Byggahus.se
Har satt upp ett proppskåp i friggeboden. Det går en kraftig 3 fas-4-ledare matarledning från ett annat uthus, seriekopplat efter det proppskåpet med jordfelsbrytare. 3-fas huvudbrytare, 3-fas förbrukningsmätare, 3 säkringar. Vid påslag så går förbrukningsmätaren i gång, kopplad som en jordfelsbrytare. Slår jag på lyset, en 10W lysdiodarmatur, så smäller jordfelsbrytaren av, i föregående hus. Lika om jag sätter i en batterieliminator på nån watt, till transistorradion????? Whattt? Fattar ingenting. Båda förbrukarna går på varsin säkring/fas. 3:e fasen ej nyttjad??

#el
Låter som den matande kabeln är felkopplad i matande ände. Lägg upp lite bilder.

Ni har en 3-fas 4-ledare påkopplad efter husets JFB. Hur är den inkopplad från huset, dvs hur är PE-N kopplad? Om den går på PE så går ju JFB vid 10mA last.

Magnus E K
Måste vara 5-ledare om det är trefas efter jordfelsbrytare. Men om du bara behöver två faser skulle det kunna gå att koppla om så att en av fasledarna används som nolla istället. Ställer dock krav på tydlig märkning.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Måste vara 5-ledare om det är trefas efter jordfelsbrytare. Men om du bara behöver två faser skulle det kunna gå att koppla om så att en av fasledarna används som nolla istället. Ställer dock krav på tydlig märkning.
Jag hade också bara 4-ledare nedgrävd till friggeboden så det fick bli egen undercentral med egen jfb. Var billigare än att gräva ner ny kabel.

Har inte kollat ledarna närmare.. Kopplingen är av en professionell elektriker..

• Elcentral med trassliga ledningar och tejpade kopplingar ovanpå säkringsdosan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
sallad och 15 till
  • Laddar…
E
A anis16 skrev:
Jag hade också bara 4-ledare nedgrävd till friggeboden så det fick bli egen undercentral med egen jfb. Var billigare än att gräva ner ny kabel.
Fast det egentligen ska vara minst 10 kvadratmillimeter.

E
Kaj54 Kaj54 skrev:
Har inte kollat ledarna närmare.. Kopplingen är av en professionell elektriker..
Hur är Pen-ledarna skarvade? Ser suspekt ut.

Sitter din jordfelsbrytare innan det vi ser på bilden? Eller vad menas.

Det känns som att det är rejält felkopplat.

Du ska sätta en jordfelsbrytare där du satte din nya central istället.

Magnus E K Magnus E K skrev:
De e nog inte genomförbart. För då måste jag väl ta jorden efter jordfelsbrytaren i det tidigare proppskåpet?

E
Kaj54 Kaj54 skrev:
De e nog inte genomförbart. För då måste jag väl ta jorden efter jordfelsbrytaren i det tidigare proppskåpet?
Du kopplar på dig före.

Men jorden har inget med jordfelsbrytare att göra så det finns varken före eller efter där.

E El-Löken66 skrev:
Fast det egentligen ska vara minst 10 kvadratmillimeter.
Men satt den nya centralen i serie med en föregående då?

A anis16 skrev:
Ni har en 3-fas 4-ledare påkopplad efter husets JFB. Hur är den inkopplad från huset, dvs hur är PE-N kopplad? Om den går på PE så går ju JFB vid 10mA last.
De där förstod jag inte.. Vad betyder PE, respektive PEN? Kan iåförsej googla. Är inte utbildad elektriker. Men har satt upp några centraler genom åren...

E El-Löken66 skrev:
Du kopplar på dig före.

Men jorden har inget med jordfelsbrytare att göra så det finns varken före eller efter där.
Men de e ju bara 4-ledare? Jordfläta = nolla?

• Wow
te95mne
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hur är Pen-ledarna skarvade? Ser suspekt ut.

Sitter din jordfelsbrytare innan det vi ser på bilden? Eller vad menas.

Det känns som att det är rejält felkopplat.

Du ska sätta en jordfelsbrytare där du satte din nya central istället.
Jag gjorde det från början. Men när jag slog på det tidigare proppskåpet, så smällde det så det blixtrade ut genom plastfronten.. det efterföljande skåpet var påslaget, men utan förbrukare..

Har detta någonsin fungerat?
Eller är den profesionella elektrikern du själv

• Gilla
Allman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.