Byggahus.se
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur är det med krökningsradien på de 2 kablarna i bild 2, när de går igenom väggen? Klarar kabeln 90 grader och radie max 5 mm?
I Elinstallationsreglerna står det under 5.22.8.3::

Installationskabel och styrkabel kan i regel böjas till radien 8 x D, där D är kabelns diameter.

Installationskablar av typerna EKK, EKLK och EKRK med arean 1,5 mm² och 2,5 mm² kan förläggas med en mindre böjningsradie.

• Gilla
bias!
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Krökningsradien en annan även om just den "detaljen" inte skulle hålla mig sömnlös.
Då har du god sömn eller inte tittat så noga. Den övre kabeln är ju i det närmaste mosad i kröken in i hålet.
Elkabel nästan mosad där den böjer in i ett hål vid en vägg med mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Då har du god sömn eller inte tittat så noga.
Båda delarna antagligen... :oops::D Men tro nu inte att jag försvarar det där skitjobbet. Jag säger bara att det är slarvet och (bristen på) det estetiska jag spontant reagerar på. När det gäller eventuella brister i elsäkerhet kan jag inte uttala mig bara utifrån bilderna.

Mikael_L
useless useless skrev:
Det fattas en klammer vid fönsterbrädan. Knappast nåt Elsäkerhetsverket engagerar sig i...
Men man kan ju roa sig med att skicka bilderna till konkurrerande bolag i närheten så att dom får sig ett gott skratt.
Det är nog snabbare att räkna upp vad som finns jämfört med vad som fattas.
Estetik finns det åtminstone inte tillstymmelse till. :sick:

Det dom är fult för vissa betraktare kan vara vackert för andra...

Men hur mycket bryr sig elsäkerhetsverket om det estetiska?

useless useless skrev:
Det dom är fult för vissa betraktare kan vara vackert för andra.
Hittar du någon som tycker det där är snyggt vill jag veta vad de röker!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tycker den där extra böjen vid fönsterbrädan gav rummet en spännande dynamik.

• Haha
btg308
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tycker den där extra böjen vid fönsterbrädan gav rummet en spännande dynamik.
Och du röker vad och var kan jag köpa det?

• Haha
Immobil
  • Laddar…
harry73
Säg nu att man hade massor med förlängningssladdar inkopplade, då är detta ett under av estetik.

Jag ser inga direkta fel med installationen och den är väl klamrad. Men allmän IQ och god smak borde införas som krav i bestämmelserna.

Elsäkerhetsverket borde lägga 100 miljoner på att ta fram ett mätinstrument för IQ och smak i stället för att uppröras över hemmapul.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag ser inga direkta fel med installationen och den är väl klamrad. Men allmän IQ och god smak borde införas som krav i bestämmelserna.

Elsäkerhetsverket borde lägga 100 miljoner på att ta fram ett mätinstrument för IQ och smak i stället för att uppröras över hemmapul.
Inte mer än att dragningen av kabel såg ut som 10 åring gjort bättre.
Då har jag inte granskat något mer

Dax att göra något åt detta ormboet. Finns i mitt nuvarande hus jag köpte i december väl medveten om skicket på centralen. Fick kåken 250k under marknadsvärdet så det gör inte så mycket. Jag misstänker att hela centralen är ett fulbygge. Inte tittat i den ännu. Någon auktoriserad här som känner sig manad får gärna höra av sig. Finns i nordvästra Skåne.
Rörigt elskåp med många sladdar och gammaldags säkringar i behov av omdragning och modernisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logad Logad skrev:
Dax att göra något åt detta ormboet. Finns i mitt nuvarande hus jag köpte i december väl medveten om skicket på centralen. Fick kåken 250k under marknadsvärdet så det gör inte så mycket. Jag misstänker att hela centralen är ett fulbygge. Inte tittat i den ännu. Någon auktoriserad här som känner sig manad får gärna höra av sig. Finns i nordvästra Skåne.
[bild]
Kom igen, lyft på locket och posta en bild. Vi är nyfikna...

Du har ju i alla fall ett FINRUM! :)
(Sorry for OT.)

• Gilla
Yepp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.