träden att överleva.

BirgitS BirgitS skrev:
Lerjord ska inte blandas med sand för det blir en väldigt hård och ogästvänlig jord av det. Lerjord mår bäst av att blandas med sånt som innehåller mycket humus.

Gödning är ju bra för att förbättra chansen för träden att överleva.
Det gäller väl bara om det är mindre fraktion på sanden typ 0-4, sandlådesand, finsand etc, annars används ju 0,5 och större för att luckra upp jord, och även lerjord.

H Husnerden skrev:
[bild] [bild] Upptäckte att förra ägaren till min villa hade lagt ca 15 cm jord runt ett äppelträd samt en decimeter runt en lönn. Detta har de gjort då de lagt ny gräsmatta och byggt upp estetiskar högar runt träden och så har de haft det i flera år. Snyggt, jo, men träden mår båda dåligt, och det var därför jag upptäckte det. Borde ha sett det tidigare men men. I princip blir det som ringbarka träden så det är inte undra på om de mått lite dåligt, iaf har de inte mått bättre av det.

Hursom, nu har försiktigt borstat bort ned till vad som ser ut att vara rätt originalhöjd, ungefär där rötterna börjar och som det ser ut runt andra träd. Tog bort massor av planterat runt äppelträdet som ev sög energi. Nu väntar jag på att det ska torka upp lite så att man kan bedöma skadorna, men all bark ser inte ut att vara borta.

Finns det något jag kan göra mer för att förbättra tillvaron för träden? Jag kommer att lufta lerjorden i grässmattan i veckan med hålpip vilket borde förbättra dränering och luckra upp lite runt omkring, och efter det toppdressa med dressand. Kommer att läggar lite extra sand runt träden så att det får arbeta sig ned och blandas lite med lerjorden. Andra förslag? Eller är det bara att invänta deras stilla frånmäle?
Svarar mig själv med en länk https://aggie-horticulture.tamu.edu/earthkind/landscape/protecting-trees/ I princip är de körda, men man alltid prova med plaströr o ventilation av rötter runt rotsystemet,

BirgitS
H Husnerden skrev:
Det gäller väl bara om det är mindre fraktion på sanden typ 0-4, sandlådesand, finsand etc, annars används ju 0,5 och större för att luckra upp jord, och även lerjord.
Att försöka förbättra en lerjords kompakta struktur med exempelvis grus eller sand kan kanske verka som en bra idé. Tyvärr kan resultatet bli det motsatta. Gruset riskerar nämligen att sätta igen de befintliga porerna i lerjorden och göra leran ännu mer kompakt. Det som ska tillföras är istället organiskt material, precis som nämnts ovan. Strukturen i alla jordar förbättras bäst genom att du tillför organiskt material.
https://www.alltomtradgard.se/tradgard/kompost-jord-och-naring/sa-forbattrar-du-din-jord/

https://gronarader.se/tradgard/forbattring-av-lerjord/

• Gilla
Husnerden
  • Laddar…
En tråkig upptäckt och som du själv konstaterat är det inte enbart stammen som ruttnar utan även rotsystemet hamnar helt fel och det blir syrebrist. Träden placerar sina rötter där det är optimalt för trädet.

På bilden ser det ut som om äppelträdet även har stora barkskador på en av grenarna och dessutom en dålig beskärning där man lämnat en alltför stor del kvar efter grenen som sågats av. Trädets grenkrage kommer inte att kunna valla över tappen som är kvar och det blir som ett öppet sår där rötan tränger in. Nu kan ju äppelträd klara sig länge med svåra skador men bra blir del aldrig mera.

Om du inte vill ta bort trädet omedelbart kanske du kan överväga att plantera ett nytt äppelträd nu som då har vuxit till sig när det gamla trädet ger upp.

• Gilla
Husnerden och 1 till
  • Laddar…
Sådana skador blir svåra för trädet att hantera. Det är möjligt att de klarar flera år till men sannolikt kommer de inte bli några friska och vackra/produktiva träd.

Jag hade rivit plåstret med en gång, ned med trädet och plantera något nytt så kan man kan njuta av ett litet träd som trivs och växer till sig istället för att ha ångest och leta efter sjukhetstecken!!

• Gilla
Daniel_M_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.